9 november 2023 kl 13:07
Högintressant fråga! Jag gjorde just det testet med i princip exakt samma utfall i värden =) Liknande profil även när det kommer till träningsfarter, det är sällan jag springer i spannet 4:00-4:40. Träningsbasen med cirka 10mil(i mitt fall ~9) och 2-3 kvalitetspass är också densamma.
Nu satsar jag mer mot medeldistans och behöver därför jobba på att höja VO2 efterom jag jag sett till det värdet har en god verkningsgrad. D.v.s, vill jag bli snabbare på korta sträckor behöver jag öka syreupptagningsförmågan snarare än tröskelplöjandet.
Ser man till din tröskelkapacitet utifrån testet tror jag det där milperset kan ryka ganska snart. En variation med korta, men inte för korta, intervaller i 5k-fart, t.ex. tusingar med relativt kort vila(1min) för att få bra men inte alltför slitsam träning i överfart som gör det lättare att hålla mil/halvmarafart.
Sen uppblandat med tröskelpass för att jobba på fartuthålligheten på längre sträckor och låta det utgöra den breda basen i kvalitetsträningen. Låt säga 4*4min som "snällt" tröskelpass(egen favorit) och 3*12min eller någon slags tidsvarierad stege: X* 6-4-2min som lite offensivare tröskel.
När farten blir bekväm, eller snarare hanterligt hård, korta då ner vilan men bibehåll farten. När du etablerat en bra nivå där, ökar du farten och förlänger vilan till samma som innan -och låter den cykeln jobba på. Jag testade med 3*3k i 5-10s/km snabbare än tröskelfarten som blev snudd på för hårt men efter att ha harvat med några snällare pass såsom 3*12min eller liknande i 5-10s/km långsammare än tröskel ökade fartuthålligheten och längre block i tröskelfart kändes lättare.
..relaterat enbart utifrån egna erfarenheter och gå-på-känn-testande, så ta det för vad det är =)