Foto: Hans Klaive

Idag drar träningsprogrammet inför Vätternrundan igång!

TräningSka du köra något av Vätternloppen eller Cykelvasan? Ibland kan det vara svårt att planera sin egen träning. Hur mycket ska man egentligen träna och vad? Ta hjälp av ett av Sveriges mest erfarna proffs, följ Mattias Recks träningsprogram. 

Mattias Reck har tidigare varit tränare för Team Cykelcity och är nu förbundskapten för herrar landsväg. Han har ansvar för juniorer och U23 samt de stora proffsen som Thomas Löfkvist, Gustav Larsson och Fredrik Kessiakoff. Själv var han elitcyklist 1997 till 2010 och 2011 körde han Vätternrundan på rekordtiden 6.51.45.

Mattias Recks erfarenhet är att de flesta blir lite triggade och mer disciplinerade när de har ett träningsprogram att följa.

– Det kan bli lite för mycket tristess att köra efter eget huvud. Med ett program kan man också få lite dåligt samvete, det får inte gå till överdrift, men det är inte bara av ondo med dåligt samvete om man tar sig ut och tränar. Många motionärer tränar också för enformigt och med ett träningsprogram får de lite mer variation i träningen.  

Mattias Reck vill samtidigt lugna alla oroliga motionärer i de snöigare delarna av landet.

– För en vanlig motionär är det verkligen ingen stress att plocka ut cykeln innan april, det räcker att vänja sig vid de längre turerna under april och maj. Man klarar sig med att köra inomhus i mars för att senare vänja sig vid de längre passen.

Själv ser Mattias Reck fram mot två höjdpunkter i sommar.

– Jag har en egen grupp på Vätternrundan, det har jag aldrig haft innan. Vi är en grupp på 20 motionärer som ska köra i en sub 9 grupp tillsammans. Sedan veckan efter går SM i landsväg i Åstorp och att få vara förbundskapten och gå runt och se på spännande tävlingar där ser jag fram mot väldigt mycket.

Vem kan vara en bättre coach för dig som tränar inför sommarens stora utmaningar? Här hittar du Mattias Recks träningsprogram. 

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.