Löpning Träning 167 inlägg 23850 visningar

Springa 100 miles - vad krävs?

1991 • Norrköping
#1
22 februari 2021 - 12:03
2 Gilla
Hej! Jag genomförde precis ett 100K-träningslopp vilket tog mig 10 h och 51 min(6:30 min/km). Det är inte så att jag känner mig klar med den distansen utan jag kommer att göra om det med målet att springa väsentligt snabbare. Däremot är det inget som jag är sugen på att ha som mitt nästa mål utan jag behöver något nytt. Detta nya tänker jag ska vara 100 miles.

Istället för att jag ska ta alla mina frågor på en och samma gång så börjar jag med den jag funderar mest på just nu: de 100 km jag sprang genomfördes på nästintill uteslutande asfalt. Knäna var helt slaktade direkt efteråt, de var i dåligt skick dagen efter och idag känns det faktiskt rätt okej. Jag verkar alltså ha klarat mig ifrån skador på knäna men det slet självklart rejält på dom. Slutsats: 100 km asfalt slet på knäna men det gick.

Det absolut roligaste(nåja, definitionsfråga) och utmanande sättet att springa 100 miles på är i mitt tycke i egen regi där jag tar mig från Stockholm till Norrköping. Detta blir ju då givetvis nästintill 100 % asfalt över 161 km. Möjligt att det går att följa lite Sörmlandsled på sina ställen men känslan är att det blir en omväg(det är ganske exakt 160 km mellan Stockholm och Norrköping(där jag bor)).

Det kommer att komma frågor om kost, träning etc. men vi börjar där: vad tror ni om att springa Stockholm-Norrköping? Är det fullständigt självmord med tanke på underlaget?
< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > > >
1991 • Norrköping
#41
20 april 2021 kl 10:22
Gilla
Jo, mina gels finns utan koffein så det är inget problem.

Vi får se hur det blir! Jag ska försöka undvika pauser helt och hållet, gång är givetvis okej. Micropauser blir det också givetvis men att sätta sig ned en längre stund tror jag inte på. Gjorde det i lördags när jag sprang sex mil och jag gick från att känna sig obrydd när jag sprang till att i princip halta igång efter pausen. Det kan jag ju undvika om jag har support som förser mig med käk som är lätt att inta "i farten".
1991 • Norrköping
#42
20 april 2021 kl 10:23
Gilla
Ja men det är bra att ni påminner mig om koffeinet för det hade jag faktiskt inte tänkt på ö.h.t. Köper bara samma gels varje gång jag beställer från nätet och tänker att jag hellre har koffein än inte :)
1991 • Norrköping
#43
22 april 2021 kl 12:06
Gilla
Skor: mina asfaltsdojor är Nike Zoom Pegasus 37. Har fått höra titt som tätt att det är en god idé med väldämpade skor när jag springer mina 100 miles. Vad anses väldämpat? Jag kan väldigt lite om skor.

Mina Nike funkade bra under mitt 100K-pass, hade noll problem med fötterna.
Hobbylöparn
Östermalms IP
#44
22 april 2021 kl 12:17
Gilla
Hoka Bondi 6 el 7.
1991 • Norrköping
#45
22 april 2021 kl 12:53
Gilla
Tack. Löplabbet klassificerar Pegasus som medel-dämpning medan dämpningen på de du tipsade om är ett steg till, mjuk dämpning. Hur är de framtill utrymmesmässigt?
Hobbylöparn
Östermalms IP
#46
22 april 2021 kl 13:19
2 Gilla
Jag har Bondi 6, så osäker på senaste modellen.

Men som maxdämpad långdistans sko måste jag säga att den är outstanding. Bra utrymmy fram, fint hälgrepp, lagom dämpning.

Utöver ovanstående har den en fin känsla i steget dvs varken för mycket eller för litet rocker.

För min del är Bondi 6 det som Clifton ville vara men aldrig riktigt blev.

