19 juli 2018 kl 12:18
Redigerad 19 juli 2018 kl 12:20
F.y.i. så skickade jag tillbaka Garmin Fenix 5+ Ti då GPS spåren blev skumma ibland.
Med GPS + Galileo var den konsekvent dålig så jag ändrade tillbaka till GPS + Glonass som jag alltid haft på bl.a. FR935 och andra GPS som haft stöd för det och det har fungerat 100% men det fungerade inte 100% på F5+, det går inte beskriva hur skumma spåren på en del rundor blev.
Det märkliga är att vissa rundor blev ganska ok, men studerar man spåret så var det oftast märkligt vid start och stopp, ser ut som en yr höna sprungit omkring några minuter innan spåret ser ok ut, detta både vid start och stopp, så just det behöver inte vara mottagarens fel utan programvaran, men det märkligaste, och det som gjorde att jag beslutade mig för att skicka tillbaka den var att då jag sprang ett terrängspår på 10km så visade inte spåret att jag sprungit 10km rundan, den hade tagit bort en slinga på ~3km, så det såg ut som att jag sprungit 7km slingan, men det fanns kilometermarkeringar för de kilometrar som innefattade 10km slingan, så den visade korrekt längd på rundan men spåret visade inte det, så även detta tyder på att det inte är mottagaren som är problemet utan programvaran.
Jag kontaktade Garmin utan resultat, de har inte återkopplat.
Så jag betalar inte så mycket för en klocka som inte fungerar så som jag förutsätter att en klocka dom begär över 9000kr för ska fungera.
Dessutom så säger Garmin att batteriet inte är utbytbart, så efter några år så vill dom man ska kasta klockan och köpa en ny, det är inte ok, en Fenix ska man inte behöva kassera efter något år bara för att batteriet är slut, dom gör klockan rejäl för att den ska hålla länge, men går inte batteriet att byta så kan man lika gärna köpa en klocka gjord av plast.
Tyvärr så hann jag sälja min FR935, den absolut bästa GPS klocka jag någonsin haft, och jag har haft många.