19 juli 2008 kl 01:23
Lite "kul" att se att det nästan är samma "superliga" som var i alkoholtråden som nu fortsätter här och går emot i princip all form av logik...
Det enda som talar för höger är att det skulle vara "enklare"?
Det som talar för vänster kan göras längre...
1. Samma "regel" som vid möte av bilar (fordon) bör också gälla cyklar (fordon).
2. Det är definitivt inte speciellt behagligt eller säkert att ha fordon kommandes bakifrån, på samma sida. Det är alltså säkrare att gå på sidan där man möter t.ex. cyklister och vespor. Detta förstår jag inte hur "Johan I 1980 Lund" resonerar till tvärtom... Gamla (+ unga) människor skulle nog få rejält med problem och bli rädda om det var full trafik och det kom cyklar+vespor bakom en och förbi...
3. Det blir en bra vana så att man slipper byta då man kommer till att springa på någon väg.
4. Det finns inget som är "förvirrande" med att ta sig fram till fots på vänster sida och med fordon på höger, det är så konsekvent och logiskt så att det nästan är läskigt...
Och finns säkert mer... precis som varför man går på vänster sida på bilvägar... alla de argumenten står sig även på andra vägar med fordon.
End of story...
Johan H:
Slutsatsen är nog att vänster är (marginellt) bättre, men att många inte vill byta åsikt eller har blivit påkörda än så att de sett problemen. Men så är det ju alltid...människor verkar bara göra något åt problem då de står och skriker mitt framför näsan på en och det är försent... menmen...
Säker på att det inte vara ekvivalent markering i vänstervarv på de spåren då? Kan ju vara något som varierar med kommun? Eller med årtalet då spåret anlades?