Svealand

Mountainbike - Distans
VerktygKopiera passetRadera passet
Kopiera extra data
Vill du radera detta träningspass?
Stannade och fikade och käkade middag innan jag åkte hem igen. Hemma strax efter 21:00. Motvind dit. Mkt svag medvind hem. Dit gick på 1:40. Hem gick på drygt 1:20. Ca 10% grusväg, resten asfalt. Kändes stabilt, förutom min högerfot som spökar värre än någonsin.

Värden från cykeldatorn:
Tid på rull: 2:59:24
Max hast: 39,3 km/h
Snitthast på rull: 23,57 km/h

Pausade pulsklockan medan jag var hos brorsan, ca. 17:15-19:40. Även några minuter då jag stannade för att ringa honom och förvarna om oväntat besök.

Stannade ett par ggr för att fota, på dit och hemvägen, utan att stoppa pulsklockan. Därav tidsskillnad mellan längden på cykeldatorns tidmätning och pulsklockans tidmätning.
Bild uppladdad av Kalle Kula
Snittpuls
146
Maxpuls
Nakamura Comp XT (27-vxl MTB)
Total distans:
27:36:22
617 km

Gilla passet

Kommentarer

Thomas Skogh - 30 april 07:29
Härligt riktigt fint pass 👌 fin natur oxå ☀️
Thomas Skogh - 30 april 07:36
Ser att din puls är hög i snitt ca 82% har du pulsband när du tränar ?
Kalle Kula - 30 april 09:31
Ja, jag kör normalt med pulsband, utom i torsdags då jag var ute på första korta löprundan, 3k. Jag noterar att min snittpuls har varit 116, 127, 136 de tre senaste passen. Ökande snittpuls, trots ökande tid. Lite oväntat. Även att jag fått sä hög puls från gårdagens cykling. Normalt sätt har jag haft högre snittpuls då jag springer och lägre då jag cyklar. Dessutom burkar snittpulsen vara högre då jag kör kortare pass, inte tvärtom som nu.

Jag tycker kroppen/pulsen beter sig lite märkligt nu. Har fortfarande problem med lite för hög puls på morgonen och klockan har fortsatt indikerat sympatisk överträning varje morgon. I morse hade jag 54 i Rest HR, 75 i Peak HR samt 73 i Stand HR. I princip ca. 6-8 bpm högre än median för alla pulsvärden. Positivt dock att Stand HR nu är lägre än Peak HR, som det normalt burkar vara. Det har varit tvärtom i flera veckor innan, alltså pulsen har fortsatt att stiga i stående, efter att jag rest mig från liggande.

Vet inte riktigt vad det är i algoritmen som gör att klockan indikerar sympatisk överträning. Kanske att alla pulsvärden fortfarande överlag är lite för höga. Eller om den möjligen ser det på HRV, även om detta värde inte indikeras på klockan.

Kan vara att pulsen reagerar en del pga. foten som är ganska rejält svullen. Har t.o.m. använt kryckor nu på morgonen och hoppat runt på. Försöker ha foten i högläge så mycket det går. Funderar på vad det kan vara. Har funderingar kring blodpropp, men det kanske är katastroftänk. Kan man få blodpropp av att något ligger emot och trycker emot blodådror? Jag har ju haft mindre känningar i foten säkert en vecka, men det var väl igår morse som den började svullna upp och jag började få rejält ont. Jag funderade nästan på att skippa cyklingen, men det kändes ändå rätt ok med ett par rymliga arbetsskor som jag hade, med en styv sula, som gjorde att trycket från pedalen kunde fördelas på hela fotbladet. Blev det för j-ligt så trampade jag lite mer med hälen för att avlasta.
Thomas Skogh - 30 april 10:25
Ja det brukar ju vara stor skillnad på löpning och cykling. Jag får väldigt låg puls av cykling. 82% är ju ren tävlingsfart. Det där med tån verkar ju konstigt men den ska ju inte bara svullna upp utan anledning kan jag tycka 🤔
Thomas Skogh - 30 april 10:31
Googla på skräddarknuta kan vara nåt sånt ☀️
Kalle Kula - 30 april 10:47
Det märkliga var att jag upplevde inte ansträngninsnivån vid cyklingen igår som särskilt hög. Jag tyckte knappt jag var andfådd.

Skräddarknuta var intressant. Tack! Efter att bara ha läst lite inledande om det, så verkar det kunna vara på pricken det jag råkat ut för, Jag hade aldrig hört talas om det innan och har aldrig hört om någon som råkat ut för något liknande. Har inte heller haft några liknande besvär, men foten är svullen, ungefär som när man stukar foten, bara det att svullnaden sitter vid lilltåleden och åt det hållet på framfoten, istället för vid fotleden, som är det vanliga då man vrickat foten.
Thomas Skogh - 30 april 10:58
Åk till apoteket och köp ett silikon skydd och se om det blir bättre 😊
Kalle Kula - 30 april 11:25
Jag såg att det fanns sådana där silikonskydd. Tänkte dock först börja med att testa att inte använda skor, eller bara i nödfall, samt försöka ha foten i högläge, för att se om svullnaden går ned. Jag tror jag bör utsätta lilltåleden för så lite tryck som möjligt och har svårt för att se hur ett silikonskydd skulle hjälpa i det fallet. Det blir ju bara ytterligare ett lager mellan lilltåled och omgivning, vilket borde öka snarare än minska trycket, om jag t.ex. skulle ha skor på mig, men även om jag försöker stödja på foten då jag går barfota inomhus.