Foto: Lasse Feldtblad

Ett steg i taget

Krönika

Gunnar Ohlanders körde för några år sedan RAAM, ett av världens tuffaste lopp. De mantran som tog honom igenom det loppet har även hjälpt honom senare i livet. Gunnar själv berättar för oss hur man bäst tar vara på de minuter som utgör livet.

När jag körde Race Across America (RAAM) 2012  hade jag tre mantran som ledstjärna: Slow and steady wins the race, We are here to have fun, och Every minute counts. Dessa meningar upprepades ofta av min crew och hjälpte mig att fokusera under loppet, som av många anses vara världens tuffaste cykeltävling.

Som deltagare i solo-RAAM hade jag tolv dagar på mig att genomföra det 480 mil långa loppet för att bli en official finisher. Det var inte enbart distansen som var avskräckande, loppet går också över flera bergskedjor och har en total stigning på 52 000 höjdmeter. Dessutom kör man under de första dagarna genom öknarna i Californien och Arizona där temperaturen på dagarna går upp emot 45º C. Vanligtvis så blåser det från väst till öst, men 2012 hade jag en stark sidvind som dränerade mig på energi och gjorde att jag fick sitta böjd över cykeln så mycket att jag fick väldigt besvärande sadelsår.

Jag passerade Mississippi-floden och loppets andra cut-off  tid efter sju dygn. Jag var då bara ett par timmar från att bli avplockad från banan. Vi hade navigerat fel och förlorat välbehövliga minuter strax innan. Jag var besviken, frustrerad och utmattad när jag rullade in till kontrollen. Jag insåg att jag måste vila innan jag fortsatte. Och klockan tickade hela tiden.

Sådana gånger är det bra att kunna falla tillbaka på sina mantran. Ja, varje minut räknas. Hur skulle vi få ut det mesta möjliga av de återstående minuterna? Mina medhjälpare och jag hade en allvarlig diskussion och kom överens om att göra om tidsschemat och skära ner ytterligare på min tid av cykeln. Det var efter den här förändringen som jag började spara minuter och jobbade mig upp genom startfältet mot att bli en official finisher.

Jag fick ett otroligt stöd från mitt crew. Det gör väl förmodligen de flesta soloåkare, men 2012 var det en av de tävlande som övergavs av sina medhjälpare redan efter tre dygn. Det var viktigt för mig att komma ihåg att mitt crew var där för att hjälpa mig – de använde sin semester för att laga min mat, tvätta mina cykelkläder och ta hand om alla praktiska detaljer som navigation, säkerhet och underhåll. Om vi inte hade roligt så hade jag ingen chans att lyckas.

En utmaning som Race Across America klaras inte av i en slutspurt strax innan mållinjen. Det är resultatet av noggranna förberedelser, mycket planering och kanske en del tur. Flera år innan hade min satsning på RAAM börjat. Jag studerade kartor, läste allt jag kom över och tränade mängder av mil på min cykel. När jag så slutligen körde loppet, fokuserade jag hela tiden enbart på att ta mig till nästa tidskontroll. Och slowly and steadily fortsatte jag, en tidskontroll i taget hela vägen fram till mållinjen.

Nu så här efteråt, när jag cyklar till jobbet, är ute på en tandemtur med min fru, förbereder mig för årets Transalp (som är ett sju dagars, 60 mil långt mtb-lopp genom tre länder), använder jag fortfarande mina mantran från RAAM. Every minute counts - livet är en samling av minuter, men vi har bara ett begränsat antal minuter. Gör det bästa möjliga av dessa minuter. Jag är här för att ha roligt och jag är tacksam för all hjälp och stöd jag får efter vägen. Och alla prestationer - oberoende om det är på eller av cykeln - uppnås med ett steg, (slow and steady) i taget.

Gunnar Ohlanders

3 kommentarer till artikeln

Lena Öhagen-Sandin
1960 • Trångsund
#1
3 februari 2014 - 19:47
Fantastiskt hur du lyckades med RAAM! och lycka till med allt framöver! Ett steg i taget...
Victoria
1970 • Mölndal
#2
4 februari 2014 - 22:11
Tror minsann att du hittade min motivation som varit spårlöst försvunnen sista månaderna. Tack Gunnar!
Tara Ali
1980 • Sollentuna
#3
6 februari 2014 - 22:00
Inspirerande läsning och jättefin mantra som kan komma till användning i livet.
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.