Hjälp att välja hjul

Tips/PrylarExperten Klas Johansson tipsar om hur du väljer hjul. Viktigt att tänka på är användingsområde, material och hantering av bromsgummit.

Först och främst ska man bestämma om man vill ha Kanttråd eller tub. Kanttråd är enkelt och fördelarna är stora för hobbycyklisten, Tub = lim, som kan bli något kladdigt vid taskigt handhavande. 

Nästa fråga är vilket användningsområde: Träning, sommar/vinter, tävling och så vidare?

Min rekomendation för allmän träning är en låg alufälg, typ Mavic Aksium. Stryktåliga hjul av typer som det är enkelt att byta slang på vid punktering, och som har ett bra pris.

Om man vill gå upp i fälg storlek så bör man tänka på att en hög fälg (från 50mm) blir stötigare och mer vindkänslig.

Rekomendationen blir att 38-40 mm fälg funkar i alla lägen men för ett allmänt användande bör du stanna vid 50-60 mm på framhjulet medan det inte finns någon begränsning för bakhjulet.

Helcarbonfälg eller carbonfälg med bromsyta i alu?

Helcarbon är snyggare men får sämre bromsverkan i regn. Helcarbon är också skadekänslig och mindre slitstarkt.

Om du kör med bara ett par hjul blir rekomendationen bromsyta i alu. Men om ekonomin tillåter skulle jag välja att ha två par hjul, ett set låga alu för allmän träning och, min egen favorit, en medelhög fälg (38-40mm), kanttråd i helcarbon.

Viktigt att tänka på är rätt bromsgummin till rätt materiel på bromsytan, om du tränar på alu byt bromsgummin när du byter till carbonfälg, dels för att du skall få stopp på ekipaget samt för att du inte ska förstöra carbonet med aluflisor som sitter kvar i ditt gamla bromsgummi. Glöm sedan inte att byta tillbaks igen.

 

 


2 kommentarer till artikeln

Ronny Jonsson
1980 • Partille
#1
29 november 2013 - 16:41
Finns det inte bromsgummi som fungerar både på alu och carbon?
1954 • Göteborg
#2
30 november 2013 - 01:17
Och vad säjer Klas om slanglösa däck och skivbromsar?
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.