8 maj 2012 kl 21:33
Jag var i nästan exakt samma läge som du i lördags inför Kungsholmen runt - första halvmaran, mil-PB strax under timmen, endast 9 mils träning i år, mål att nå 2:20. Nu vet jag inte om jag gjorde rätt eller fel när jag disponerade loppet, jag missade mitt mål med 3,5 minut, men är nöjd ändå att jag tog mig i mål med någorlunda bibehållet tempo.
Jag gick ut i ett tempo som i början kändes väldigt lätt, men såg på klockan att det stämde rätt bra med mitt planerade 6:20 – 6:30. De första 12 km kändes bra men sedan blev det segare och andra varvet gick drygt en halvminut långsammare per km. Jag tror att man får räkna med ett tapp andra halvan om det är första gången, eftersom man inte har tillräcklig koll varken på hur kroppen reagerar eller på hur mycket energidryck man behöver, särskilt om man inte kört så många långpass på egen hand. Jag tappade tid dels vid vätskestationerna eftersom jag inte lyckades springa och dricka utan fick gå där, dels i uppförsbackarna på andra varvet där jag tillfälligt kände att energin tog slut och valde att gå. Pulsmässigt snittade jag på 162 (ca 85 % av max), vilket är lägre än jag gjort på kortare lopp. Jag har en gräns någonstans vid 167 – 170 där det börjar kännas väldigt mycket jobbigare och höll mig under den. Kollade inte så mycket på pulsen på klockan utan såg till att inte bli alltför flåsig.
Jag vet inte vad som hade hänt om jag lagt upp det annorlunda. Hade jag kört på hårdare i början hade jag kanske kroknat totalt. Hade jag tagit det ännu lugnare i början tror jag inte att det hade gjort så stor skillnad, jag tror att det var tiden jag varit igång som gjorde att jag tappade tempo och då hade jag kanske inte hunnit lika långt innan jag blev trött. När det gäller energitillförseln hade jag nog kunnat dricka lite mer energidryck, men den smakade så otroligt illa att den var svår att få i sig.
Sammantaget med min lilla erfarenhet tycker jag att ditt upplägg med 6:20-fart låter vettigt, möjligen med en större flexibilitet i tidsspannet och mer gå på känslan och eventuellt pulsen eftersom backar, vind och trängsel kan påverka ganska mycket. Ha gärna alternativa mål eller omformulera målet under loppets gång så du inte tappar fokus om det skulle visa sig att du missar 2:20.