Löpning Tävlingar & Motionslopp 38 inlägg 1683 visningar

Får "ambassadörer" er att vilja springa ett lopp?

1979 • Oskarshamn
#1
9 april 2024 - 16:47
11 Gilla
Jag kanske slår in en vidöppen dörr nu, eller låter som en stenåldersmänniska som bara borde anpassa sig till rådande verklighet.

Men jag är så oerhört trött på den enorma mängden reklambudskap från influencers i de sociala mediernas flöden. Ja inte hör på Jogg då, vilket är väldigt skönt.

Jag hade på något sätt hoppats och trott att löparvärlden skulle vara fri från sånt här... att den skulle vara lite mer genuin, men här är nog verkligheten ikapp och förbi.

Kort sagt har jag svårt att lite på folk som säger saker för att de får betalt. Och om de sedan säger saker utan att få betalt så har i alla fall jag svårt att lite på det med, för vem vet, de kanske får betalt i alla fall. För hur vet man säkert att alla "betalda samarbeten" verkligen märks upp. Och hur fungerar personer som säger att saker är goda/roliga/smakar bara för att de får betalt? Hur håller man egentligen reda på vad man själv tycker?

Och som rubriken antyder, blir du sugen på att springa ett lopp när en "ambassadör" gör reklam för det på sociala medier?

Personligen blir jag totalt osugen. Jag tänker bara att: "Jaha, då får jag betala mer för min startplats eftersom du fått din gratis. Jag springer nog ett annat lopp."

Är jag ensam om de här tankarna eller finns det fler grottmänniskor här?
< < < 1 2 > > >
Irene
1968 • Åstorp
#2
9 april 2024 kl 17:20
1 Gilla
Kan man inte bara göra så att man springer de loppen man vill oavsett vad andra säger?
Svealand
#3
9 april 2024 kl 18:39
6 Gilla
Jag är också grottmänniska i så fall :D

Jag springer hellre ett lokalt lopp som löparklubben i stan anordnar, med 20 deltagare och 50:- i anmälningsavgift, än att springa något prestigefyllt lopp med 1000-tals deltagare i någon hipp storstad, där man får betala tusentals kr för anmälningavgift och resa. Jag försöker hålla mig borta från sociala medier sedan en tid, förutom trevliga forum, som Jogg t.ex. Har också väldigt lite förtroende/intresse för s.k. influencers.
BenKti
Kiruna
#4
9 april 2024 kl 18:40 Redigerad 9 april 2024 kl 18:46
2 Gilla
Jag är också en kärringen mot strömmen. Ser jag betalda budskap litar jag inte ett skvatt på det som sägs.
Ingrid Bergh
1956 • Pixbo
#5
9 april 2024 kl 18:56
4 Gilla
Är också en "grottmänniska" springer några få lopp varje år utan större variation - dock börjat springa VSM och planerar att delta i VVM -men det är ju knappast någon influencer/ambassadör som påverkat mig att göra detta utan Leif Andersson här på Jogg.se
Martin
1975 • Klågerup
#6
9 april 2024 kl 19:09
3 Gilla
På de flesta sociala medier måste det idag framgå om det är betalda samarbeten eller inte, men det är inte alltid helt tydligt tyvärr.

Att det skulle bli så med löpningen också är ingen skräll, det handlar såklart om pengar och vissa plattformar betalar de som har många besökare osv.

Jag brukar sällan, medvetet i alla fall, påverkas av influencers i denna typen av fall. Visst kan jag genom någon som gör reklam för något få upp ögonen för ett lopp jag inte sett något om innan. Jag har två lopp jag har anmält mig till och det har varit ganska mycket reklam runt båda, i det ena fallet har jag bara sett från arrangören men finns säkert influencers där också och i det andra har jag sett både arrangörsreklam och reklam genom influencers (som såklart har något samarbete eller uppdrag av arrangören, så egentligen bara en arrangörsreklam det också).

Jag har själv dragit ner ganska rejält på sociala medier på sistone för jag tycker de ger mig mindre och mindre. Inte främst för influencers, utan innehållsmässigt. Jag har också blivit bättre på att blocka/anmäla ointresse på det jag inte vill se, och har fått väsentligt mindre sådant i mitt flöde också. För de flesta sociala medier fungerar ju som så att om man har tittat på något så boostas den typen av inlägg.

