31 oktober 2014 kl 12:20
Redigerad 31 oktober 2014 kl 12:24
Aerodynamiken, precis som det har diskuterats är viktig. Det finns mängder med detaljer som man kan pilla på och som kan ha större betydelse än man spontant kan tro. Flera inlägg är inne på sådant som kanske främst kan relatera till frontarean, men man ska inte glömma luftmotståndskoefficienten. Lite fladder i kläderna, olika hjälmar och till och med sådana saker som kroppsbehåring kan spela roll.
En annan faktor är hur ni disponerade effekten eller egentligen energin över testrundan. Beroende på hur rundan ser ut så kan detta ha betydligt större betydelse än aerodynamiken. Det är två sorters motstånd som ska övervinnas. Friktion och rullmotstånd som är proportionellt mot hastigheten och luftmotståndet som ökar exponentiellt med hastigheten. Detta för med sig att man i uppförsbacke tjänar mer på att ligga över sin medeleffekt (där energin delvis omsätts till lägesenergi som du får tillbaka i nedförsbacken) än om man istället väljer att trycka på extra i utförslöporna (där en större del av energin går till att övervinna luftmotståndet). En av de mest grundläggande principerna för en cyklist som vill vara snabb är att behålla farten i kortare motlut. I längre motlut gäller det istället att disponera krafterna så att man håller tillbaka effekterna av mjölksyra.
Fysiken bakom ser ut ungefär såhär: Låt säga en fiktiv cyklist som normalt levererar 250W och att detta ger 35 km/h på plan mark. Ökar han till 350W så kommer han upp i 40 km/h. Om han istället har ett motlut på 8% så räcker 250W för 11 km/h och 350 ger istället 15 km/h. Vänder vi på lutning så blir det istället 70 respektive 72 km/h. Sambandet mellan effekt och hastighet som jag använt är taget härifrån:
http://kreuzotter.de/deutsch/speed.htm. Använd nu dessa siffror till en fiktiv sträcka fördelad på plan mark, uppför och nedför tillsammans med att den extra boosten på 350W endast kan användas under en begränsad tid i taget och med minst en viss återhämtningsperiod innan nästa. Den som nu vill/orkar räkna vidare kommer att finna att den som lägger den extra effekten på uppförsbackarna kommer att vara snabbast.