31 augusti 2021 kl 19:36
Räknade lite på hur mycket man skulle sprida ut startgrupperna för att hålla hela loppet inom rimliga tider. Det man har att förhålla sig till är dels att trafiken behöver vara avstängd i stora delar av stan (eller en något mindre del om man kör ett kortare varv) och dels att man antagligen inte vill att de långsammaste löparna ska behöva springa i oktoberkvällens mörker (solen går ner runt 18, vid 19 är det i princip becksvart på himlen).
I dagsläget har loppet drygt 11200 anmälda, vilket innebär minst 13 startgrupper om de nuvarande restriktionerna står sig. Jämfört med halvmaran är det dubbelt så många, och man får tänka på att maxtiden är långt mer än dubbel (6:30 jämfört med 2:45). Förutsatt att alla ska få springa i någorlunda dagsljus behöver sista startgrupp vara ute senast 12:00. Med en kvarts mellanrum mellan starterna hamnar då första starten 09:00. Vet dock inte om en kvart är realistiskt, kan man få ut 900 pers från startfållan och in med 900 nya på 15 minuter? Man skulle även behöva ha trafiken avstängd i princip hela dagen, 3 timmar längre än vad man har i vanliga fall.
En mer trolig lösning är kanske att de delar upp banan så att inte alla startgrupper börjar på Lidingövägen, alternativt att de hålls avskilda på något smittsäkert sätt för att kunna släppas med bara några minuters mellanrum.
I vilket fall som helst blir det en stor utmaning för arrangörerna om restriktionerna inte släpper i september, men jag håller tummarna för att de fixar det omöjliga.