Så nästa gång du ser ngn löpreklam eller liknande av ngn influencer som du inte vill se så leta efter knapp/liknande med betydelsen "se mindre av" så kan du vara med och styra ditt flöde i sociala medier.
Jens Sandahl
1969 • Sävedalen
#7
9 april 2024 kl 21:06
Gilla
Är det fler lopp än Helsingborg som kör med "ambassadörer"? Har sett just det loppet figurera i sådana sammanhang och det är ett lopp jag inte springer. Av andra skäl än att de har "ambassadörer" förvisso.
1991 • Norrköping
#8
9 april 2024 kl 21:40
Gilla
I grunden har jag samma åsikt gällande reklam men när det kommer till lopp så kunde jag inte bry mig mindre, inget jag blir irriterad på. Ambassadörer får mig inte att springa lopp men det är heller inte något som jag stör mig på. Tycker på något sätt att reklam för lopp är mer harmlöst än reklam för annat.
1984 • Göteborg
#9
9 april 2024 kl 22:01
1 Gilla
Göteborgsvarvet har det.

Själv bryr jag mig inte nämnvärt om rena reklaminlägg från dessa ambassadörer, de skrollar jag förbi och gillar av princip inte reklam. Däremot stör det mig något vansinnigt när jag får privata meddelanden där de försöker få med mig på nån svindyr löparresa för träningsläger eller lopp. Då känns det som om de försöker ragga folk för att resan ens ska bli av, vilket får mig att ifrågasätta om det verkligen är värt pengarna. Vilket det antagligen inte är.
1974 • Stockholm
#10
9 april 2024 kl 22:42
1 Gilla
Alla möjliga lopp har s k "ambassadörer". Flera gånger har jag fått meddelanden i sociala medier om att söka till att själv bli ambassadör. Det skulle aldrig fall mig in.
Jag är heller inte intresserad av vad ambassadörerna som korsar min väg har att säga. Men jag tror inte jag, eller ens knappt någon på jogg.se, är i målgruppen.
Vi springer ju lopp ändå (och gör vi inte det så vet vi varför vi inte gör det - och det ändrar inte någon ambassadör på).

Angående betalda samarbeten överhuvudtaget så är det en tråkig utveckling som knappast går att vända på. Dagens unga känner inte till något annat - och det gäller ju inte bara nätet/sociala medier utan även tex traditionella magasin och tv. Även dags- och kvällstidningar är emellanåt ute i skumma tassemarker utan pannlampa.
Sorgligt.
Jens Sandahl
1969 • Sävedalen
#11
10 april 2024 kl 07:10
1 Gilla
Jag googlade "ambassadör löpning" och jösses vilken värld som öppnade sig. Jag har väl inte varit blind och döv kring företeelserna men just begreppet "ambassadör" hade jag inte uppfattat vara så sönderanvänt.

Under ett gäng år har jag alltid tänkt tanken att varumärken (motsvarande) som använder svenska elitlöpare som reklampelare i mitt huvud känns seriösa ty då ger det stålars till en satsning som är allt annat än ekonomisk lukrativ och en möjlighet för löpningen/löpare än att utvecklas. Märken som däremot använder "influensers" och nyttiga idioter för att nå ut ger mer andligt eksem.

Men så finns det lite undantag tycker jag: Lopp som använder personer som många kan identifiera sig med för att dra deltagare till arrangemangen har säkert positiva bidrag till det allmänna löpintresset och för folkhälsan. När det skapas communities utifrån varumärken så att fler dras med och får springa i grupp är väl också bra. Och lite genomarbetade upplägg där man får följa folks uppladdning inför lopp och annat tillhör väl också den den schysstare delen av detta.
1993 • Göteborg
#12
10 april 2024 kl 07:33
2 Gilla
Detta är ju bara en form av marknadsföring. Det blir lite naivt att tänka att du får betala mer för din startplats för att någon annan får springa loppet gratis. Viss är det så, men för den stora majoriteten av alla produkter och tjänster så behöver företaget bakom det marknadsföra sig själv. Och självklart påverkar det kostanden mot kund i slutet.

Nu så tror jag inte att jag direkt tänket att jag vill springa vissa lopp för att någon person jag följer på sociala medier har sprungit det loppet. Men att jag ser inlägget/klippet/artikeln om loppet kan helt klart göra att jag blir medveten om att det existerar, bli nyfiken på det, eventuellt se hur det ser ut och då blir sugen på loppet.
1979 • Oskarshamn
#13
10 april 2024 kl 09:35
Gilla
Det är naturligtvis draget till sin spets.

Vad det handlar om är att jag har väldigt svårt för den typen av oärlig marknadsföring det innebär att betala människor för att säga att något är bra. Men jag fattar ju och ser hur utvecklingen ser ut, kanske är det bara en förlängning av gamla tiders Tupperware-partyn (och dom finns väl iofs fortfarande) "Man säger inte nej till en vän" som nu har blivit "Man säger inte nej till någon man följer på Instagram".
1971 • Nykvarn
#14
10 april 2024 kl 10:16
1 Gilla
Det korta svaret är Nej, jag påverkas inte det minsta av ambassadörer för just lopp, jag springer de lopp jag känner för och som lockar och som passar min planering och mina målsättningar, oavsett vad någon annan säger. Jag tror det gäller de flesta här på jogg som är målinriktade, ambitiösa motionärer.

