Vecka 12 2020

Summering av vecka 12. En vecka som fortsatt haft mycket Corona-fokus. Ännu inget nytt om Stockholm Marathon, men det känns just nu väldigt osannolikt att loppet blir av. 

Det får även påverkan i vardagen. Jag som så många andra har den senaste veckan börjat jobba hemifrån, något jag personligen varken är för eller emot. Det har både sina för- och nackdelar. Min flickvän Amanda har jobbat hemifrån hela veckan och jag började jobba hemifrån på fredagen, så det ska bli spännande att se hur våra respektive arbetsdagar ser ut. Dock tror jag en stor utmaning de första dagarna och veckorna är att lista ut hur man ska arbeta på ett smartare sätt när det gäller online-möten och liknande. Att inte ha alla kollegor på en och samma plats är en situation som ingen, åtminstone på mitt jobb, råkat ut för förut. Så att sitta i ett online-möte med 30 eller fler personer kräver sin struktur och metodik för att inte spåra ur totalt.

Just hemma-arbete påverkar även träningen, för min egen skull tror jag att det är ännu viktigare att träna under perioder som dessa. Man rör sig mindre bara av det faktum att man sitter instängd i sitt hem en hel dag, det blir inte samma naturliga pauser där man går och pratar med en kollega i ett annat rum eller till och med annan byggnad. Raster och lunch blir inte avbrott där man går iväg och faktiskt pratar om något annat, utan det blir lätt att de spenderas framför datorn istället, speciellt om man som jag och Amanda har satt upp datorerna vid köksbordet. Men jag tycker att detta är ett intressant experiment som kan vara nyttigt för både anställda och företag att prova på, att det sedan är på grund av en pandemi är väl dock lite oturligt.


Nu till träningsveckan.

Måndag:
5,1 km kvällsjogg med Amanda.

Onsdag:
4,3 km backintervaller med João på lunchen. En regnig och blåsig dag som dock bjöd på rätt varma temperaturer upp mot 6° C.

Fredag:
8,5 km lunchträning där halva passet sprangs tillsammans med Amanda, och andra halvan sprang jag själv i ett lite högre tempo. Ett perfekt avbrott i att jobba hemifrån och också väldigt roligt att ha kunnat springa två pass denna vecka tillsammans med Amanda.

Lördag:
3,0 km med nya skor på fötterna. Reebok Forever Floatride Energy 2.0 som jag hört mycket gott om. Jag äger också deras  Floatride Run Fast som jag tycker om, och jag ville se om även denna sko levde upp till dess rykte. Och jag vet inte om det var det fina vädret, mitt humör eller om det var just de nya skorna, men det kändes som att jag flög fram utan att behöva anstränga mig alltför mycket. Dagen till ära passade jag även på att rocka sockorna då det var internationella Downs syndrom-dagen, se bild nedan. Jag kommer självklart att uppdatera här på bloggen efter att jag slutfört fler pass i denna sko!

Rebook Forever Floatride Energy 2.0.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.