Löpning Övrigt 25 inlägg 4217 visningar

Falsk lagerstatus

Tobias Hartzell
1980 • Gläshed
#1
5 december 2012 - 13:56
Gilla
Hej,

Nu kommer jag låta som en gnällig gammal gubbe, men det är jag inte. Inte så himla gammal i alla fall.

Är det någon annan som fått uthärda att Addnature har falsk lagerstatus? Det är nog bland det mest irriterande jag vet, eftersom jag bara beställer sånt som finns i lager så jag kan få relativt snabbt.

Fick ett mail från dom där de påtalade att en grej var slut. Svarade då med att det ju faktiskt stod klart och tydligt att varan fanns i lager. Vidare tyckte jag att de kunde väl splitta upp försändelsen i så fall, så man åtminstone kunde få det som verkligen fanns i lager - men jag har inte fått något svar på denna förfrågan.

Har läst bra om Addnature innan på forumet, med snabba leveranser och så vidare, så jag blev lite förvånad.

Hursomhelst, min FF-premiär (tillika löpbandspremiär) får ske lite senare, ingen större fara i det. Men, det är bra irriterande när man tror att man ska ha någonting en viss dag och inte ha det. I-landsproblem? Ja, det kanske det är. Nu ska jag sluta gnälla.

Har ni andra suttit och väntat på något roligt för länge?

Tacka vet jag Sportamore. Beställde på torsdagen, hämtade paketet på fredagen! Inte ens 24 timmar efter.
< < < 1 2 > > >
Mårten
1981 • SKELLEFTEÅ
#2
5 december 2012 kl 14:13
Gilla
Jag såg att Addnature blivit årets E-handlare eller något. Grattis. Men om jag också får ta tillfället i akt att gnälla lite så kan jag inte riktigt se hur det gick till. De har digert utbud, mycket bra kampanjer mellan varven - men dessa DHL-leveranser; allt tar minst 1-2 dagar extra. DHL är inte smidigaste aktören på banan. Felaktig lagerstatus har jag dock inte varit med om. Mer gnäll: Det går att handla billigt på Sportamore, men deras ständigt pågående kampanjer i olika skepnader (Just idag! Bara idag torsdag! Alla jackor 20 %!) är möjligen något för Konsumentverket att titta på. Det finns mig veterligen regler för ofta och frekvent man får ha s.k kampanjer/reor i relation till ordinarie pris. Det blir lite tröttsamt med allt kampanjande. Räcker det inte med att vara prisvärd?
_
_
#3
5 december 2012 kl 14:46
Gilla
Vissa näthandlare som inte levererar direkt har inget lager utan "tar upp beställningar" som de sedan beställer i sin tur. Minimal risk tror de. De lever farligt, för kunderna räknar med snabba leveranser när de väl bestämt sig.
Jag har ett riktigt uselt exempel just nu, men jag väntar med att eventuellt "hänga ut" dem tills jag ser hur de löser problemet.
MR
1976 • JHG
#4
5 december 2012 kl 15:26
Gilla
Sitter själv i samma sits som du Tobias och retar ihjäl mig på det. Det är dock ej frågan om Addnature eller träningsgrejer.
Har beställt en dator och lite extra komponenter igår (Dustin). Lagerstatus på hemsidan visar "skickas inom 1-2 dagar" men i orderbekräftelsen jag fått står det "restad beräknad leverans 2012-12-12" men lik för bannat står det fortfarande "skickas inom 1-2 dagar" när man kollar på hemsidan.
Är precis som du. Beställer ofta det jag kan få på kort tid men sen när det strular så orkar man ju f_n inte tragga i timmar med de ansvariga.

