1971 • Ystad

Copenhagen Marathon 2014 - Köpenhamn

Söndag 18 maj 2014 16:17

Löpning - Tävling
VerktygKopiera passetRadera passet
Kopiera extra data
Vill du radera detta träningspass?
Så hade då dagen kommit då jag skule sätta dansken på plats.... Det blev tvärtom!

Packade in Kinvarorna och materialaren (aka lilla frun) i bilen och drog över sundet till infernot våra grötspråkiga kusiner i sydväst kallar Köbenhavn.

Var lite osäker på hur jag skulle lägga upp loppet. De två veckarna förkylning innan gjorde mig lite tvivlande till ursprungsplanen, att limma ballonglöparna för 3,20 hela vägen. Jag brukar dock fega på lopp och tänkte att nu får det bära eller brista. Kan proffsen vila sig i form så kan väl jag också göra det? Svar nej!

Jag kände mig stark i början och intog position några minuter före ballonglöparna. Tänkte jag behövde en buffert till den oundvikliga pinkepausen jag har på så här långa lopp. Givetvis så klarade jag mig utan bara för det.

Det gick kanonbra halva loppet men vid 25 km fick jag en dansk slägga i huvudet och kollapsade fullständigt. Mellan 25-35 km blev det många promenader. Det är ju för dåligt. Hade brutit om det inte var så jäkla långt till mål. Ballongerna för 3,20 blåste förbi och försvann snabbt i horisonten.

Vid 35 km tog jag en energigel jag hade med mig. Brukar inte ta det på lopp då magen brukar flippa totalt men idag hade jag tagit två Imodium före loppet och med en hägrande jumboplats var det inget att fundera på. Gelen åkte ner och jag fick faktiskt en energiboost. Ändrade då målet till att istället hålla 3,30 ballongerna efter mig. Det lyckades faktiskt. Kom in på vad som måste vara världens längsta upploppsraka och såg att jag skulle klara under 3,30. Synd om killen som stod på upploppet och höll sig för baksida lår. Inget kul det!

3,28,21 är nytt pers på maran med 4,5 min men det är ändå för dåligt. Ska man sätta världstider så kan man inte turista och promenera ett dussin ggr. Enligt McMillan ska jag baserat på halvmaratiden göra underr 3,09 på maran. Jo tjena!

Till nästa mara måste jag köra fler långpass. Funkar inte med härdsmälta 2,5-3 mil in på varje mara. Då vinner man inga lopp!




Peak Training Effect: 3,6
Recovery time: 120 hour(s)
Recovery date: 2014-05-23 09:31:16

Sea Level pressure: 1017,3 hPa
42,91 km
Distans
3:28:21
Tid
4:51 min/km
Snitt
161
Snittpuls
173
Maxpuls
Saucony Progrid Kinvara 3 B...
Total distans: 
66:03:45
815 km

Resultat på sajten

  Namn Tid Snitt
7. Peter Almroth 3:24:28 4:51 m/km
8. Janne 3:28:21 4:51 m/km
9. roger johansson 3:39:12 5:12 m/km

Gilla passet

Gillas av Markus K

Kommentarer

Skägget - 18 maj 2014
Grym kämparinsats ändå. Starkt att inte kliva av. Nästa gång då j-vlar!
Gabriel Enning - 18 maj 2014
Janne min broder! Vi hade det tungt i helgen du och jag. Men det det kommer vända, det kommer alltid nya lopp. Sub 3:30 är ALLTID respekt. Alltid.
Janne - 19 maj 2014
Tack skägget! Nästa gång ska dansken få käka asfalt det lovar jag! Pulskurvan visar ganska bra hur det gick upp, sen ner och sen upp igen efter energigel ;)
Janne - 19 maj 2014
Gabriel vad hände med oss i helgen? Vi som ska vara typ världsbäst och så blir det så här? Planeterna måste stått fel i linje, det är den enda rimliga förklaring jag kan finna.
Gabriel Enning - 19 maj 2014
:-) Ja det är för jävla orättvist.
Magnus Sjöberg - 19 maj 2014
Bra kämpat, Janne! Ditt lopp liknar min första mara i Köpenhamn 2012 med den lilla skillnaden att jag bröt vid 30km. Siktade också på 3.20 och gick ut lite för hårt. Nya tag i Köpenhamn 2015?
Janne - 20 maj 2014
Ja jag hoppas det i alla fall. Tredje gången gillt och under 3:20 vore ju trevligt. För dig luktar det nog 3:05 nästa år.

Puls

Etapper

DistansTidTempoPulsTot. tidTot. dist. 
11,00 km4:474:471544:471,00 km
21,00 km4:244:241539:112,00 km
31,00 km4:274:2715213:383,00 km
41,00 km4:364:3615218:144,00 km
51,00 km4:404:4015122:545,00 km
61,00 km4:374:3715427:316,00 km
71,00 km4:374:3715632:087,00 km
81,00 km4:504:5015636:588,00 km
91,00 km4:364:3615641:349,00 km
101,00 km4:294:2915846:0310,00 km
111,00 km4:344:3415750:3711,00 km
121,00 km4:404:4015955:1712,00 km
131,00 km4:354:3515959:5213,00 km
141,00 km4:374:371601:04:2914,00 km
151,00 km4:324:321611:09:0115,00 km
161,00 km4:314:311611:13:3216,00 km
171,00 km4:344:341631:18:0617,00 km
181,00 km4:284:281651:22:3418,00 km
191,00 km4:374:371661:27:1119,00 km
201,00 km4:274:271661:31:3820,00 km
211,00 km4:394:391681:36:1721,00 km
221,00 km4:354:351681:40:5222,00 km
231,00 km4:394:391691:45:3123,00 km
241,00 km4:454:451691:50:1624,00 km
251,00 km4:484:481681:55:0425,00 km
261,00 km4:484:481671:59:5226,00 km
271,00 km4:594:591662:04:5127,00 km
281,00 km5:195:191642:10:1028,00 km
291,00 km5:065:061642:15:1629,00 km
301,00 km5:315:311602:20:4730,00 km
311,00 km5:185:181592:26:0531,00 km
321,00 km5:535:531532:31:5832,00 km
331,00 km6:026:021522:38:0033,00 km
341,00 km5:165:161572:43:1634,00 km
351,00 km5:095:091582:48:2535,00 km
361,00 km4:574:571612:53:2236,00 km
371,00 km5:085:081622:58:3037,00 km
381,00 km4:514:511643:03:2138,00 km
391,00 km4:564:561643:08:1739,00 km
401,00 km4:584:581643:13:1540,00 km
411,00 km5:085:081653:18:2341,00 km
421,00 km5:295:291643:23:5242,00 km
430,91 km4:294:561673:28:2142,91 km