Löpning Träning 31 inlägg 6805 visningar

Det här med pendlingsträning!

1979 • Göteborg
#1
16 december 2019 - 19:42
2 Gilla
Hej!

Är intresserad av det här med att använda arbetspendlingen till träning.
Tänker att det;
1. Effektiviserar tiden man lägger på träning
2. Använder ett ”hållbart” transportsätt
3. Sparar pengar jmf kollektivt eller bil

Är ute efter input i ämnet från er på jogg!

1. Hur använder ni pendlingen till träning?
2. Hur varierar ni sträckan och applicerar i träningsschemat ? Omvägar för längre sträckor exvis? Vissa dagar som intervaller? Eller mellanmjölk varje pass?? (Löpning/cykel/rullskidor mm)
3. Hur löser ni praktiskt med kläder/mat/prylar mm?
4. Har ni uppnått resultat på tävlingar mm med pendlingsträningen?
5. Finns det några ”kända elitmotionärer” som använt sig av träning genom arbetspendling?


Fick in en lyssnarfråga kring detta i Konditionspodden: https://www.facebook.com/1683813518538991/posts/2449307905322878/?vh=e&d=


Tack på förhand!
< < < 1 2 > > >
Sava Iancovici
1974 • Göteborg
#2
16 december 2019 kl 21:03
4 Gilla
Bra tråd! Min input:

1. Ibland för att springa hem från jobbet för att få mer löpträningsvolym, aldrig till jobbet (ännu).
2. Ibland omvägar, oftast den kortaste eftersom det är lämplig distans (drygt 10 km), bara distansträning.
3. tar med så lite som möjligt hemifrån som måste med tillbaka, det blir nycklar och mobil i ett flipbälte. Lämnar kvar matlåda och så kläderna i ett skåp (hämtas senare under veckan).
4. Inte direkt, indirekt via mer mängd bara skulle jag tro
5. Kjell-Erik Ståhl, han var ju dessutom mer än elitmotionär :) ofta fram och tillbaka till jobbet och det var ganska långt, minns inte exakt hur långt
Jens Sandahl
1969 • Sävedalen
#3
16 december 2019 kl 21:27
3 Gilla
Jag har prick en mil från hemmet till jobbet, men reser en del i jobbet så transportlöpningen funkar inte jämt. Men en vecka där jag är på plats kan det bli en hel del transportlöpning. Beskriver hur en sådan vecka kan se ut: Tar bussen till jobbet på måndag morgon. Har med en veckas kläder. Springer sedan hem på eftermiddagen. Har transportlöpning till/från jobbet tisdag-torsdag och tar bussen hem med veckans smutstvätt på fredag eftermiddag efter att ha sprungit till jobbet på morgonen. Det blir åtta mil "gratis" löpning som dessutom sparar lite kollektivtrafikpengar, man slipper förkylda medresenärer och det tar bara ca 15-20 minuter mer med buss än att springa.

1. Springer som sagt ofta både till jobbet och hem från jobbet.
2. Varierar intensitetet. Oftast distanstempo/jogg, men ibland lite fartinslag/intervaller/fartlek. Cyklar ibland, men det blir alltmer sällan. Tar ibland en liten omväg också, men det är inte ofta.
3. Ser till att ha kläder för ombyte på jobbet, käkar ute, har nyklar/plånbok/mobil i fickor. Ibland löparryggsäck för kläder/dator.
4. Ja, mängden löpning har ökat mycket, vilket gjort att tiderna på lopp (halvmara/mara) har blivit snabbare.
5. Jens Sandahl, ;-)
1983 • Solna
#4
16 december 2019 kl 22:15
1 Gilla
1. Springer till och från jobbet i princip varje dag, förutom när jag jobbar på annan plats.
2. Oftast bara distanspass, ibland kvalitet när jag inte får in det på annan tid under veckan.
3. Äter frukost på jobbet. Har kläder och skor i ett skåp i omklädningsrummet på jobbet.
4. Ja, i kombination med den övriga träningen. 2:31:47 på maran och 71:42 på halvmaran.
Jens Sandahl
1969 • Sävedalen
#5
16 december 2019 kl 22:18
1 Gilla
Du glömde:
5. Niklas Henningsson!!
1980 • Staffanstorp
#6
16 december 2019 kl 23:03
1 Gilla
Har 15km enkel väg till jobbet och cyklar för det mesta. Jag brukar det huvudsakligen som lågintensiv grundträning tillsammans med att mjuka ur benen och hålla igång knäna. 600-800mil har det blivit senaste åren.