Och ja, jag inser att det är tidernas i-landsproblem men det är gött o få det ur sig :o)
Tobias Hartzell
1980 • Gläshed
#5
5 december 2012 kl 15:28
Gilla
Nu har jag fått ett svar som förklarade lite i alla fall. Tydligen så fanns det i lager, fast inte så många som jag beställde. På frågan varför dom inte skickade det dom hade så länge, svarade dom att det var svårt att leverera pga snön...?
MR
1976 • JHG
#6
5 december 2012 kl 15:32
Gilla
Ha, haaa!!!
Suverän bortförklaring!
Du får helt enkelt vänta på din leverans till mars-april... :o)
Monika Jensen
1970 • Värmdö
#7
5 december 2012 kl 16:02
Gilla
Skulle för ett par veckor sedan köpa ett par löparskor hos Addnature som enligt lagersaldo på hemisdan fanns i butik i rätt storlek. Tar mig mödan att åka dit och få veta att de inte finns... Snopet!
Peter
1983 • Uppförsbacken
#8
5 december 2012 kl 18:00
Gilla
Har slutat handla från Addnature för ett par år sedan av just denna anledning!
Fredrik Stertman
1987 • Sollentuna
#9
5 december 2012 kl 19:09
Gilla
jag slutade handla av dom när dom lite snyggt la på 50% på priset på sin silva xtrail lampa trots att dom har prisgaranti. bara för att den fått bra betyg i runners world. Jag skällde lite på dom och fick förvisso mellanskillnaden tillbaka efter en vecka. nästa gång dom försöker blåsa mig kanske jag inte märker det.
hxman
1976 • Skåne
#10
5 december 2012 kl 21:43
Gilla
Jag älskar Addnature. Grymt utbud. Bra service. Bra priser. Dessutom har de fysiska butiker som till råga på allt ligger på vägen hem. Jag har inte råkat ut för falska lagersaldon. Men de har inte allt. Och är inte (alltid) billigast
kortben
1966 • GÖTEBORG
#11
5 december 2012 kl 22:05
Gilla
Jag har handlat av Addnature ungefär 30 gånger och bara råkat ut för felaktigt lagerstatus en gång när jag skulle köpa ett par Inov-8 skor. Det tog lång tid för de skulle beställa från sin leverantör och till slut fick jag besked att de inte fanns alls. Jag beställde dem då från Startfitness eller Wiggle som hade kvar av den utgående modellen.
Minns också att jag blev lite ilsk en gång när det var nåt trassel med beställning av strumpor, men det redde upp sig direkt när jag mailat dem.
För min del har leveranserna via DHL fungerat utmärkt, det är bara någon gång när beställningen skickats som brev som det tagit längre tid. Beställer jag på fm så är det oftast levererat dagen efter och det tycker jag inte att det går att klaga på!
1965 • Eksjö
#12
6 december 2012 kl 07:39 Redigerad 6 december 2012 kl 07:40
Gilla
Jag tror det är ungefär som #3 H H skriver, "finns i lager" kan numera tyvärr betyda att varan finns i lager hos någon annan som webbutiken i sin tur har kontrakt med om snabb leverans. Så verkar det vara i alla fall. Jag försökte i våras köpa Salomons nya snygga vätskerygga Salomon XT 5 någonting vad den nu heter från i tur och ordning TRE OLIKA sporthandlare som alla uppgav på sina sajter att de hade den i lager - men för att sammanfatta; det hade de inte visade det sig. Jag har även råkat ut för samma sak när jag köpt engelskspråkiga böcker via t.ex CDON och då fått ursäkten att de var slut hos det amerikanska/engelska förlaget/leverantören som de själva beställer ifrån.
Mattias
1981 • Jönköping
#13
6 december 2012 kl 08:57
Gilla
Jag håller med trådskaparen om att det är mycket dåligt av dessa företag, och en som jag tror för dem felaktig väg.

Har upplevt att en vara jag beställt i ett ex varit slut hos både Naturkompaniet och Outnorth trots annan lagerstatus på sidan vid beställning.
Leif Höglund
1978 • Stockholm
#14
6 december 2012 kl 13:17
Gilla
Så var det när jag beställde bokhyllor från Länna Möbler som angavs vara "lagervaror" och skulle levereras inom 1-2 dagar. 1½ månad senare fick jag hyllorna. Fuck that!
1977 • Eskilstuna
#15
6 december 2012 kl 13:37
Gilla
Lager vill alla ha så lite som möjligt i dag, då det i slutändan gör produkterna dyrare för konsumenten och därmed tappar man försäljning mot de som inte håller med eget lager.
Jag ser inget konstigt i att lagret ligger hos leverantör eller grossist etc. så länge man levererar inom angiven leveranstid.
Däremot ska ju lagersaldot stämma oavsett var lagret finns fysiskt.
Här är det väl lagerhållaren som måste erbjuda en bättre lösning, snarare än butiken.
Pelle Bäckström
1969 • Malmö
#16
6 december 2012 kl 14:11
Gilla
Jag är helnöjd med Addnature , jag har beställt mkt pga mina andra intressen och aldrig har det strulat.Bra priser fri frakt och fria returer.Däremot är Schenker lite långsamma...
1965 • Täby
#17
6 december 2012 kl 14:20
Gilla
"Transparens" har ju varit poppis ett tag inom marknadsföring och liknande. Det borde väl även kunna tillämpas här. En webbutik skulle kunna ha två saldon: antal i eget lager, antal i lager hos leverantör. Eller tom flera, om dom har fysiska butiket.

... det slår mig att det finns åtminstone en webbutik som gör så: webhallen.se. Det finns säkert flera.

Det ger ju mig möjlighet att välja. Dom kanske tappar nån order, men ärligheten ger troligen mer trogna köpare på sikt.
1965 • Eksjö
#18
6 december 2012 kl 14:40
Gilla
@ Tibor: Problemet med det (för webbutikerna) är att då skulle det avslöjas väldigt tydligt att flera av dem har samma utländska leverantörer och att de själva gör olika stora pålägg på det pris de får därifrån...
hxman
1976 • Skåne
#19
6 december 2012 kl 16:58
Gilla
Problemet är ju att (en del) folk förväntar sig både blixtsnabb leverans och lägsta pris. Ingen butik klarar både och
1978 • Arboga
#20
6 december 2012 kl 18:37
Gilla
#19: Varför inte?

Det är inte lagerhållnings som kostar, det är hanteringen av varorna som är det dyra. Lasta av, lasta på interna transporter, inventeringar osv. Det kostar pengar. kostnaden för att en vara ligger på hyllan är ganska liten per dag.

Med rätt storlek på lagret och smart hantering så kan man klara både snabba leveranser och låga priser.

Själv så avskyr jag firmor som inte kan ange rätt lager eller skicka inom angiven tid. De blir bara ett köp ifrån dem. För mig är service mycket mera värt än några 10:or i skillnad på pris.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.