Löpning Träning 8 inlägg 3523 visningar

Dagens morgonpass...

Mikael C
1972 • Älvsjö
#1
18 januari 2013 - 09:09
Gilla
Vaknade 04:20, väldigt taggad att dra ut och hade planerat ett entimmespass på cykel (löparknärehab) så glad i hågen bär man ut den, det är -15.
OK, försöker med ett pass med låg intensitet, läste ju igår om att långa pass med runt 140 i puls är bra aerob träning! Detta blir skitbra! Bara att cykla sakta och länge, hur svårt kan det vara?
Det visar sig vara... skitsvårt. Jag kämpar i 2 kilometer för att få upp pulsen över 130 på låg växel och plan mark innan jag hittar en backe, tack gode gud. Backen passeras relativt fort och pulsen är nere på 110. Förbannat. Letar efter nästa backe. Och nästa. Och nästa. Men på uppförsbacke kommer nerförsbacke... Ligg på bromsen och trampa ändå!
Efter en halvtimme är jag förbannat trött på att cirkla runt i området då jag misstänker att polisen snart kommer dyka upp och fråga vad jag rekar efter. Pulshelvetet är nere på 100. Jag bestämmer mig för att ta elljusspåret i Älvsjöskogen. Det är oplogat och bra. Lyckas under två kilometer hålla pulsen runt 140 cyklandes i 9 km/h!

Nu börjar jag tröttna på skogen och bestämmer mig för att byta spår... Ut på vägen och börja pumpa ordentligt. Inser att jag måste hålla 20km/h för att pulsen skall över 130. Inser att jag måste hålla 10km/h för att ansiktet skall sitta kvar.

Jag ger upp och cyklar hem. Tänker med ett litet leende inombords på taxin som stod och väntade i en backe, kanske jag åtminstone förgyllt hans morgon en aning när jag fyra gånger passerat honom, i nerförsbacke, i 10km/h, trampandes som en idiot med bakbromsen så hårt dragen att hjulet nästan stannar.

Jag tror jag försöker springa nästa pass i stället.
PB
1987 • Stockholm
#2
18 januari 2013 kl 10:09
Gilla
läge att köpa rånarluva och cykla i goggles? då kan du köra på ordentligt istället och då borde 140 puls inte vara något större problem
1967 • www.sapiens.se
#3
18 januari 2013 kl 10:12
Gilla
Trainer är annars en ypperlig uppfinning. Man kan inte bara ta ut sig bra utan det är helt trafiksäkert även om det svartnar för ögonen.
1977 • Eskilstuna
#4
18 januari 2013 kl 10:46
Gilla
Vet inte riktigt om jag förstår, men du kunde alltså inte cykla så snabbt som krävdes för att öka pulsen utan att bli för kall i ansiktet?

Jag cyklar till jobbet, även idag i -13. Inga problem att hålla toppfarter upp åt 30km/h (snittar lite under 20km/h nu på vintern på mina 5km). En hjälmmössa under hjälmen och en buff över kinder haka. Men det viktigaste av allt, dubbdäck så man håller sig upprätt :-)
Mikael C
1972 • Älvsjö
#5
18 januari 2013 kl 11:28
Gilla
Precis, det blev en puls mot köldsituation, jag borde ha klätt på ansiktet också, jag missbedömde köldeffekten gravt, mina fingrar och tår hatar mig också :)
Får kanske göra ett försök till, ner till -10 brukar det gått bra och jag brukar köra 20-25 kilometer, idag vart det bara 10 och det tog mig 47 min :)

Dubbdäck är verkligen toppen, har Biltemas budgetvariant med lågt tryck i, bättre grepp än på bilen :)
1977 • Eskilstuna
#6
18 januari 2013 kl 11:51
Gilla
Jag kör Schwalbe Winter 120 fick hem 2st från Tyskland inkl frakt för 450kr, Ännu billigare än Biltema mao.
Får dock ta mig en funderare på 240 dubbs varianten istället.
Häromdagen la jag ner liiite för mycket i en kurva vilket slutade med att jag kramades lite med marken. :-)
Mikael C
1972 • Älvsjö
#7
18 januari 2013 kl 16:32
Gilla
Tror faktiskt det är 240 i biltemas? kan ha fel :)
Jag fegar sjukt mycket i kurvorna så jag har inte behövt marksyna (än), kör dessutom med 2 kg i däcken så generellt går det inte jättefort :)
1977 • Eskilstuna
#8
18 januari 2013 kl 18:16
Gilla
Finns väl båda varianterna tror jag.
Jag kör ju mestadels på plogade cykelvägar så jag går för fart. :-)
Det är dessutom inte så grovt mönster på mina. Räknade med mer barmark i vinter, men det är ju faktiskt trevligare när det är vinter på riktigt.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.