Specialized S-Works Venge Mclaren med ramvikt 950 gram

Aero på väg

PrylarEurobike. Aero på väg känns som en klar trend med cyklar där formspråket talar vindtunneltester och lågt luftmotstånd. Men här finns stor variation allt från snudd på tempocyklar med bockstyre som Cervélo S5 till en lätt dragning åt aerohållet hos Orbea Orca. Det gäller att hitta en vinnande kombination av aerostuk med låg vikt, vridstyvhet och komfort.

Hur snabb är egentligen en landsvägscykel med aerostuk? Philip Gilbert har imponerat hela säsongen och vunnit storsegrar som Liège-Bastogne-Liège, Amstel Gold Race och La Flèche Wallonne på en Canyon Aeroad.

Det är alltså aero som gäller! Riktigt så enkelt är det förstås inte utan slutsatsen som kan dras är väl egentligen bara att Philip Gilbert var starkast i dom loppen. Men med allting lika vikt, vridstyvhet och komfort så bör ju om designen gjorts på rätt sätt aerovarianten vara snabbast, inte så mycket nere i klungan, däremot mera troligt i en utbrytning.

Nu när vikt under UCIs minimigräns 6,8 kg inte räcker för att stå ut i mängden längre så kan det kännas som att aero är ett naturligt steg i utvecklingen för att hitta konkurrensfördelar och säljargument.

Här är bilder på aero i olika former från Eurobike: Merida Reacto, Scott Foil, Canyon Aeroad, Ridley Noah, Orbea Orca, Cervélo S5 och S3, Specialized Venge, Felt AR och Bianchi Oltre.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.