17 juli 2008 kl 09:06
Redigerad 17 juli 2008 kl 09:11
cbasa:
Visst, om det stämmer så visst men det beslutet lutar då verkligen inte åt att hålla till höger eftersom att man faktiskt håller till vänster, vilket gör det naturligt i alla andra spår också.
Varför ska man möta någon öga mot öga? Springer alla på vänster så kan man nästan springa med ögonbindel. Samt att man som sagt i spår i princip alltid får rätt/kortare sträcka/väg. Springer du på höger så blir inte ett spår 5 km, om det står så och du springer åt "rätt" håll.
Fast det är klart, möter man en högersidad högervarvare på sitt egna vänstersidade vänstervarv så får väl båda lika sträcka... dock kan man ju fråga vem som bör vika av från ideal spåret. I min mening den högersidade eftersom att det vanligt vis är vänstervarv på spår.
Magnus:
Vad pysslar du med? Det är nog så att du ÄR trött och inte har läst ett dugg av vad som skrivits, därför ser kanske äpplen och päron likadana ut för dig, eller var det inte det du egentligen försökte säga? Verkade så för resten "didn´t make sense".
1. I Sverige är det HÖGERtrafik för FORDON! Detta gör att om man på cykel/gångbana möter en cykel så skall man hålla på VÄNSTER sida som gående för att man då ser när bilen/cykeln kommer och inte ev. går ut i vägen när bilen/cykeln kommer bakifrån, som det annars kan bli på HÖGER. D.v.s. det är SÄKRARE att gå på VÄNSTER på alla vägar med fordonstrafik (inkl. cyklar).
2. Det är långt ifrån 50/50 på motionsspår (kom ihåg att exkludera dina egna rundor nästa gång)...många spår har inte ens synliga markeringar på t.ex. träd/eljus/skyltar om man springer högervarv, för de sitter på andra sidan! Varför? Jo, eftersom att man "skall" springa vänstervarv... Tvärtom har jag aldrig sett, däremot kan det säkert förekomma båda samtidigt, men då är det säkert för att spårläggaren gått med på någon efterfrågan på mer variation så att man kan ta och byta håll med markeringar.
2b. Se svaret till cbasa. Och det kanske inte är avgörande för vänster eller höger men det ger ju en fingervisning på vad som är "standard", även om det kanske motförmodan skulle vara ett "bara blev så" val (låter osannolikt).
3. Om du har en cykelväg som går längs med en större väg... hänger du med än så länge?... ok, då är det lite säkrare och mer "bekvämt" att gående går så långt ifrån vägen som möjligt och att cyklar får vara något närmare (även om det också kan vara osäkert så klart). Cykelvägar av denna typ brukar redan vara indelad med heldragen linje där gångare alltid är längst ifrån gatan. Överaskande sammanträffande? Inte direkt...
För Magnus: Repeat 1,2,2b and 3 for an hour...
Och håller med Marika... Varför skall ni envisa med att vara totalt okonsekventa? Så svårt är det inte...