12 oktober 2008 kl 10:16
Om jag t.ex. gör en sökning om någonting som har med maraton (loppet, inte platsen) att göra, här eller på Google, måste jag alltid göra en dubbel sökning eftersom detta begrepp har urvattnats så.
Söker man på Maraton (utan h) här på forumet får man upp 6 sidor med inlägg, och om man söker på Marathon (med h) får man upp 10 sidor. På Google ger en sökning på svenska, 37 400 träffar utan h och 930 000 med h, det är så att säga h-ribelt.
Däremot verkar det som om massmedja oftast använder den korrekta formen, utan h.
Visst, språket är inte statiskt utan levande, men jag kan tycka att bara för att de som bestämmer över ett storlopp som maraton i Stockholm väljer att vara internationella i sin presentation av sin tävling behöver inte alla andra också apa efter. Jag tror nämligen att det är detta som är problemet. När man läser om ”Stockholm marathon”, vilket man gör mycket ofta i dessa sammanhang, tror många att det är så det stavas, och till slut använder en majoritet den ”felaktiga” formen. Man blandar så att säga ihop äpplen med päron.
Jag har inga som helst problem med att maratonloppet i Stockholm vill vara internationella i sin framtoning, men anser det vara mycket märkligt att t.ex. en så stor sida som marathon.se, som inte är internationell precis, väljer att slänga in ett h. Det tyder mer på att man har lillebrorkomplex och vill vara coola eller att det ser häftigare ut med ett h, eller vad det nu kan vara, obegripligt är det. Detta handgrepp förvirrar bara ännu mer.