Viktor Johansson PT

Spring i backe och bli starkare!

Ni som har varit med ett tag vet att jag har en förkärlek till backträning. Denna förkärlek är alltid en hatkärlek med skräckblandad förtjusning innan de planerade intervallpassen. Träningen är tuff och får lungorna att skrika. Dessutom koncentreras mjölksyran i benen, vilket känns som tunga bowlingklot. Om du kan utmana dig själv i denna skräckblandade känslan så kommer du garanterat få bättre kondition, starkare muskler och spänstiga löpsteg.

image

Backträning ger resultat!

Dessutom utvecklar löpare som ofta springer i kuperad terräng fler förbränningsenzymer i musklerna. Det ökar uthålligheten i musklerna så att de orkar jobba längre innan de blir trötta. Ytterligare en fördel med backträning är att skaderisken minskar tack vare att musklerna som stabiliserar lederna blir starkare.

Tre typer av backar 

Långa flacka - Här måste du ta i lite extra för att få resultat. Löp kraftfullt i ett högt tempo och fokusera samtidigt på din teknik. 

Långa branta - De är här den skräckblandade förtjusningen är som störst! Pulsen stiger och mjölksyran skriker. Fokusera på korta snabba steg och håll ett högt tempo hela vägen upp. 

Korta branta - Maxtempo ända upp! Att springa dessa intervaller i branta terrängavsnitt ger en allsidig och bra styrketräning

image

Bild från gårdagens off road-löpning - Kors och tvärs i skogen på Galgberget och upp och ner i Vapnö grusgrop. Det blev till slut 12,5 km  och över 500 höjdmeter på 1 timme och 15 min. Bra A2-pass där benen äntligen fick smaka på den härliga mjölksyran. Efter passet körde jag mina övningar på foam rollen, vilket jag prioriterar lika mycket som själva löpningen. 

Ha en bra dag!!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.