30 mars 2015 kl 11:22
Jag säger som Lars att det viktigaste är att energiförråden är väl fyllda innan man ger sig ut på sina pass. Vid pass på upp till närmare 4 timmar brukar jag normalt klara mig på dricka (vatten och saft). För säkerhets skull så stoppar jag ner någon enegidrickstablett och en bar eller gel i fickan. Dessa kommer fram i mycket sällsynta fall när energin trots rätt förberedelse ändå tagit slut.
Det är dock inte så dumt att då och då prova att köra sig själv tom och tvingas över på "ren fettförbränning". Senast jag råkade ut för detta var i december förra året när jag hade cykelpendlat 3 dagar i rad på vinterväg med dubbdäck. På grund av förhållandena så blev varje resa ca 70 minuter istället för 50 och ackumulerat över tre dagar så gick jag helt enkelt in i väggen med 20 minuter kvar av den sjätte resan då jag uppenbart hade slavat lite med ätandet i förhållande till den ökade belastningen. Det tog mig dock max 5 minuter att ställa om till ett lägre tempo och jag kom hem under väl kontrollerade former. Det värdefulla med denna typ av "övningar" är att man lär känna sin kropp och sina funktioner bättre.
Det är egentligen bara för planerade aktiviteter på över 3-4 timmar som jag ser till att stoppa i mig extra energi under färd och som har nämnts så gäller det att börja äta redan från början. Jag tycker det mesta med snabba kolhydrater funkar. Vanligen planerar jag för riktiga ätpauser då jag gärna stoppar i mig tunnbröd med lämpligt pålägg (kaviar, messmör, nutella mm). En och annan bar slinker väl också ner under färd ibland. Mina favoriter där är risenta:s bars som jag upplever som lätta att komma åt, klämma ur förpackningen och äta.