Saucony Triumph 17 - Recension

Nu har dessa skor sprungit 200km i varierande underlag och jag kan redan nu säga att jag lär få upp skorna till 1000km innan de först då kanske börjar tappa sin förmåga att leverera till 100%. Jag köpte dem som ett komplement till Saucony Ride Iso 2 för de längre passen, eller dagarna då jag känner mig mer sliten, vilket har varit ett umärkt val då jag är van att springa i Saucony skor. Jag bryter i denna artikel ner skornas konstruktion, prestation och mina övriga tankar som jag anser att man bör vara medveten om innan väljer att klicka på "KÖP" knappen.

 

Statistik: 

- Pris: 1400-1800kr

- Neutrala

- Vikt: Herr= 305 gr, EU 42 (330 gr EU 46), Dam= 260 gr, EU 38

-  Häl: 33.5mm - framfot: 25,5mm

- Drop: 8mm

 

Tåbox: Rymlig på bredden för att vara en traditionell distanssko, dock lite snävare på höjden. Mina tår fick alltså plats att röra på sig och satt på plats, perfekt balans tycker jag. 

 

Ovandel: Är varm... dock sitter mellanfoten verkligen på plats vilket är ett stort plus hos de flesta Saucony skor. Tack vare det s.k. FormFit 360 så ger det en mjuk och mycket bra passform runt hela foten. Ovandelen består av sömlös Mesh och på utsidan av foten finns ett 3D printat plastskikt för mer stöd åt foten. Du glider i skon när du sätter dig på dig:)

 

Hälen: Är både mycket mjuk, såsom snörena, och är konstruerad av mycket skum. I mitt fall glappar min häl lite grann om jag inte knyter till ordentligt. 

 

Tungan: Samma här, mycket skum fast väldigt skön.

 

Snöret: Är tjockt och mjukt, ett snöre som man bara behöver knyta en gång utan att den dras upp, tummen upp för det!

 

 

 

Innersulan: Mindre dämpad än vad man skulle tro att den borde vara hos en redan dämpad sko, balanserar ut det hela enligt mig.

 

 

Mellan/Yttersulan: Avsnittets mest intressanta del för de flesta. Nu har Saucony skapat PWRUN+ material vilket är både 28% lättare än Everun (Sauconys bästa material innan PWRUN+) och 5% mer stödämpande längs med hela sulan. Mellansulan innehåller även TPU och Everun på ovansulan. PWRUN+ är alltså materialet ni känner av när ni springer med skon framför allt. 

Yttersulan: Består av Saucoyns Crystal Rubber vilket ger ett starkt grepp på asfalt samt som är väldigt slitstarkt. Här kanske vissa önskar att det skulle finnas mindre av gummit på yttersulan för att skära ner på vikten, detta löste dock version 18 av Triumph. Yttersulan är som vanligt skapad för att föra kraften framåt i löpsteget vilket de uppnår genom att placera gummit stategiskt i olika zoner.

 

 

 

Prestation: Trots vikten som såg tyngre ut på viktmätaren än vad den kändes som, så är skon väldigt tacksam eftersom man kan springa väldigt många olika distanser i den. Skons egenskaper skiner mest på långpass men kan även utföra snabbare 1000 m intervaller eftersom mellansulan tillför lite "fjong" till frånskjutet samtidigt som du bibehåller fräscha ben, dock för tung för riktigt snabba banintervaller 800m och nedåt tycker nog de flesta..:)

 

Övriga kommentarer: 

Kom ihåg att ge skon en chans att anpassa sig till ditt löpsteg och tvärtom. Om den inte inte känns lika lätt, luftig eller spänstig initialt som din andra sko borde du inte neka skon helt och hållet. Utav egen erfarenhet så börjar man tycka om skor man springer mer i, en sko kan dock inte vara optimal för alla distanser och farter samtidigt så klart.

 

OBS! Provade nygligen den nya Triumph 18, och wow! Jag skulle idag har köpt 18 modellen framför 17 eftersom hälen var lite längre, tunnare, fastare och satt åt mer. För vissa skapar detta irritation vid hälsenan, men för oss som inte drabbas av det och tycker om när hälen sitter åt ordenligt så lär Triumph 18 vara ett självklart val.

 

Slutsats: 8/10

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.