30 juli 2011 kl 15:33
Redigerad 30 juli 2011 kl 15:35
Jag tror att Mats och Jacob har helt rätt i sina värderingar. Även Jonas är inne på helt rätt spår. Löpartidningar och de två renodlade löparbutiker som finns i Sverige överlever tack vare varandra. Det skulle inte förvåna mig det minsta lilla om "den" STORA löpartidningen i Sverige och det två ledande butikerna har ett stort samarbete som det talas tyst om.
Christer som startade tråden var jävligt modig, trodde det skulle hagla in motstånd för det han publicerade. Det tråkiga med de säljargument som tex Löplabbet eller Runnerstore kör med (pronationsstöd etc etc) är just att dem är det, säljargument. Mig veterligen finns det ingen som helst vetenskap som säger att om du får på dig skor med pronationsstöd att du då ska kunna springa smärtfritt eller att du helt plötsligt lärt dig springa för att du nu tvingar dina fötter, leder, muskulatur att göra precis tvärtemot det som dom är vana vid.
I min värld är det snarare som så att folk i allmänhet, tyvärr, betalar några hundralappar mer för den så kallade expertis dem får i butikerna, när det egentligen endast finns en enda expert på deras fötter/ben/kropp. Nämligen de själva. Med andra ord köp de skor som känns bra, prova dem hemma och passar dem inte bra efter en runda så byt ut skiten och kräv att få ett nytt par att testa. Är butiken seriös nog så kommer ni få nya skor.
Någonstans såg skovärlden det hela (1979, Nike, tror jag, är inte säker) och insåg att man kan ju tjäna pengar på det. Sen så tar man hjälp av annonsörer. Stora löpartidningar som "bryr" sig om löparna, för att sälja mer av sina skor och tidningarna fler av sina lösnummer. Around and round it goes.
Tycker den här tråden är bra och viktig. Tror dock inte att VDn för varken Runners Store, Löplabbet eller någon annan av butikskedjorna där de har skotest sitter här och läser. Men, många bäckar små så kanske budskapet når dem också. Tack för mig.
Mvh/ Senad
http://varghjarta.bloggplatsen.se* EDIT: Stavade fel!