Dock så är dina Pegasus garanterat snabbare. Men ska du springa 16 mil på en dag vill du nog ha maximalt skydd för skenben, vrister mm.
1972 • Enköping
#47
22 april 2021 kl 13:21
1 Gilla
Om dina Nike fungerade bra på 100 km så kommer de att fungera på 100 miles också. Viktigast att ha ett par skor som fötterna trivs i.
1991 • Norrköping
#48
22 april 2021 kl 13:49
Gilla
Yes! Jag tänker också att de funkar men ska man någon gång använda väldämpade skor så är det väl på 100 miles asfalt. Har insett att det säkert skulle vara bra för mig att ha fler skor. Jag varierar ju mellan trail- och asfaltdojorna men springer så jävla mycket mer på asfalt så det blir ju långt ifrån 50/50. Två par asfaltdojor hade nog inte varit helt fel.
1991 • Norrköping
#49
26 april 2021 kl 11:38
Gilla
Hej! Jag har ej bestämt mig ännu men jag är lite sugen på att testa längre ultraintervaller till helgen. Istället för ordinarie 8x10 km skulle jag ta mig an 8x15 km. Passet skulle påminna om kommande 100 miles ganska mycket i.o.m. någorlunda snarlik distans(8x15=120 km) under ett dygn samt att jag startar vid ungefär samma tidpunkt(förmiddag/lunch). 15 km skulle påbörjas var tredje timme med start kl. 12 på fredag vilket innebär att sista intervallen påbörjas kl. 09 lördag.

Jag skulle främst göra detta som en utmaning och "kul grej" men hur lyder domen gällande ultraintervallers nyttighet rent träningsmässigt? Överhajpat skit eller bra?
Jan-Erik Ramström
1960 • Nynäshamn
#50
26 april 2021 kl 12:39
Gilla
Som träning är det nog överhajpat en aning, men visst är det en kul utmaning och lite koll på hur man funkat med energi intag och sömn får man. Är man fler som samlas och springer tillsammans så kan det nog tom vara lite roligt
1991 • Norrköping
#51
26 april 2021 kl 13:05
Gilla
Yes. Det finns exempelvis(så vitt jag vet) ingen seriös/duktig atlet som kör den typen av träning inför t.ex. 100 miles. Elov Olsson har gjort det en gång men då som en kul grej där hans mål var sub 40 min på alla milarna.

Jag tror att jag skippar det och kör en vanlig ultra istället. Ju mer jag tänker på det desto värre känns det. Gör jag som hade tänkt ska jag kl. 03, 06 och 09 springa 15 km med 75, 90 respektive 105 km i benen. Det blir minst sagt fruktansvärt.
1987 • Västerås
#52
27 april 2021 kl 12:31
1 Gilla
Kan ju bidra med lite förstahandsinformation, dock så gäller det cykling, men tänker ändå att det nog finns väldigt många likheter.

Var ut på en rejäl sväng i helgen. 85 mil sammanlagt på fredag-söndag.
35 + 30 + 20 mil respektive. Även om det finns skillnader på löpning och cykling så tror jag att jag personligen skulle kunna lära mig en hel del.

Första dagen skulle ju i sig likna ganska mycket det som du ska ta dig för, totalt rörde det sig om 35 mil på 12,5 timmar, 8800 kcal på mina 80 kilo.
Medelpulsen låg på 142 vilket är högt i Z2 för min del.

Två matstopp, ett efter 6 timmar och ett efter 14 timmar (skulle ha varit tidigare, men fanns inga ställen). Därimellan blev det 4 x snickers, energidryck, 2 x anton berg marsipan, ett wienerbröd och några läsk.

För min del var ansträningen aningen hög, många timmar i zon 3 och någon enstaka tillochmed i zon 4 (på grund av backar, blir automatiskt hög puls när man ska upp för branta backar). Tror inte att jag hade kunnat tillgodogöra mig speciellt mycket mer energi egentligen, borde ha sänkt tempot en aning första dagen.

Det som däremot blev extremt påfrestande var kylan, nu var det ju mellan 0 grader och +7 grader, men jag som aldrig är kall normalt började frysa mer och mer tills dess att jag inte på något vis alls kunde bli varm.

Skulle jag ha gjort om något så skulle jag nog ha enbart druckit energidryck (lite svagt blandad som grund) och kanske haft någon/några gel med koffein, för det hjälper fruktansvärt mycket när man har en svacka... Man måste liksom kunna ta sig ur svackan, visst man kan sänka tempot, men den mentala svackan behöver man nästan ha en nödraket.
1991 • Norrköping
#53
3 maj 2021 kl 12:19
Gilla
Jag har fem "hårda" träningsveckor kvar innan det är dags att dra ned volymen inför 100 miles-genomförandet. Hade ni lagt in något sorts nyckelpass? Tänker en längre ultra på asfalt. Eller hade ni enbart fokuserat på bra volym och mer rimliga långpass?

Min tanke är väl att nöta på med bra volym(minst 100 km/vecka) och få till många långpass(minst ett kort och ett långt långpass per vecka) i fem veckor men troligtvis lägga in åtminstone en längre ultra. Är mest sugen på Roxen runt vilket är 72 km asfalt.