1. Mestadels cykling, vid bra väder lite fartryck och någon gång i månaden kanske löpning ena hållet.
2. Lite längre pass under sommarhalvåret för att skrapa ihop träningstid, men främst cykel. Springer sträckan någon gång i månaden kanske, men oftast bara ena hållet. Mest som mellanmjölkscykling därmed men det händer att jag varvar ur med tröskel eller fartlek om det blir löpning.
3. Planera, planera, planera. Så fort jag kommer hem, roddar jag upp kläder till nästa runda och har reserv/extra kläder på jobbet. Om jag springer försöker jag göra det utan ryggsäck, vilket kräver någon dags framförhållning. Ofta sätter jag en veckoplanering utifrån väder, vind och förskoletider för att se var och hur jag ska lägga upp det. Oktober-februari blir det väldigt mycket mellanmjölk... Käkar företrädesvis frukost på jobbet.
4. Hell yes! Med en ökad träningsmängd har jag upplevt min tålighet för kvalitet bli bättre. Jag kör inga 80/20(det hinns/orkas inte, helt enkelt) men uppåt 10-15% kvalitet får plats och jag tål mer och svarar bättre på kvalitetspassen om jag knaprar ihop en högre träningsmängd.
5. Kjell-Erik Ståhl som nämnts är det enda exempel jag behöver som bevis för att det funkar =)
Petter Sundin
1988 • Solna
#7
17 december 2019 kl 07:57
1 Gilla
1983 • Stockholm
#8
17 december 2019 kl 10:26
2 Gilla
1. Transportlöpning har varit grunden i min träning under de senaste 6 åren. Jag springer samma väg varje dag.

2. En gång i veckan stannar jag på vägen hem och springer nån typ av kvalitetspass. Det kan vara intervaller på löparbana under säsong eller så här års ett progressivt distanspass eller fartlek runt en sjö. Annars är ansträngningen lätt/mycket lätt (65-75% av maxpuls)

3. Äter frukost hemma innan jag springer. Har ombyte i ryggsäck men skor/handduk/etc i skåp på jobbet. Släpar inte på lunchlåda eller dator (har dator hemma om jag behöver jobba på kvällen)

4. Har sprungit 2.36 på maraton och 1.14 på halvmaraton med transportlöpningen som grund och två kvalitetspass i veckan (ett på hemvägen och ett långpass på helgen)
1979 • Göteborg
#9
17 december 2019 kl 10:38 Redigerad 17 december 2019 kl 10:39
1 Gilla
Bra svar! Ange gärna hur långt ni har till jobbet.

Springer man till jobb så måste det finnas duschmöjligheter?! =)

Bra även om det finns låsbart cykelförråd och låsbara omklädningsskåp på arbetsplatsen!

Lägg gärna upp bild på arbetsplatsens cykelrum och/eller anpassat omklädningsrum för pendlingsträningen

1979 • Göteborg
#10
19 december 2019 kl 15:58
1 Gilla
Har själv ca 28 km till jobb. Har cyklat flertal gånger. Sprungit en gång. Kan ta tåget en väg då man kan ta cykel på tåget, finns tyvärr inget bra sätt att springa typ halva... kanske genom att cykla halva, men känns dumt att ställa cykeln ute i ingenstans ;)

Skall försöka hitta något alternativ!

Tack för bra input i tråden... skriv gärna mer!
#11
19 december 2019 kl 16:08
Detta inlägg har raderats
1984 • Göteborg
#12
19 december 2019 kl 16:17
3 Gilla
1. Springer och cyklar relativt ofta. Cykel både dit och hem, löpning oftast hem men har hänt att jag springer dit också. Har 8 km till jobbet vilket motsvarar 55-60 min löptid för mig.
2. Cykel oftast raka vägen, löpning ibland omvägar för att öka distansen.
3. Planerar dagen innan och tar med springkläderna. Ska jag springa till jobbet tar jag med kläder och matlåda dagen innan då jag endast har en salomon-väst som inte lämpar sig för att frakta matlådor i (tror jag, vill inte prova då risken för läckage är överhängande). Har extra skor på jobbet så det behöver inte fraktas fram och tillbaka.
Har spontansprungit till jobbet någon gång, då blev det utelunch och klänning den dagen eftersom det enkelt fick plats i löparvästen. Vore svårare om klädkoden på jobbet var kostym. =)
4. Kan inte koppla det till någon exakt prestation men det underlättar att få träningen gjord när man ändå ska transportera sig. Lagom distanspass mitt i veckan för mig.
5. Johan Steene som redan nämnts är den jag tänker på först. Av de löpare jag följer i sociala medier är det relativt många som pendlingstränar.

Mitt jobb har omklädningsrum med dusch och skåp så jag har alltid handduk och duschgrejor på plats. Inget cykelrum men cykelparkering på inhägnad innergård, under tak, där man kan låsa fast cykeln.

