Feed the brain

Jag tänkte vi skulle fortsätta lite på temat ”psykisk ohälsa” och träning. Och prata lite om sansen, balansen och vad hjärnan behöver för att hantera sig själv och kanske tom. börja läka.

Vi har redan pratat lite om träningen men vi har inte snackat om maten. Och den är väldigt spännande. För här är det väldigt många som tappar fotfästet. SÄRSKILT om man skall gå ner i vikt och få mer definierade muskler.
Jag tänkte skriva lite om hur jag anser man behöver tänka kring kosten när man har ett huvud som bråkar (det kan vara vilket ”bråk” som helst, ångest, oro, depression, bipolärt, maniskt osv.) Texten kommer alltså ignorera fullständigt eventuella önskemål om att se snygg ut naken och istället fokusera på att huvudet skall må så bra som möjligt (ja, viktuppgång kommer inte få er att må bra men det problemet tar vi senare).

First – the basics.

Hjärnan behöver ”socker”. Och med det menar jag inte smågodis, läsk, massa sockerbitar i kaffet osv. Jag menar stärkelser som i kroppen omvandlas till glykos och lagras som glykogen i muskler och lever. För att fungera på ett bra sätt behöver hjärnan detta regelbundet under dagen och gärna kolhydrater med lågt glykemiskt index så vi slipper dalarna efter ”sockertopparna”.

Om hjärnan inte har energi så kan den inte tänka och man blir orationell. Tänker konstiga och helt ologiska saker. Ofta antagande om saker du inte kan veta någonting om.
Detta brukar jag kalla ”Cirkusen”.
Utan ”Direktör Kolhydrat” är det bara apor och clowner på cirkusen och ni kan ju själva förstå hur det skulle se ut. Ändå är det precis det man gör när man dietar, klipper kolhydrater och ökar ”cardion” under viktnedgångsperioden.

Vidare blir problemet ofta också att aptiten förändras när man mår psykiskt dåligt. Min upplevelse är att det är vanligare att aptiten försvinner och man slutar äta än tvärt om att aptiten ökar och man äter för mycket.
Så det svajiga psyket i sig försvårar alltså möjligheten till återhämtning.

Then – The solution

Hjärnan MÅSTE, precis som alla andra muskler, få energi för att fungera. Det är hög prioritet. Jag skulle säga att efter sömn (som är det i särklass viktigaste) så är energi in i kroppen det viktigaste. Här är det viktigt att man hittar vägar runt den saknade aptiten och orkeslösheten.

Såhär brukar vi resonera på WestCoast4:

1.       Se till att äta mat du tycker är GOD. Tryck inte in mat och livsmedel som är ”sådär”. Det kommer aldrig att gå. Tänk på att detta behöver hända ett par gånger om dagen under kanske en längre tid.

2.       Ät när du kan. Får du en lucka där det lugnar sig lite i huvudet och du blir sugen eller hungrig – Ä T. Du MÅSTE ta vara på tillfället. Aptit kan arbetas upp men då krävs att man börjar någonstans och faktiskt får i sig energi som kroppen vill ha.

3.       Växer maten i munnen på dig – Drick. Gör energirika smoothies med smarta livsmedel baserat på det vi snackat om tidigare.
Ett snabbt recep: 1 stort glas mjölk, 1 dl havregryn, 1 dl frysta blåbär, 1 dl frysta björnbär, 1 rågad matsked ekologiskt jordnötssmör (vilket också innebär att den BARA innehåller jordnötter. Inget sockr). Mixa ner i en blender.
Drick. Ett bra gäng hundra kalorier. Och med bra och nyttiga livsmedel.

4 .      Välj bort skräpmaten. Det kommer inte att kännas bättre bara för att du äter god snabbmat. Det är inte den typen av tom energi kroppen behöver.
Går du dessutom upp i vikt som helt uppebart inte är muskler kommer du få ännu fler hjärnspöken.
Ofta har man så mycket hjärnspöken att det både räcker och blir över ändå.


Får du med dig detta påstår jag att det kommer åtminstone bli lättare att sålla i tankarna och hålla ordning på apor och clowner på cirkusen. 


 Vi säger så! 

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.