Foto: Mathilda Piehl

Ta hand om din kedja

PrylarKlas Johansson tipsar om hur du väljer smörjmedel till din kedja. Valet kan se lite olika ut beroende på hur mycket tid du har och vilka förutsättningar som finns för underhåll av cykel och drivpaket,  samt ekonomi och vilka förhållanden du cyklar under.


Tips till cykelpendlaren som inte har tid att sköta sin kedja minutiöst:  
En tjock vidhäftande kedjeolja eller upprepade sprayningar av kedjan med en fet kedjespray, typ W40/5.56 eller liknande.


Tips till den som träningscyklar två till tre gånger i veckan:
Kedjespray med lite teflon eller utan teflon.


Om man vill ha det bästa och har hur mycket tid och pengar som helst:
Ett Prowash kit med kedjetvätt från till exempel Morgan Blue, olja för torrt och vått väglag samt kvalitativt kedjespray som till exempel Powerlube. Sist men inte minst Aquapasta för långa lopp/träningar i regn o rusk.

16 kommentarer till artikeln

Mats
1970 • Stockholm
#1
12 april 2013 - 09:41
Det första rådet verkar synnerligen besynnerligt. W40/5:56 är rostlösningsoljor och fungerar på liknande sätt som att hälla fotogen på kedjan (om jag nu inte fullständigt har missuppfattat allting), alltså precis raka motsatsen till fett smörjmedel. Medlet ska användas t ex om kedjan rostat ihop eller är på annat sätt utsatt för kraftig korrossion. När man fått bort det värsta så är det dags att lägga på olja.

Om man ska smörja kedjan för att köra under vintern så är ungefär allt annat än W40/5:56 bättre, t.o.m. olivolja om man råkar ha sådant stående. Att spreja på W40/5:56 och sen tro att det bara är att köra kommer garantera orsaka massor av problem. Köp en liter mineralolja på macken och smörj med kommer man undan med en bråkdel av kostnaden jämfört med att köpa dyra oljor i cykelbutiken. Ett annat bra alternativ för vinterbruk är biltemas cykelkedjeolja.

Men själva grundrådet för vintern är smörja, smörja, smörja, smörja. Vägsaltet är otroligt förstörande.
Mats
1970 • Stockholm
#2
12 april 2013 - 09:45
Tillägg till inlägget ovan (det går inte att redigera)

Jag läste råden lite slarvigt, det handlar naturligtvis inte enbart om vintercykling. Oavsett detta är W40/5:56 ett dåligt smörjalternativ även på andra årstider och kommer orsaka att kedjan rostar efter första vattenpölen.
Anton Ascher
1983 • Gbg
#3
12 april 2013 - 10:35
Hur kan man rekommendera 5:56 som smörjmedel? Personen som skrivit detta har ingen koll!
1966 • Borås
#4
12 april 2013 - 11:50
Anton: Att skriva att Klas Johansson inte har koll är lite som att skriva att man inte själv har koll... på vem han är ;-) Han har säkert en bra förklaring :-)
Arne Håland
1960 • Grödinge
#5
12 april 2013 - 12:23
Är det nån som har koll på varför det finns cykelolja? Borde det inte funka lika bra med motorolja? Det är ju också till för att smörja maskindelar som rör sig och som ska stanna kvar. För egen del kör jag på motorolja helst nån finare syntetisk. 1 l räcker länge och är mycket billigare. Vid torrt väglag när jag vill ha en lite tunnare olja blandar jag i en skvätt fotogen. Klas förslag till cykelpendlaren med fet vidhäftande kedjeolja tycker jag skitar ner nåt otroligt
Nina Fors
1981 • Partille
#6
12 april 2013 - 14:17
Bob; High five - Jag tänkte samma sak ;)
Mats
1970 • Stockholm
#7
12 april 2013 - 14:43
Cykelolja har oftast tillsatser som ökar vidhäftningsförmågan. I billiga cykeloljor som exempelvis Biltemas så är det som en MC-kedjeolja light, den är lite klistrig, men långt från MC-kedjeolja som är jätteklistrig. Utan klistrigheten så slungas oljan av kedjan efterhand.