På mitt förra jobb pendlade jag med tåg då sprang jag ibland hem från stationen, eller från jobbet till nästa tågstation (ca 7 km). Med lite fantasi kan man hitta träningstid både här och där.
1979 • Bromma
#13
27 december 2019 kl 17:40
2 Gilla
1. Min plan är att all min träning ska kunna rymmas inom pendlingsträningen. Jag tycker det är oerhört svårt att få in träning på övrig tid när man har små barn och jobbar heltid etc. Jag har börjat springa till och eller från arbetet och har 12 km enkel väg. De senaste veckorna har det blivit ca 6-7 sträckor per vecka. På ett år sikt är planen att kunna springa 8-9 sträckor per vecka samt köra ett pass på lunchen för totalt ca 120 km per vecka.
2. Jag springer oftast samma väg då det är svårt att få tid att förlänga distansen. Gör mindre ändringar ibland för att slippa springa samma väg varje gång. Jag har kört ett intervallpass på lunchen varje vecka och en 5km tävling varannan lördag, dvs kvaliten utanför pendlingsträningen. Men planen på något års sikt är att köra tröskelpass 2-4 gånger per vecka som del av pendlingslöpningen.
3. Jag springer med ryggsäck varje dag med arbetsdator, matlåda och ombyteskläder. Jag har ett par-tre kostymer på jobbet som alltid hänger där. Äter frukost på morgonen hemma vilket innebär att det inte finns något behov att äta mer direkt efter passet.
4. Absolut. En snabb ökning av mängd har föranlett en lika snabb förbättring av tider. På ca två månader med en gradvis ökning från 25 km till 75 km per vecka förbättrade jag mig på milen från 39:10 till 36:57! Trots samma eller mindre mängd kvalitétslöpning.

Ett tips är också att transportträna även till andra ställen än jobbet. Förra helgen sprang jag exempelvis till en familjemiddag tur och retur istället för att åka kollektivt, blev 22km och det gick dessutom ett par minuter snabbare per väg än att åka med SL!
1979 • Göteborg
#14
27 december 2019 kl 18:01
1 Gilla
#13 imponerande utförande och plan framåt! Även tävlingsutvecklingen. Hur mycket mer uppskattar du att transportlöpningen tar jmf med exvis att åka kollektivt alt bil till jobb?
1979 • Bromma
#15
27 december 2019 kl 18:17
1 Gilla
#14 Tack.
Det tar mig ca 45-50 min att åka kollektivt i rusningstid. Och ca 60 min att springa. Så det tar drygt 10 min längre tid att springa per sträcka jämfört med att åka kollektivt samt därutöver 15-20 min för dusch och ombyte väl på jobbet.
Bobby Ljung
1970 • Sävedalen
#16
27 december 2019 kl 20:08
1 Gilla
1. Springer ToR jobbet mån och ons (eller, springer till simhallen, simmar, springer till jobbet och sedan hem). Cyklar ToR tis-tor (ev gym på vägen innan jobbet på tisdag, efter jobbet på torsdag). Fredag buss till jobbet löpning hem (på fastande mage).
2. Cykel nästan alltid samma, löpning mån-ons samma sträcka (1 mil enkel väg), men varierar tempot emellanåt (hem, alltid slöjogg dit). Fredag unnar jag mig ofta en omväg, 15-20 km.
3. Har skor på jobbet (där finns även handduk som jobbet fixar). Har med mig ombyte och träningskläder (sim eller gymkläder) i ryggsäck. Ibland dator. Har i stort sett aldrig med mig lunch.
4. Började med detta i juni (då jag bytte arbetsplats) och får klart mer volym på träningen. Har i höst satt pb på halvmaran (1:24) och Finalloppet långa banan (1:21).
5. Jens Sandahl ;-)

Har ingen parkeringsplats på jobbet längre, och det går fortare att springa hem (och framförallt cykla) än att åka buss......
Mikael Lipschütz
1974 • Mölndal
#17
27 december 2019 kl 21:38
1 Gilla
Nästan all löpmängd för mig är genom transportlöpning. Ungefär 8.2 km till jobbet :)
Ibland blir det dubbla transportpass. Ibland cykel till jobb. Löpning hem. Ett pusslande såklart. Har ständigt 4-5 ombyten i omklädningsrummet.
Christian Ritella
1972 • Spånga
#18
28 december 2019 kl 08:28 Redigerad 28 december 2019 kl 08:49
Gilla
28 km ToR 3-4 av 5 arbetsdagar i veckan (annars cykel) i princip året runt.
Jenny Nilsson
1968 • VALLENTUNA
#19
28 december 2019 kl 12:13 Redigerad 28 december 2019 kl 12:15
Gilla
Jag älskar transportlöpningen! Det är basen för min träning och jag är så glad när jag slipper åka kommunalt hem från jobbet! <3

