Ulf Friberg

Träningsprogram löpning

Våra träningsprogram ger struktur i träningen samtidigt som de inspirerar och bryter gränser. De ger dig chansen att utefter sina förutsättningar bli en bättre löpare. Programmen är skrivna av den erfarne landslagstränaren Ulf Friberg och är helt gratis.

Så här gör du:
  • Välj program efter din nivå
  • Anpassa programmet efter lopp/datum
  • Lägg till programmet under dina program
  • Följ programmet vecka för vecka på din träningssida

Kolla även in våra träningsprogram för Vätternrundan på vår systersite Cykel

Milprogram (8 veckor)


Milen på 35
Riktar sig till dig som tränar 5-6 pass per vecka med en mängd som varierar från 5 till 8 mil.

Milen på 40
Riktar sig till dig som tränar 4-5 pass per vecka med en mängd som varierar från 4 till 7 mil.

Milen på 45
Riktar sig till dig som tränar 4-5 pass per vecka med en mängd som varierar från 3 till 6 mil.

Milen på 50
Riktar sig till dig som tränar 3-4 pass per vecka med en mängd som varierar från 3 till 5 mil.

Milen på 55
Riktar sig till dig som tränar 2-4 pass per vecka med en mängd som varierar från 2 till 4 mil.

Milen på 60
Riktar sig till dig som tränar 2-3 pass per vecka med en mängd som varierar från 2 till 3 mil.

Halvmarathon (10 veckor)


Halvmarathon på 1:20
Riktar sig till dig som tränar 6-7 pass per vecka med en mängd som varierar från 6 till 10 mil.

Halvmarathon på 1:30
Riktar sig till dig som tränar 5-6 pass per vecka med en mängd som varierar från 4 till 8 mil.

Halvmarathon på 1:40
Riktar sig till dig som tränar 4-5 pass per vecka med en mängd som varierar från 3 till 6 mil.

Halvmarathon på 1:50
Riktar sig till dig som tränar 3-4 pass per vecka med en mängd som varierar från 3 till 5 mil.

Halvmarathon på 2:00
Riktar sig till dig som tränar 2-4 pass per vecka med en mängd som varierar från 2 till 4 mil.

Marathonprogram (12 veckor)


Marathon på 3:00
Riktar sig till dig som tränar 5-7 pass per vecka med en mängd som varierar från 7 till 12 mil.

Marathon på 3:30
Riktar sig till dig som tränar 5-6 pass per vecka med en mängd som varierar från 6 till 10 mil.

Marathon på 4:00
Riktar sig till dig som tränar 4-5 pass per vecka med en mängd som varierar från 5 till 7 mil.

Marathon på 4:30
Riktar sig till dig som tränar 3-4 pass per vecka med en mängd som varierar från 3 till 6 mil.

Marathon på 5:00
Riktar sig till dig som tränar 2-4 pass per vecka med en mängd som varierar från 3 till 5 mil.