8 mars 2011 kl 06:35
en rejäl utmaning Linda! Skolan och idrott kan man säga mycket om, men svårt att komma ifrån att det inte är alla som älskar det ... Några tycker om det, några hatar det. Några vill ha tävlingsinslag, andra avskyr det. Och så vidare.
Tänker, om du nu skall ha aktionsforskningsinslag, så varför inte ställa frågan till eleverna själva? Varför inte låta dem vara med redan från början, och ställa frågan till dem; "hur kan man göra löpning intressant?". Med bakgrund i att alltfler inte rör sig (klassfråga här?!), alltfler äter osunt (klassfråga igen?), löpning bra och relativt billigt alternativ. etc.
Min misstanke är att det behövs variation. Löpning är ett bra sätt att transportera sig (korta sträckor), men sannolikt inte som huvudaktivitet för någon som är 16 år. Men, igen, gör dem själva delaktiga - och varför inte kombinera med mätningar i allt från tider, till vikt, till hjärta, för att var och en skall kunna se sin egen utveckling - och att individens utveckling är viktig för gruppens totala insats.
Oavsett, lyckas du få bara någon eller ett par elever att röra sig mer, har du ju lyckats!
Lycka till - och håll oss gärna uppdaterade på hur ditt projekt går! (Varför inte starta en ny tråd, där du rapporterar!?)