Olika processer i återhämtningen tar olika tid

Återhämtning efter lopp

TräningHur lång tid tar återhämtningen efter Vätternrundan att cykla 30 mil måste ju utsätta kroppen för stora påfrestningar!? Vila en vecka eller...

Ett långlopp ställer andra krav på återhämtningen jämfört med korta och intensiva lopp. Processerna i återhämtningen tar inte bara längre tid utan dom första dagarna rekommenderas också passiv vila, sömn, mat, massage, avslappning och inte aktiv återhämtning som normalt rekommenderas i form av lättare rull-pass på cykeln för att komma tillbaka så snabbt och effektivt som möjligt.

Efter Vätternrundan är nog normalt alla fysiskt klara att börja träna igen på 4–5 dagar. Men mentalt kan trötthet skapad av brist på motivation sitta i betydligt längre och kräva vila från cyklingen.

Sedan finns det många faktorer före-under-efter loppet som kan påverka återhämtningen som intensitet, varaktighet, typ av träning, vätska, kost, avslappning, träningsbakgrund, psykiskt tillstånd, stress på jobbet...

Skillnaderna i återhämtning kan därför bli väldigt stora så kan t.ex. en elitidrottare som kan fokusera enbart på sin träning och vila i vissa fall återhämta sig dubbelt så snabbt som en vanlig motionär.

Men vad som egentligen styr dom komplicerade processerna i återhämtningen är i hög grad fortfarande oklart och forskning pågår för att förstå varför man ibland är pigg när man borde vara trött och tvärtom.

Bästa rådet är att försöka lära sig sin kropp och lyssna på dess signaler för att hitta rätt i återhämtningen.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.