13 juni 2021 kl 08:38
En annan aspekt är att tull/moms/avgift-processen tar så besvärande lång tid, ofta ca 1 vecka extra för att hantera och meddela (t ex i pappersform via sin egen postgång) mottagaren att en summa ska betalas och först när den har noterats betalats initieras att vidaredistribuera försändelsen.
Tidsaspekten blir extra irriterande för om man har betalat för relativt snabb postgång verkar sannolikheten numera vara större att det fastnar i tullen (enligt min erfarenhet) så den tidsvinsten kan reduceras kraftigt.
Numera skickar många privata företag ut beställda (åtminstone ej alltför dyra) produkter omgående inom Sverige dvs innan betalning och faktura bifogas istället (iofs ibland med en liten extra avgift).
Men tullen/Postnord kanske inte litar på försändelsemottagarna ?
Både tidsaspekten och det nitiska inkrävandet av högt totalbelopp relativt lite värda försändelser, bör vara samhällsekonomiskt ineffektivt.