Första inlägget!

Hej.

Detta är mitt första inlägg och även min första blogg, ever!

** Varning, långt inlägg med mycket dravvel men med mycket hjärta! :-D **

Detta inlägg vill jag ägna åt att presentera mig och varför jag startat bloggen och börjat löpa.

Lite kort om mig; Född Februari 1979 så bara en hårsmån ifrån att fylla 35 år, har sambo och två underbara töser på 3 resp 6 år. Vi bor i Göteborg.

Jag byter intresse ibland och går som regel "all in" i form att jag hittar ett forum för likasinnade, köper prylar osv. Ibland håller intresset i sig länge och ibland bara en kort period, kalla det fas.

Har de sista 4 åren haft två diskbråck (samma disk) och efter dessa fått rådan att köra mycket powerwalk (PW). Vilket funkar bra för mig. Känner mig ganska bekväm med det och brukar som regel köra mina 5km rundor med en hastighet på under 8 min/km.

En av mina nya intressen är moutainbike och har börjat cykla ett par gånger med likasinnade. Dock så har jag märkt att min avsaknande av grundkondition (återkommer till detta) gjorde att jag mer agerade bojsänke än rolig träningskamrat i skogen. helt slut så fort det gick uppför, eller platt fram med för den delen.

Min grundkonditions frånvaro ligger i att jag inte deltagit i någon iddrott sedan tonåren och ej något eget intresse alls av det. Det har varit gymmet som varit min träningsplats och då har jag valt skivstänger istället för pass och diverse konditionsmaskiner. Inte äns på gymnastiken i skolåldern så tyckte jag om att springa osv.

I höstas kom jag på att småbarnslivet ej får iväg mig till gymmet som planerat, så då behövde jag något som jag kunde göra lite mer spontant och ej så tidskrävande. Då kom jag på, löpning, det får jag testa! Kom snabbt på att det även skulle få bort stämpeln som bojsänke på äventyren i skogen med MTB.

Läste på att man skulle börja försiktigt för att ej skada sig och det är lite som att man får bita sig i läppen för att inte skynda för snabbt.

Första delmålet var 5km under 30 minuter. Jag är inte överviktig (181cm, 74kg) så kände att det borde ju gå. La upp ett träningsschema via Runkeeper och följde det ganska bra. Jag lyckades nämligen att klara det målet tidigare än beräknat. En del i träningsschemat var att man skulle hålla sig aktiv i 50 minuter och då helst utan att stanna. Så jag snörade på mig skorna trots att det var sen kväll, minusgrader och allmänt ogästvänligt väder. När jag hade sprunigt 50 min så såg jag att jag inte hade så långt kvar till 10km. Hade ca (om jag minns rätt) 7,30 på mig att köra en kilometer, och det kan man ju göra nästa baklänges. Så jag sprang 10km på 58minuter. Helt plötslit hade jag klarat delmål två (50min i sträck utan att gå) och huvud/årsmålet att springa en mil under timmen!

Det var kul att få en bekräftelse på att man kan och trots att man sprang där själv i mörkret, utan ordentlig mat i magen osv. Så det borde ju finnas potential att springa snabbare i sällskap under det varmare halvåret!

Så nu är nästa mål att springa ett 10k lopp! Har inte i skrivande stund anmält mig än men skall springa Midnattsloppen 2014 i Göteborg i Augusti och då kommer jag försöka sikta in mig på att anmäla mig i grupp 4 (55-59min).

Dock lite sugen att anmäla mig till ett annat 10k lopp som går i vår, i norra skärgården i Göteborg.

Känns läskigt att springa 10k på "befallning" och inte bara när humöret säger till men då jag redan sprunigt distansen under 1h och dessutom inte låg dubbelvikt efteråt så är jag sugen att se vilken tid man kan få och framförallt genomfört ett/eller ev då ett par lopp!

Om ni orkar läsa hit ner så skall ni ha en applåd. Mer inlägg kommer!

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.