Dyra cykelkedjeoljor har helt annan karaktär, de häftar fast utan att vara kladdiga så grus samlas på dem, samtidigt som de smörjer. Egenskaperna i regn är dock dåliga. Det finns också blöt olja, som funkar bra i regn men då kan man lika gärna köra med motorolja. Same shit, different wrapping - men mycket billigare.
1977 • Eskilstuna
#8
12 april 2013 - 16:10
Klart som korvspad att 5-56 smörjer.
Läser innantill på burken: "Smörjer - Löser rost - Driver ut fukt - Rostskyddar"
Sen är det väl kanske inte det bästa smörjmedlet för en cykelkedja, men det är garanterat bättre än inget.
Anton Ascher
1983 • Gbg
#9
15 april 2013 - 12:21
Rekommenderar man 5:56 som smörjmedel för kedja har man ingen koll. Testa att smörja din kedja med enbart 5:56 ett tag. Den kommer bli rostig, torr och börja gnissla.

Henrik: Om 5:56 driver ut fukt och löser rost kommer kedjan att torka ut och inte tillföra något nytt fett till kedjan.

Bob får gärna kommentera! Fråga vilken bra cykelmekaniker som helst och hen skulle säga att 5:56 som smörjmedel är idiotiskt.
1966 • Borås
#10
16 april 2013 - 08:38
Anton: Oavsett om man använder riktig kedjeolja eller WD40/5-56 så ska man göra det direkt när man kommer hem från sin cykling. Särskilt i dåligt väder. Då rostar aldrig kedjan och den får också smörjning även med dessa medel även om jag håller med dig om att det finns klart bättre medel för uppgiften.
Jag använder själv WD40 direkt efter en blöt tur på flera vitala komponenter som inte snurrar som t ex framväxel, bakväxel, styrlager och bromsarna (inte klossarna alltså).
Men min uppfattning är som Henriks, att det garanterat är bättre än inget. :-)
Bengan Karlsson
1965 • Mörarp
#11
16 april 2013 - 18:27
Jag tycker att det står att man ska spraya upprepade gånger med 556 eller W40. Då är det mer än en gång och ofta.
Fredrick de Mare
1962 • Helsingborg
#12
19 april 2013 - 13:29
Kolla WD40s egen hemsida


WD-40 and Bikes
Myth: WD-40 Multi-Use Product should not be used on bike chains.
Fact:
While WD-40 Multi-Use Product it is not a grease, it is formulated with strong lubricating oils and other ingredients, and is a terrific product to use for bike maintenance. It does not attract dirt or moisture to metal surfaces – just be sure to wipe off any excess WD-40 Multi-Use Product before riding.

For long-term lubrication and other specialized bicycle maintenance needs, check out WD-40® BIKE. Developed specifically for cyclists and mechanics, this high-performance line of bicycle care products is sure to become a mainstay in the toolboxes of bike mechanics for decades.

Lars Jönsson
1977 • borås
#13
9 maj 2013 - 10:28
Någon som har koll på miljöeffekterna av de rekommenderade medlen? Allt som vi för på kedjan åker ju av förr eller senare och landar i mark eller i ett reningsverk.
1955 • Eksjö
#14
13 maj 2013 - 06:54
Själ använder jag ATF (den röda ojlan till bilens växellåda) på kedjan, både till rengörning och smörjning. Den är billig o bra.
1949 • Umeå
#15
3 april 2014 - 10:53
Jag brukar använda symaskinsolja, blir ett mellanting mellan fet och rostlösare
Gew
0 • Ej angivet
#16
18 januari 2016 - 11:17
Billig mineralolja tror jag starkt på, i synnerhet under vinterhalvåret var man bör smörja med extra täta intervaller och kanske för den sakens skull inte vill lägga ut en förmögenhet. På Biltema får man en rejäl plastdunk med 10w-30 för under tvåhundralappen. Fyll över nån deciliter i en klassisk oljeflaska och du är bäddad för framgång.
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.