1. Jag springer hem från jobbet varannan dag för närvarande. Ena veckan blir det två sådana pass och veckan därpå således tre. Jag har 16 km transportlöpning hem den mörka årstiden. Den ljusare tiden tar jag gärna Roslagsleden etapp 1, då blir det långpass (>21,1 km) eller etapp 2 som blir 13 km (Tar bussen en bit för att komma till starten för etapp 2). Jag njuter mest när jag får springa trail, så Roslagsleden är såååå härlig jämfört med gc-vägarna jag håller till på den mörka årstiden.
2. Jag vill undvika mellanmjölksträning för att inte gå sönder men hamnar ändå nästan alltid i mellanmjölkspulszonen... Häpp. Har tänkt köra intervaller någon gång, eller fartökningar vissa partier, men det blir aldrig av. Förr cyklade jag en hel del, både tur och retur, men senaste sommaren blev det inte en enda gång. Jag räknar dock inte det som träning, bara som ren transport även om jag cyklar på i så högt tempo som omgivningen tillåter.
3. Åker till jobbet med löparkläder på. Förstärkningskläder som behövs delar av året får följa med hem i löparryggsäcken. Matlåda i ryggan. Jag har arbetskläder på jobbet, så jag slipper släpa sådant.
4. Jag springer för att njuta, inte för att uppnå resultat. Eftersom jag numera är 50+ så går ju dessutom resultaten (dvs tid på samma sträcka) utför ändå...
5. Dessa är inte elitmotionärer, snarare elitlöpare: Sophia Sundberg transportlöpte förr, men nu har hon ju flyttat norröver och jag vet inte om hon fortfarande gör det. Jag är osäker på om Ockelbomaffian gör det, Elov, Johan och Jocke springer i alla fall en förskräcklig massa km varje vecka. De är alla ultralöpare.

Kram,
Jenny
1984 • Göteborg
#20
29 december 2019 kl 21:53 Redigerad 29 december 2019 kl 21:54
1 Gilla
1. Knappt just nu för att jag inte har någon jobbpendling men det blir till gymmet nån gång ibland, skitpraktiskt att slippa tänka att man ska nöta löpband som "uppvärmning" när man kommer dit, och man behöver inte planera packning eller duscha en gång extra. Tidigare bara ett par dagar i veckan knappt 4 km till jobbet, inte på vintern dock. Lagom för att komma igång och känna sig pigg resten av dagen, men liite smådrygt med planeringen och att få masa sig upp tidigare på morgonen. Jag brukar bli lite för uppe i varv så man får räkna med minst 15 minuter extra i nedvarvningstid innan man börjar jobba, +en kvart till duschen. Värt det i efterhand när man fått hyfsat med lättsamma kilometer extra. Två dagar i veckan blev ju t ex ca 15 km extra.
2. Såg det inte som träning i den bemärkelsen utan som lättsamma kilometer som sagt för att dryga ut totala veckomängden. Till jobbet var det ca en km nedför på ditvägen = soft runda, hemåt blev det ju tvärtom, kunde välja på 3 olika rundor varav en med brantare men aningens kortare uppför, en med låååång seg uppförsbacke, en plattare med bara en kortare brant på slutet och några hundra meter längre väg. Just backarna gjorde ju att man får som gratis intervallträning även om man håller ungefär samma relativt lugna tempo. Vill man träna mer kan man ju alltid ta en runda till på kvällen.
3. Gymmet är ju lätt som sagt, kör med löparväst för inneskorna och det finns skåp att låsa in grejerna. Jobbet krävde lite mer planering, dels ville man ju undvika dagar man skulle ha med sig datorn, dels se till att man har skor, ombyte och extra skor där, helst även handduk/schampo annars fick det följa med i ryggsäcken, och så blev det att gå och köpa färdig matlåda på lunchen (vi fick inte värma mat där, annars är ju havregrynsgröt att värma och kokta ägg smidigt som "snabbmat" som är lätt att ta med). Det fanns dusch på jobbet och skåp så smidigt på så vis. Fanns ett gym i närheten också man kunde duscha på.
4. Svårt att säga då jag inte tävlat så mycket och pendlingsträningen har varit en relativt liten del i det stora hela. Jag tror i alla fall man blev tåligare av dom extra "lätta" kilometerna, mina ben gillar många och korta pass i allmänhet, brukar märkas sen även på dom längre passen och att man återhämtar sig snabbare
5. Ingen aning :)
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.