Cykel Träning 34 inlägg 6623 visningar

Effektivare cykelteknik / högre fart!

1984 • Nyköping
#1
30 oktober 2014 - 17:37
Gilla
Hej!

Idag gjorde jag och min kompis ett test. Det var någorlunda vindstilla över dagen och terrängen är likvärdig.
Vi väger båda två ~85 kg. Jag är dock ~7 cm längre. Jag har dock kortare ben än min kompis.

Vi använde samma cykel och således samma kraftmätare som är monterad på vevaxeln.

Min kompis fick 250W i snitteffekt vilket resulterade i 33,6 km/h
När jag cyklade fick jag 272W i snitteffekt vilket resulterade i 32 km/h.

Jag får huvudbry. Vad är det jag gör som kräver ca 40-50W mer på veven för att uppnå samma hastighet?

Idéer?

Mvh
< < < 1 2 > > >
1984 • Nyköping
#21
31 oktober 2014 kl 11:14
Gilla
Mycket intressanta teorier och jag vågar nog sätta en slant på att det faktum att Emils cykel bara mäter kraften på vänster vev har större betydelse än vi trott, för skulle Emils vänsterben tex vara 10% starkare (eller trampteknik bättre) än höger skulle det ju faktiskt kunna innebära att det är 270/245 vilket då skulle betyda nästan 15 watt lägre i snitt än siffran som den visar.

Min runda var ~62 km lång och ungefär 1/3 låg jag i tempopinnarna (den delen jag hade vinden i ryggen) sen var det ungefär jämnt fördelat på i/ur bocken på resten av distansen. Blev 365 höjdmeter, medans Emils runda är ~20km med 130 höjdmeter så troligen är det för många variabler som spelar in.

Turligt nog har vi det perfekta verktyget, för jag har en trainer. Så där kan vi ta reda på exakt hur det ser ut med vad effekten x ger för fart :)
Magnus Billberger
1968 • Falun
#22
31 oktober 2014 kl 12:20 Redigerad 31 oktober 2014 kl 12:24
3 Gilla
Aerodynamiken, precis som det har diskuterats är viktig. Det finns mängder med detaljer som man kan pilla på och som kan ha större betydelse än man spontant kan tro. Flera inlägg är inne på sådant som kanske främst kan relatera till frontarean, men man ska inte glömma luftmotståndskoefficienten. Lite fladder i kläderna, olika hjälmar och till och med sådana saker som kroppsbehåring kan spela roll.

En annan faktor är hur ni disponerade effekten eller egentligen energin över testrundan. Beroende på hur rundan ser ut så kan detta ha betydligt större betydelse än aerodynamiken. Det är två sorters motstånd som ska övervinnas. Friktion och rullmotstånd som är proportionellt mot hastigheten och luftmotståndet som ökar exponentiellt med hastigheten. Detta för med sig att man i uppförsbacke tjänar mer på att ligga över sin medeleffekt (där energin delvis omsätts till lägesenergi som du får tillbaka i nedförsbacken) än om man istället väljer att trycka på extra i utförslöporna (där en större del av energin går till att övervinna luftmotståndet). En av de mest grundläggande principerna för en cyklist som vill vara snabb är att behålla farten i kortare motlut. I längre motlut gäller det istället att disponera krafterna så att man håller tillbaka effekterna av mjölksyra.

Fysiken bakom ser ut ungefär såhär: Låt säga en fiktiv cyklist som normalt levererar 250W och att detta ger 35 km/h på plan mark. Ökar han till 350W så kommer han upp i 40 km/h. Om han istället har ett motlut på 8% så räcker 250W för 11 km/h och 350 ger istället 15 km/h. Vänder vi på lutning så blir det istället 70 respektive 72 km/h. Sambandet mellan effekt och hastighet som jag använt är taget härifrån: http://kreuzotter.de/deutsch/speed.htm.

Använd nu dessa siffror till en fiktiv sträcka fördelad på plan mark, uppför och nedför tillsammans med att den extra boosten på 350W endast kan användas under en begränsad tid i taget och med minst en viss återhämtningsperiod innan nästa. Den som nu vill/orkar räkna vidare kommer att finna att den som lägger den extra effekten på uppförsbackarna kommer att vara snabbast.
1984 • Nyköping
#23
31 oktober 2014 kl 12:44
Gilla
Mycket intressant Magnus *tummen upp*

Jag brukar eftersträva en jämn effekt på mina pass medans Jimmy vet jag gärna trycker på i uppförs.
1966 • Tokholm
#24
31 oktober 2014 kl 17:21
Gilla
...Jag vet inte hur kraftmätaren fungerar men den borde bara mäta kraften vinkelrätt mot vevarmen, dvs hur mycket vevarmen böjs, för att kunna räkna ut det vridande momentet som tillsammans med varvtalet ger effekten...

