Bra stretchövning för baksida lår

Jag fick en förfrågan om att visa den grymma stretchövning som Björn lärde mig för baksidan. För att komma åt baksida lår så vill du ju hålla det främre benet nästintill rakt, men inte helt rakt, då tar det mer ner mot knävecket och vaden. I den här övningar har du tre steg, genom att du gör dem i rätt ordning så får du maximalt sträck i baksidan, istället för att bara ställa dig i position direkt så att säga, som man brukar.

Kom ihåg att alltid hålla ryggen rak och fälla från höften, du ska sträva med magen mot låret, inte med bröstet. Det ska istället sträva uppåt och framåt.

Första positionen, som Björn kallade matadorposition, se till att vara rak i ryggen och sträcka ut det bakre benet.

Stretch baksida lår

Andra positionen, där fäller du från höften medan du sträcker ut det främre benet till nästan rakt. Dra rumpan så långt bakåt du kan.

 

Stretch baksida lår-2

Slutläget, här har du roterat över det främre benet, ryggen fortfarande rak, och höften på stretchbenet pressas ännu längre bak. Det är nu man börjar tappa andan…

Stretch baksida lår-3


Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.