8 juni 2011 kl 22:10
Jag skall kanske förtydliga med något exempel att skotillverkarna upptäckt att olika typer av skor sålt olika bra i olika delar av världen och anpassat sortimentet därefter.
Titta här, så ser ni ett stort antal mycket lätta Asics skor vi inte ser röken av i vår del av världen. Och nej, det är ingen konspiration från skoföretagens sida. De försöker bara sälja ungefär samma typ av produkter de sålt mest av tidigare.
http://www.asics.jp/running/products/A/1Nike verkar gå lite annorlunda tillväga. De lätta tunnsulade skor de utvecklat främst för den japanska marknaden har tydligen sålts i begränsad omfattning i en del modebutiker för sneakers i Europa.
Sök på 'Nike lunar spider' på Google, om ni vill ha något exempel på detta. Och nej igen, det är ingen konspiration. Skoföretagen och sportskoaffärerna försöker bara maximera sina intäkter. Dyra skor har högre pålägg än billiga.
Det jag länkade till i svd var en artikel skriven av Janne Holmen. Trots att han snudd på totalsågade mycket av innehållet i boken 'Born to run' såg jag en annons några dagar senare ett försök att sälja boken med hjälp av Jannes artikel.