Om man sätter en trådtöjningsgivare på framsidan och en på baksidan av vevarmen och mäter differensen däremellan; 'får man reda på böjmomentet. (fram/bak refererar till vevarmarna klockan 6)
#25
1 november 2014 kl 02:32
Detta inlägg har raderats
1967 • Mysinge
#26
1 november 2014 kl 02:32
Gilla
Det gäller att nå marschhastigheten så fort som möjligt för att spara energi. Det var därför jag undrade litet om starten. Jämför gärna med intervallträning eller varför inte bilkörning.
Sen är det lättare att hålla en jämn hastighet på lättare växlar, och det var därför jag funderade på kadensen. En annan faktor, som jag nog tagit upp nån gång, är, att kraftöverföringen är som bäst när kedjan är rak mellan fram och bakkransar. För det mesta betyder det mellankransarna bak.
Men vindmotståndet är förstås oerhört viktigt, t ex om ni ligger i bocken lika mycket.
2006 • Alingsås
#27
1 november 2014 kl 07:21 Redigerad 1 november 2014 kl 07:22
Gilla
Om ni inte körde någorlunda samtidigt på samma bana är era resultat inte jämnförbara. Någorlunda vindstilla kan betyda att du hade 2 sekmeter motvind och han hade 2 sekmet medvind. Du hade 0,1% uppförsbacka och han hade 0,1 nedför, du hade grov asfaltbeläggning och han hade en fin, du hade fladdrig tröja, han hade spänd tröja, din hjälm är mindre aero, din wattmätare visar 2% för lite, hans visar 2% för mycket....endast ett par av dessa saker skulle kunna förklara skillnaden. Jag cyklar regelbundet med cyklister som generera 20+ watt mer än jag, enda skillnaden som relevant då är luftmotsnd. Om din ställning är fel skall du inte flytta sadeln bak. Gör en bikefit först. Finns även instruktioner på nätet för att göra det själv. Även styret kan vara intressant att byta. Finns styre med kortare eller längre "reach" till bromsarna, och mer eller mindre "drop" som kan förbättra din aeroställning.
Jörgen Lagergren
1967 • Trollhättan
#28
1 november 2014 kl 16:07
Gilla
Inlägg 22 var riktigt intressant och som det verkar mycket initierat och välgrundat. Ytterligare en fråga: hur mycket påverkar vikten wattåtgången? Om alla förutsättningar är lika, material, vind, vägbana, osv. Hur mycket mer W krävs för tex en 25 kg tyngre cyklist för att cykla lika fort?
Magnus Billberger
1968 • Falun
#29
1 november 2014 kl 16:47
Gilla
Tack för responsen Jörgen #28. Klicka på länken jag gav så kan du prova dig fram med olika parametervärden. Vikten har liten betydelse när det är platt, men ger tydligare utslag ju mer kuperad terrängen är.
1966 • Tokholm
#30
1 november 2014 kl 20:39
Gilla
"...Shaving 1 kg off the weight of the bike/rider would increase speed by 0.01 m/s at 9 m/s on the flat...Losing 1 kg on a 7% grade would be worth 0.04 m/s (90 kg bike + rider) to 0.07 m/s (65 kg bike + rider)..."
1984 • Nyköping
#31
3 november 2014 kl 19:58
Gilla
Tackar så hjärtligt för alla inlägg!

Gällande kraftmätaren så har jag testat att "hoppa" på pedalen i bottenläget. Alltså 180 grader med vevarmen och där registreras ingen nämnvärd effekt.

Jag har testat ett par rundor nu med att mest köra nere i bocken samt att attackera backarna mera och det verkar spara mig ca 30W :-)

Inte lätt att vara felskapt. Jag skulle behöva en cykelstorlek max L/56 för benen men 2XL/61 för överkroppen. Jag har i dagsläget en XL/58 med 120mm styrstam. Ska testa att byta till en 130mm´ers men är rädd för att jag skulle behöva en 140mm´ers och dom verkar inte växa på träd direkt.
1966 • Tokholm
#32
3 november 2014 kl 21:57
Gilla
1984 • Nyköping
#33
4 november 2014 kl 08:56
Gilla
Just det. Dom hade jag glömt.
Johan F
1975 • Huskvarna
#34
4 november 2014 kl 10:03
Gilla
Mäter ni bara genomsnittlig watt spelar ju nedförs backar stor roll. Om A trampar utför medans B frihjular får ryttare A givetvis högre genomsnittlig watt. Mät NP watt istället! Håller för övrigt med ovanstående om luftmotstånd om A är längre än B, samt inlägget om ni körde på samma växlar vid samma tillfälle på "banan"... finns en hel del som spelar in =)
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.