Vecka 35 2020

Låret känns bättre och bättre, det blev fyra löp-pass och ett cykel-pass denna vecka. Sprang ett långpass med Robin på 16,5 km där jag inte hade några problem alls med låret efter att jag väl blivit varm, om något kände jag mig lite ringrostig, men det kanske inte är så konstigt när man inte sprungit så många långpass de senaste veckorna.


Ett annat lite speciellt pass var när jag på fredagen cyklade till en löp-bana för att testa och kalibrera min nyinköpta om än begagnade Stryd-pod. Totalt sett blev det 21 varv på banan fördelat på 7 intervaller där jag testade olika placeringar av pod och klocka för att se när de hade bäst kontakt, och även hur noggrann den var på att uppmäta avståndet. Fot-poddar eller effektmätare som Stryd har blivit allt vanligare inom löpning och det finns flera fördelar med att träna just effektbaserat och att kunna använda effektmätning för att välja tempo på tävling. Men den största anledningen till varför jag ville testa att springa med en fot-pod är att de ger ett väldigt exakt värde på hastighet och distans. Många som har sprungit med GPS-klocka har nog svurit någon gång åt att det tar lång tid att hitta GPS-täckning eller att man i efterhand kunnat se att GPS:en levt sitt egna liv och ens position har svävat bort från vägen. Framförallt vid löpning där himlen täcks, som vid skogslöpning eller löpning inne i städer brukar man kunna se sådana fenomen när det är svårt att få en bra signal. Jag är överlag rätt missnöjd med noggranheten på min egen klocka och har varit med om att klockan visat över 2 km fel på ett maraton-lopp, ett fel på ungefär 5%. Och det tycker jag är för dåligt av en klocka som kostar flera tusenlappar. Men mer om mina tankar kring Stryd och hur jag gjorde för att kalibrera kommer i ett senare inlägg. Tills vidare kan ni hålla till godo med dessa länkar om GPS-noggrannhet och Stryds prestanda:

https://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy

https://fellrnr.com/wiki/Stryd

Just löpning på bana är också något jag spanat in för att kunna köra lite platta intervall-pass så det blev ett litet äventyr för att hitta den närmsta banan som ligger ungefär 7 km hemifrån. Och det kändes skönt att veta att det finns en bana inom rimligt avstånd, även om jag hade önskat att det kunnat vara lite närmre. Men det blir perfekt när jag senare ska lägga in mer intervaller i min träning, men mer om mitt träningsupplägg får komma senare, för nästa vecka är det tävlingsvecka. Vi börjar med Midnattsloppet som är 10 km, men jag tror att jag kommer köra lite lugnare för på helgen därefter kommer det att vara Stockholm Marathon Virtual Edition, så det ser jag fram emot!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.