14 juni 2012 kl 05:54
Redigerad 14 juni 2012 kl 06:55
Vad gäller garnatitidens längd har jag inga som helst synpunkter, det hoppas jag framgår i meddelandet. Samma synpunkt hade jag haft om klockan var köpt i Sverige och felet uppstod efter 3 år och 1 dag.
Mina synpunkter som jag kanske kan förtydliga ytterligare gäller:
1. Garmins eftermarknadsservcie: De byter ut klockan och du som konsument riskerar att betala ett högre pris för enbart klockan än vad jag upplever att de billigaste återförsäljare säljer den för, dvs för mig är det inte en eftermarknadsservice. Jag vill likna detta vid en "engångsprodukt", inte en premiumprodukt. För mig var detta okänt när jag köpte klockan. Det är inte den relationen jag är ute efter.
2. Garminproduktens kvalitet: Det felet jag upplever, att klockans minnesfunktion abrupt slutar fungera, ser jag i forumtrådar nu att flera andra som köpt 310XT upplevt. Garmin bör veta detta dels efter egna tester, dels efter kontakt med konsumenter. Magnus(deras eftermarknadschef i Sverige) vill inte erkänna detta.
Samma fel:
https://forums.garmin.com/showthread.php?t=716 https://forums.garmin.com/showthread.php?t=24026Vill de behålla mig som kund, och jag gissar övriga som köpt klockan så erkänner de dessa fel, och lastar dem inte kunden av typen:
"Sorry för dig, garantitiden har gått ut så du får köpa en ny klocka"
Jag känner mig helt enkelt lurad och det är inte den känslan jag vill ha. Jag hade uppskattat en livslängd på en av de dyraste Puls/GPS klockorna på över 2 år helt enkelt.
Det är inte synd om mig, jag har råd att köpa en ny klocka. Det kommer inte bli Garmin!! Vad jag vill uppnå med detta är att dela med mig av mina erfarenheter, som jag själv hade uppskattat att kunna läst mig till innan jag köpte klockan.
PS: I Sverige har konsument alltid 3 års reklamationsrätt oavsett garantitid, dvs Garmins garanti på 3 år är i stora drag vad lagen ändå skulle avkräva dem.