Löpning Övrigt 15 inlägg 3100 visningar

Cykel

1993 • lysekil
#1
14 november 2010 - 16:38
Gilla
jag ska alternativträna och tänkte därför passa på att köpa en ny cykel som jag ändå behöver. Dock kan jag inte så mycket om cyklar.

jag vill ha en cykel som mest kommer att användas på asfalt, men ska fungera att använda på grus och även stigar. (det ska vara en cykel som går att cykla ganska fort med) . priset ska ligga mellan 5-8000kr

de 2 jag kollat på är: http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=12388 http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=14538

Men finns det någon annan ni kan rekommendera?
2006 • Alingsås
#2
14 november 2010 kl 17:00
Gilla
Du kanske skulle prova systerforumet http://www.cykla.se/
De borde kunna ge dig bra svar på dina frågor.
Daniel
1979 • Stockholm
#3
14 november 2010 kl 18:10
Gilla
Dämpad framgaffel är onödigt för cykling på vägar. Även lättare stigcykling går bra utan dämpare. I övrigt så funkar de nog bra det där även om du säkert kan hitta något bättre pris/prestanda-förhållande hos andra märken än Scott.
1993 • lysekil
#4
14 november 2010 kl 18:41
Gilla
daniel: jag tror jag kommer ångra mig om jag köper utan dämpade framgafflar.. jag cyklade med en annan cykel häromdan(gamma iof) utan dämpning. det var inte bekvämt.
förlorar man mycket i hastighet på vägen om man har dämpade framgafflar som går att låsa?
och vet du vilka andra märken som är att rekommendera i den prisklassen? :)
1978 • Handen
#5
14 november 2010 kl 18:47
Gilla
Varför inte en cyclocross? Kolla lite på http://happymtb.org/forum/list.php/1 och bläddra i de trådar som rör cyclocross eller cx.
Martin Lind
1980 • Uppsala
#6
14 november 2010 kl 18:55
Gilla
Ja, cyclocross låter som det du är ute efter. Mkt lätta cyklar som är snabba båda på asfalt (för, ärligt talet, så är det där man lägger mest tid) men även på sämre underlag där en racer inte längre går att cykla med.
1970 • Sala
#7
14 november 2010 kl 19:54
Gilla
Jag vet inte om jag har så mycket att komma med, men...

Innan du köper cykel måste du tänka igenom ordentligt vad du ska ha cykeln till. Låter självklart men om du börjar cykla och sen kommer på att du vill prova triathlon så kommer du nog att vilja ha en renodlad racer. Om du nu tänker cykla i skogen på stigar så ska du absolut ha en dämpad framgaffel, jag tror du ångrar dig annars.

Jag tror att en hybrid kan vara bra men risken är ju att man sen kommer på att det varken blir hackat eller malet med en sån. I skogen kan man inte köra och på landsväg hänger man inte med. Men ska du ha den lite till vardags så var ju de modellerna du hade där bra..
Daniel
1979 • Stockholm
#8
14 november 2010 kl 21:16
Gilla
Håller med att det gäller nog att tänka igenom lite vad cykeln ska vara till. Jag som har cykeln främst till jobbpendling och ibland till motion på asfalterad väg har en hybrid med standarddäck (622/37) som funkar på cykelvägar (som oftast är dåliga).

Cyclocross har väl i allmänhet inte dämpare fram? Så det talar ju mot att man "måste" ha det för att cykla på stigar.

Trek och Cannondale är märken som brukar nämnas av de som kan, jag själv har en Kona mycket för att de såldes i en bra butik nära mig.
Martin Lind
1980 • Uppsala
#9
14 november 2010 kl 22:00 Redigerad 14 november 2010 kl 22:01
Gilla
just att du vill att cykeln ska gå att cykla fort med talar ju för att du vill ha en cykel med 28" hjul och "smala" däck. Jag har inte cyklat cyclocross länge alls (och nu kom vintermörkret...) men 32mm är vanlig däcksbredd, och den funkar på dålig asfalt (Peak District) och grus/stig (har inte testat riktig stenig terräng och tror inte den funkar i djup lera, men löptränar en hel del uppe på stigarna Peak, och där går kända cyclocrosslopp, så det måste ju fungera hyfsat...). 32mm är väl inte jättesnabbt på fin asfalt, men inte heller traktorkänsla som man får med bredare däck, och jag tycker det går bra. För riktig fart så byter du till smalare däck (22/25/28mm) för ren asfaltcykling, eller helt enkelt har ett till hjulpar med asfaltsdäck. Jag har aldrig ägt en racer, men en cyclocross med racerdäck ligger väldigt nära i vikt och man får inte heller slut på växlar (även om crossen har lite längre avstånd mellan dem pga att de har mer klätterväxlar).
Annie F
1981 • Tullinge
#10
15 november 2010 kl 09:53
Gilla
jag har en cyclocross som är mitt absolut bästa träningsköp, nyligen bytte jag till vinterdäck (dubb) och det var inga problem att ta sig fram i nära 30 km/h till jobbet häromdan trots många isfläckar! Förra året cyklade jag i hyfsat djup snömodd (då gick det iofsig inte jättefort ;-)