Jag sprang 100 km i februari och 62 km i april. Tänker att en sjumilare kan vara ganska rimligt om någon vecka. Dels för träningens skull men även för det mentala. Hålla "ultrakänslan" någorlunda uppdaterad.
1991 • Norrköping
#54
17 maj 2021 kl 12:05
Gilla
Bild uppladdad av Marcus
Träningen går bra även om det känns som att all träning är för lite p.g.a. magnituden på det jag ska göra... Ligger på 100 km/vecka som minimum.

Sedan jag skrev senast har jag kommit fram till att det är bättre att börja senare på dagen för att vara fräschare i kroppen(och skallen) under nattpartiet. Det innebär dock att jag börjar springa i Stockholm kring rusningstrafiken.

Jag ska reka rundan med bil någon dag men vad tror ni om delen som är i själva stan, alltså inledningen? Jag ser ut att i stora drag följa väg 226 ut ur stan, till Vårsta. Där jag tar vänster mot Skanssundet och det är i Vårsta som det ser ut att övergå från cykel-/gångväg till bara bilväg. Då har jag hunnit 30 km vilket lär ta mig ca 3 h. Börjar jag springa vid 15 är jag således där runt 18. Bifogar en skärmdump på den biten också så kan ni Stockholms-kännare tycka till.

1991 • Norrköping
#55
17 maj 2021 kl 12:06
Gilla
Bild uppladdad av Marcus
1987 • Västerås
#56
17 maj 2021 kl 14:59
Gilla
Bild uppladdad av Martin Hindlycke
NU börjar det ju bli så långa sträckor så jag kan tipsa om ett "cykelverktyg".
Roadfinder.se

Jag valde vägar med klass 5, dvs. små fina vägar där omvägar är helt OK. Då får jag upp den som du ser här, men kan vara bra att du kollar själv, generellt är de ljusblåa vägarna finast, grön är helt OK.

Det blir då 157, såg någon avkortning som kunde göras, så det blir nog lagom långt?

1991 • Norrköping
#57
24 maj 2021 kl 15:30
Gilla
Tack för tipset och för att du tog dig tid! Jag kommer att springa tills klockan visar 161 km(100 miles är 160,9944 km) så att få ned längden på rundan är inget positivt. Men jag ska absolut titta i verktyget du tipsar om för att se om det går att få ihop en lagom rund och lätt runda. Det sistnämnda är viktigt, jag vill inte stup i kvarten behöva ta upp telefonen för att kolla vart jag ska.

Nackdelen med min runda är väl att jag befinner mig på en större bilväg mitt i natten och mörkret. Pannlampa plus reflexväst plus troligen en ganska icke-existerande trafik vid den tiden gör väl att det går att försvara men det är klart att det inte är optimalt.
Jan-Erik Ramström
1960 • Nynäshamn
#58
24 maj 2021 kl 16:28
2 Gilla
När jag sprang från Norrköping till Nynäshamn, så tog jag sträckan Nyköping - Trosa på natten när det var mörkt, dels pga att hamburgerrestaurangerna vid infarten till Nyköping har öppet till midnatt och passade bra att få i sig lite varmt där, dels pga en rätt tråkig stäcka men även att det var knappt någon trafik på den vägen.
Sträckan vid 225 efter Vårsta innan då svänger ner till färjan har en cykel/gångväg, så där slipper du trängas med lastbilar, sedan vägen mot färjan har lite trafik
1969 • Göteborg
#59
24 maj 2021 kl 22:58
3 Gilla
Sprang 100 km, Varberg - Göteborg, för ett antal år sedan. Inte 100 miles, men det kanske kan vara av intresse att läsa vad jag skrev då, direkt efteråt: https://www.jogg.se/Traning/Pass.aspx?id=3248654

Mina tips: Många korta gångpauser, mellan tummen och pekfingret kanske ett par minuter var tjugonde minut. Styrketräning - utfallssteg och tåhävningar
1991 • Norrköping
#60
25 maj 2021 kl 11:10
Gilla
Bild uppladdad av Marcus
Tack för värdefull input! Jag tänker också att trafiken nattetid på de vägar jag har tänkt ta är minimal. Men visst känns det lite obehagligt om man får möte med en lastbil mitt i becksvart mörker. Av nyfikenhet, var det blåmarkerad väg du tog till Trosa eller tog du väg 219?
< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.