9 april 2024 kl 19:09
På de flesta sociala medier måste det idag framgå om det är betalda samarbeten eller inte, men det är inte alltid helt tydligt tyvärr.
Att det skulle bli så med löpningen också är ingen skräll, det handlar såklart om pengar och vissa plattformar betalar de som har många besökare osv.
Jag brukar sällan, medvetet i alla fall, påverkas av influencers i denna typen av fall. Visst kan jag genom någon som gör reklam för något få upp ögonen för ett lopp jag inte sett något om innan. Jag har två lopp jag har anmält mig till och det har varit ganska mycket reklam runt båda, i det ena fallet har jag bara sett från arrangören men finns säkert influencers där också och i det andra har jag sett både arrangörsreklam och reklam genom influencers (som såklart har något samarbete eller uppdrag av arrangören, så egentligen bara en arrangörsreklam det också).
Jag har själv dragit ner ganska rejält på sociala medier på sistone för jag tycker de ger mig mindre och mindre. Inte främst för influencers, utan innehållsmässigt. Jag har också blivit bättre på att blocka/anmäla ointresse på det jag inte vill se, och har fått väsentligt mindre sådant i mitt flöde också. För de flesta sociala medier fungerar ju som så att om man har tittat på något så boostas den typen av inlägg.
Så nästa gång du ser ngn löpreklam eller liknande av ngn influencer som du inte vill se så leta efter knapp/liknande med betydelsen "se mindre av" så kan du vara med och styra ditt flöde i sociala medier.