Så behandlade jag min benhinneinflammation

Jag skrev först rubriken "Så blev jag kvitt min benhinneinflammation". Men jag ångrade mig. Tänkte att det är alldeles för riskabelt att skriva att den är borta, vidskeplig som jag är. Då kommer väl skiten snart tillbaka. "Så behandlade jag min benhinneinflammation" blev mer nyanserat. Om än lite tråkigare.

Nåväl, sommaren 2015 råkade jag ut för det som så många motionärer får känna på någon gång, benhinneinflammation. Då var jag mitt uppe i En Svensk Klassiker och behövde löpträningen mer än någonsin tidigare för att kunna springa bra på det avslutande Lidingöloppet. Sjukgymnastens dom: Två månaders vila, och därefter börja springa kilometerkorta distanser på mjukt underlag. Inte optimalt förberedelse inför Lidingöloppet. Jag tog mig visserligen i mål, men smärtorna var kvar ända in på senvintern 2016.

Som tur är så finns ju Jogg.se-forumet, andra forum på nätet samt Runners World, där löpare och experter tipsar om sina egna rehabiliteringar. Där hittade jag en rehab-metod som har gjort att jag kunnat springa hela 2016 i stort sett helt utan smärtor. Fantastiskt! 

Sjukgymnastens rekommendation

Det ska sägas att innan detta hade jag också kört enligt sjukgymnastens rekommendationer, vilket säkert lade grunden till att kunna komma tillbaka.

Månad 1: Ingen löpning, bara styrketräning. Tejpa vaderna med kinesiologitejp, rekommenderar Biltemas

Månad 2: Problemen fanns kvar. Fortsatt vila. Tejpa vaderna med kinesiologitejp. 

Månad 3-4: Problemen fanns kvar, men hade blivit bättre. Kort, långsam och försiktig löpning på mjukt underlag. Maximalt ett par kilometer åt gången. Minst tre dagars vila mellan passen. Oerhört ambitiös uppvärmning.

Månad 5-7: Ytterligare liten bättring märktes. Successivt öka distans samt tempo. Men hela tiden kontrollerat och på mjukt underlag. 

Men när snön började smälta fanns fortfarande smärtorna kvar. Jag bestämde mig för att googla. Mycket. Hamnade ofta på Jogg.se-forumet, Flashback eller på Runners World. Sammanfattade sedan allt, valde ut några delar som jag lovade mig själv att jag skulle prova under 2016. I dag är jag i stort sett symptomfri från min benhinneinflammation. Jag blandar långa och korta sträckor, snabba och långsamma. Men jag följer fortfarande det rehab-upplägg som jag lade upp i våras. 

Kuren som verkar ha fungerat:

  • Nya skor med bra dämpning. De gamla började bli slitna även om de inte hade gått några 150-200 mil som Löplabbets försäljare sade att de skulle klara sommaren 2014. 
  • Vadträning. Ca 3-4 dagar i veckan kör jag vadträning på gymmet, alltid i slutet av träningspasset. Inspirerades av Runners Worlds träningsprogram
  • Noggrann uppvärmning inför löppass. Särskilt inför tempopass.
  • Stretcha vaderna. Före och efter varje träningspass, även om jag inte alls ska belasta benen på ett gympass tar jag tillfället i akt att sträcka ut vadmuskelaturen. 
  • Färre löparpass i maxfart. 
  • Kompressionsstrumpor på varje löppass samt flera timmar efter passet för att öka blodcirkulationen. 
  • Kyl-värme-massage i duschen. Spolar riktigt varmt och iskallt vatten på vaderna om vartannat i 7-10 sekundersintervaller samtidigt som jag masserar vader och skenben.
  • Aldrig springa två dagar i följd. Aldrig springa om jag känner mig ansträngd i benen. 
  • Enstaka intervaller endast på planmark, ej i backe.

---

Björn Borg-kalsongerna fortsätter leverera. Som jag skrev i mitt förra blogginlägg är jag testpilot för deras underkläder i funktionsmaterial. Riktigt nöjd hittills. De sitter bra samt håller sig på sin plats (och allt annat också för den delen).

Har haft några billiga icke-märkes-kalsonger tidigare men de hamnar snett och tyget i benen rullar upp sig. Inte skönt, inte säkert. Där har den här modellen från Björn Borg verkligen gjort sitt jobb. Har kört löpning, gym och skivstångspass med dem, och måste säga att det är klockrent! Ett minus dock för lappen med tvättråd som irriterar något fruktansvärt. Varför är den inte tryckt på tyget, eller åtminstone lite diskret...? Återkommer inom kort med en slutrecension. 

---

Hur tänkte egentligen väderguden när han skickade ner en helsickes massa snö såhär lagom till helgen? Och att snön dessutom skulle smältas undan direkt och bilda slask- och vattenpölar? Taskig tajming när man är ska vara ledig och har tid, lust och energi för ett lite längre löppass. Det var ju så fint löparväder så sent som i fredags...

1 kommentarer till inlägget

Karl Kind
1990 • Örebro
#1
11 december 2016 - 17:39
Fasiken. Kan tro att jag läste detta innan mitt blogg inlägg. Samma kommentar om varför de inte tryck tvättråden på kalsongen..

Annars kul att få ditt recept. Även om jag tycker jag borde få mera glans då det var jag som gav dig RW länken! ;)
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.