Ur ett folkhälsoperspektiv tror jag det kan ha viss effekt om framförallt kända profiler gör reklam för lopp och lockar deltagare och det har jag inget emot. Att däremot unga tyvärr hämtar det mesta av sin information från sociala medier idag har ju tyvärr gjort att företag och lopparrangörer använder den kanalen för att nå ut också, och kontrakterar diverse löpinfluensers för det. Det är så samtiden ser ut, dock tror jag ROI (return on investment) är rätt dålig på just den typ av lopp-ambassadörsskap, men det är bara en killgissning.

I viss mån är vi alla influencers tycker jag, vare sig vi får betalt eller inte, bloggar om det eller inte, eller har tio eller tiotusen följare på Instagram, och det har att göra med vilka källor vi använder för informationsinhämtning och vilka vi litar på. Jag blir klart mer nyfiken på ett lopp jag läser positivt om här på jogg, än ett lopp jag läser om i ett sponsrat instagraminlägg.
1993 • Göteborg
#15
10 april 2024 kl 10:25
Gilla
Jag håller helt klart med dig om att denna typ av marknadsföring används på ett dåligt sätt ibland, när det blir som du säger. Ofta tycker jag att det kan vara svårt om det då är företaget eller den sponsrade individen som har gjort fel. Det jag ville få fram var att jag inte klandrar företag/lopparrangörer för att de använder sig av ambassadörer. Som arrangör behöver man marknadsföra ett lopp om man vill att det ska växa och det här är helt enkelt ett av de verktygen de har. Vissa använder det på ett bra sätt, andra inte.

Ursäkta om jag lät lite väl hård i mitt första inlägg.
1991 • Norrköping
#16
10 april 2024 kl 10:37
Gilla
Jag tror utan tvekan att det (ambassadörer) fungerar. Det är inte svårt att se framför sig att det finns folk som tycker att ett lopp blir lite intressantare om X och Y är på plats. Det går också att se framför sig att någon som respekterar eller rentav idoliserar ambassadören litar på dennes ord om loppet även fast hen får betalt för de orden. Typ "X har gott omdöme så har hen blivit ambassadör för det här loppet så är det nog bra skit". Jag tror inte att vi talar om några horder av extra startande på loppen men tillräckligt för att det ska vara en metod som är värd. De som promotar loppen är nog i regel inte särskilt välbetalda. Vi ska ju liksom ha i åtanke att det finns folk som säljer sig för ett flak NOCCO.

Gör detta loppen lite mer välbesökta så är det fine för mig. Jag ska dock krypa till korset lite och medge att jag de facto stör mig lite på ambassadör-konceptet. Skrev tidigare i tråden att jag inte brydde mig. När någon gör en liiite för stor grej över att de är ambassadörer, då kan jag störa mig lite. Typ om en person definierar sig som lärare, tvåbarnsmor, löpare OCH ambassadör. Som om det vore världshistoriens största hederuppdrag. Jag överdriver lite så klart men ni fattar poängen.
Emil
1987 • Luleå
#17
10 april 2024 kl 10:40
1 Gilla
Jag håller med om det negativa. Men tänker ändå att det är bra för sporten och vad som tillåter den att växa. Man bör inte lita på influencers vad gäller löpteknik eller dylikt, men blir många inspirerade att springa eller ställa upp i ett lopp ser jag det bara som positivt.

Jag vet inte om jag påverkas att springa ett lopp. Men då har de lyckats bra i så fall. Jag motiveras åtminstone att springa när jag ser andra göra det.
Mikael Lipschütz
1974 • Mölndal
#18
10 april 2024 kl 14:14
Gilla
Löpcoacher och ambassadörer gör mig anti. Kanske därför jag trots snart 25 år i Göteborg gör min blott andra start på Göteborgsvarvet. Nu i år som förra gången är det en gåva.
1982 • Mariannelund
#19
10 april 2024 kl 14:45
1 Gilla
Jag har aldrig stött på begreppet ambassadör eller sett den typen av reklam i mina flöden.

Men jag har blivit sugen på att springa

Hytteplan-milen
Grue halvmaraton
Drammen 10 km

Och andra lopp genom marknadsföring i löparpoddar. Även att man vet att folk är betalda för att säga vissa saker så blir man påverkad ändå.

Fast helst så springer jag lokala stadslopp i mindre städer. Det är mina favoritlopp.
Jens Sandahl
1969 • Sävedalen
#20
10 april 2024 kl 18:56
1 Gilla
All information eller uppsnack om lopp är ju inte reklam/marknadsföring och två arrangemang som jag själv återkommer till är just Hytteplanmila och syskonloppet till Drammen 10K, dvs Drammen halvmaraton. Vi ses väl i Drammen i september Johan? 😍
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.