Har ett par "vanliga" cyclocross däck på 32mm för "vanliga" dagar samt ett par smala racerdäck när jag vill att det skall gå fortare. Den har utan problem tagit mig fram i mindre bra terräng (har dock aldrig testat riktigt svår terräng med djup lera osv. men det är inget som lockar mig)

Visst en renodlad racer alt. tempocykel är givetvis ett snabbare alternativ men de kan man knappast använda i snömodd/ ishalka, skogsstigar med många rötter.
För mig är cykeln till för alternativträning, ej för att köra några riktiga tävlingar
(med smala däck funkade den finfint på vättern dock)

På vägen från jobbet i höstas var jag rätt nöjd när min carbonkärlek tog mig ikapp och förbi en moppe utan problem ;-)

Jag har denna: http://www.merida.se/cyclo-cross-carbon-team.168158.no.html
fast en tidigare årsmodell
Stelios G.
1968 • Älvsjö
#11
15 november 2010 kl 10:25 Redigerad 15 november 2010 kl 10:25
Gilla
Jag kan bara instämma med de övriga, ska man ha bara en cykel så är cyclocross svårslaget. Men du måste nog ändå fundera på vad du ska ha den till och hur mycket du är villig att lägga ut.

Merida har en instegscross med skivbromsar för runt 12000. Men det finns billigare (utan skivbroms), Crescent har en för runt 9000 också eller så beställer du från någon tysk nätbutik en "noname"-cykel som fungerar lika bra men är billigare.
www.poison-bikes.de, t.ex. är ett bra alternativ. För mer kända märken (Ridley) så är www.shop4cross.de bra.

Det där med dämpad gaffel behöver du nog inte snöa in på för mycket. Är det inte alltför stökigt funkar det utmärkt med en cyclocross i grusstigar också. Ska du prompt ha en dämpad gaffel så duger nog alternativen du räknat upp, men i min värld faller de under kategorin "pendlarcyklar" mer än motionscyklar.

Gillar du inte bockstyre så har cykloteket en lätt och fin Cannondale (och rätt så prisvärd i sammanhanget). Cannondale Quick CX heter den.

1993 • lysekil
#12
15 november 2010 kl 19:04
Gilla
jag har börjat att kolla mer och mer på cyclocross men är ändå osäker..
jag vill ha cykeln till att kunna åka till skolan, cykla fort och även kunna träna.
och som jag förstått ska man då ha en cyclocross, men hur fort kommer man niu cykla med en sån om det kommer "vägar" med ett underlag som innefattar exempelvis makadam... hur är det att cykla på knott osv?

Sen några andra frågor: någon som har några erfarenheter av SUNTOUR gafflar?
och någon som haft märket radon?
hernwall
1966 • handen
#13
15 november 2010 kl 21:48
Gilla
har en P2a, och det är jag nöjd med. Är ca 20k till jobbet, med allt från flack cykelbana, trafik till grusstigar. Visst, blir emellanåt omkörd på vägarna. Men, om nu inte hastigheten är det primära, utan en cykel som ger flera möjligheter, så fungerar P2an fint tycker jag. Visst, en kompromiss - men bättre kompromissa på det sättet, än behöva kompromissa genom att behöva ställa cykeln hemma p.g.a. underlaget.

Men, är du alltför tävlingsinriktad, kan det ju bli jobbigt ;)
Träning/motion för du ju oavsett ...

Lycka till med köpet!
Karin H
1983 • Röbäck
#14
16 november 2010 kl 17:36
Gilla
Suntour - om man aldrig testat något annat och inte planerar ha den så länge så visst. Men kvalitet och funktion är inget vidare. Skulle hellre ha en billig Rockshox-gaffel.

Radon är OK. Billiga eftersom de köper in färdiga ramar från Asien. Mycket cykel för pengarna!
Erik
1976 • Stockholm
#15
16 november 2010 kl 22:09
Gilla
Kan man få en cyclocross för 5-8000 kr? Möjligen en begagnad. Med cyclocross kan du cykla i princip överallt. Det är ju det de är gjorda för. Grusvägar och asfalt är inga problem alls. Om det är små smala backiga stigar med lera, rötter och sten så är det ju MTB (och dämpad framgaffel) som gäller.

Men du ska nog satsa på en hybrid, om du inte vill lägga ut mer pengar. Klart billigare och skönare att slippa bockstyre om man har den som brukscykel i stad och även vill ha den på grusvägar (vanesak iofs). Scott gör bra hojjar men är inte alltid så prisvärda (men på rea...). Merida är ett populärt hybridmärke. Nishiki är prisvärda.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.