Triathlon Cykel - Triathlon 14 inlägg 12719 visningar

Tempo vs linje

1980 • Karlstad
#1
3 december 2014 - 10:19
Gilla
Tjipp, tjipp!

Vad säger ni som gjort bnytet Linje med tempobåge till riktig tempo-hoj?

Var det värt det? Blev ni snabbare? Snyggare? Eller bara coolare?

Men framför allt, märks det någon fartskillnad?


För egen del harvar jag på med min linjehoj med tempopinnar. Siktar främst på IM-distans. Har där lyckats snitta 34 km/h, men siktar på minst 36 i sommar.
Måste jag byta cykel eller kan jag göra det på befintligt material?
1977 • Eskilstuna
#2
3 december 2014 kl 11:46
Gilla
Har jag snittat 35km/h i 9km på en hybrid så måste det naturligtvis vara möjligt att snitta 36km/h i 18mil på en linjehoj med tempobågar.
Du får knappast en automatisk sänkning med 2km/h av att byta till en tempohoj.
Eva Lindskog
1973 • Basel
#3
3 december 2014 kl 12:03
Gilla
Jag har precis köpt en tempohoj och hoppas på en fartförbättring. :) Kände mig begränsad av linjehojen (+ tempopinnar) map styrets höjd, hur jag hade armbågarna samt hur långt fram jag kunde ha sadeln. Framtiden får väl utvisa om det verkligen går snabbare också.

Är annars mkt intresserad av erfarenheter från andra som redan bytt, precis som Johannes!
1976 • Sollentuna
#4
3 december 2014 kl 12:37
Gilla
Det handlar nog mest om att du får en bättre vinkel i höften med en tempohoj, så att du får lite bättre effektivitet (så länge du tränar i den positionen) men kanske mest att du orkar köra på så länge. Lite bättre aero på det så borde det göra skillnad. Hur mycket är omöjligt att svara på. Men för mig skiljer det ca 2-3 km/h mellan linje (utan pinnar) och tempo hoj. Nu är det ju inte det du jämför, men ändå.

Svaret på frågan om du måste byta cykel är nej. Men du behöver träna mer om du inte byter :)
1980 • Karlstad
#5
3 december 2014 kl 12:38
Gilla
Henrik: Ja, det är klart att det går och det är klart att inget sker med automatik....

Min egentliga fråga är den om det är värt det? Om det ger någom effekt.
Helt enkelt erfarenheter från de som gjort resan redan.

Janne Österman
1967 • Malmö
#6
4 december 2014 kl 09:32
1 Gilla
Jag tror skillnaden blir minimal om du jämför en riktigt bra och aerodynamisk linjecykel med tempopinnar och vändbar sadelstolpe (Felt AR, Cervelo S3, Specialized Venge...) med en tempocykel. Speciellt om du har en tillräckligt liten ram och pinnar med lite justeringsmöjligheter så som Profile T2+ så kommer du garanterat ner tillräckligt långt. Om det är cykeln som är begränsningen (vilket jag betvivlar) så kan du välja styrstam med justerbar vinkel.

Å andra sidan, om du redan har en linjecykel med (icke-vändbar) sadelstolpe med stor off-set (så du sitter långt bak i förhållande till vevpartiet), med stor ram och låg sadelposition (i förhållande till ram och styre), tempopinnar med armbågsstöd som sitter integrerat i fästet ovanpå styret så att du i aeroposition sitter lagom utsträckt och inte särskilt lågt ;) Ja, då tror jag att du kommer att bli mycket snabbare med en riktig tempocykel!
1977 • Eskilstuna
#7
4 december 2014 kl 09:48
Gilla
Ha, ser att jag missade en nolla i mitt inlägg. Men det var väl kanske ingen som trodde att jag ställde 9km mot 18mil. Det ska naturligtvis vara 90km. ;-)

Håller med Janne här ovan.
Pinnar som monteras under styret så att armbågsstödet kommer i nivå med styrets övre del kan ju vara en ide för att slippa bygga på höjden.

Jonas Hedeback
1978 • Göteborg
#8
4 december 2014 kl 14:29
Gilla
Jag blev snabbare med tempocykel. Inga problem att höja mig 2-3km/h i fart med samma ansträngningsgrad.
Janne Österman
1967 • Malmö
#9
4 december 2014 kl 15:07
Gilla
Jonas, jag antar att din position på linjecykeln inte var särksilt optimal. Antingen var ramen för stor eller så hade du något annat fel på sadelposition och tempopinnar (om du nu hade det över huvudtaget).

Jag hoppas visserligen att jag har fel och att jag också blir lika mycket snabbare den dag jag byter till tempocykel :)

Sedan kanske det inte spelar så stor roll. Det viktigaste är väl att du är nöjd med bytet. Synd bara om andra tror att det blir en automatisk förbättring...
Jonas Hedeback
1978 • Göteborg
#10
4 december 2014 kl 16:22
1 Gilla
Janne, både min tempo- och min linjecykel är ordentligt "bikefittade" men upplever ändå att jag har ett bättre driv på tempo-hojen, vilket cykeldatorn bekräftar. :)
Janne Österman
1967 • Malmö
#11
4 december 2014 kl 21:50
Gilla
Ok, bra om du blev nöjd. Själv tror jag att en markant förbättring är i det närmaste omöjlig, i alla fall för egen del. Men det kanske är individuellt.
Jimmy Hiljeborn
1977 • Ängelholm
#12
9 december 2014 kl 21:52
Gilla
Instämmer också. Pacear 3-4 km/h snabbare på min TT cykel vars sittställning är mycket aggresivare där jag håller mitt säte strax ovan vevparti. Sen har jag en liten för liten LVG, vilket innebär en större skillnad till TT - cykeln. Innan jag köpte min TT , skaffade jag ett rör för att ersätta sadelstolpen med, på övre delen av öreret svetsade jag på ett vågrätt placerat rör som jag sen kunde justera sadeln fram och tillbaka (sadelstolpen liknade siffran 7), vi snackar sadel possitionering upp till 5 cm framför vevperti. Detta gjorde jag enbart för att testa av och simulera en TT-cykel...köpa eller inte köpa TT cykel. Redan här märkte jag en skillnad och bestämde mig för att köpa mig en. Bor ni i närheten av Ängelholm får ni gärna låna sadelstolpen.
Janne Österman
1967 • Malmö
#13
10 december 2014 kl 10:27
Gilla
En lite "för liten" LVG är precis vad du ska ha för att komma i en bra tempoposition. Om du kör 3-4 km/h snabbare på din TT så har du inte alls en optimal LVG för att köra tempo, eller så har du inga tempopinnar. Det känns som du jämför äpplen och päron.

Jag har inget emot att Johannes köper en "snygg" eller "cool" tempocykel, han får gärna köpa flera stycken, men jag hävdar fortfarande att de som påstår att de blir fantastiskt mycket snabbare inte har haft rätt förutsättningar från början, på den linjecykel de jämför med.
1972 • Landvetter
#14
20 december 2014 kl 14:25
Gilla
För mig gör det 5 km/h (38 resp. 43 km/h på 90 km ) skillnad med samma ansträngning ( samma watt) mellan linjecykel och tempocykel. Jag tror ett par pinnar på linjecykeln skulle ta mg fram 1-2 km/h snabbare.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.