2 juni 2021 kl 16:34
Hej Isak, trots en väldigt bra beskrivning så är många av svaren ''det beror på''. Några saker som jag direkt kommer att tänka på
1. Behåller du den övriga träningen
2. Hur sliten blir du av den?
2a. tex 4*5 i mark, bänk, thrusters/stöt då kanske inte återhämtningen är tillräcklig för ett intervallpass eller backe dagen efter. Totala belastningen
3. ''Dagens träningspass'' skall alltid vara avvägt inför imorgon och dagen därpå. DVS drar du på så hårt att du tvingas stå över pass då och då så faller nyttan med de hårda för att kontinuiteten blir för låg. Därför väldigt långsamt/låg belastning lugna dagar för att kunna dra på när det är hårt. tex i gymmet teknikträning på låga vikter för att orka ett hardare pass som 3-2-1-1
4. Pass på asfalt eller bana har absolut sin plats i träningsplaneringen för att träna det biomekaniska att springa i överfart även om den delen blir lägre för traillöpare jfr banlöpare
5. Testa en ökning av 10% och se hur du svarar. Klart att en ökning från 50km/v till 55km/v är annorlunda än 100km/v till 110km/v . Här måste man också känna av och jobba med pulsering i tex 4v lätt-medel-medel-tung
6. Vid ökning är alternativpass ett mkt bra knep, utöka antalet träningstimmar men låta fötter mm vila från stötarna. Crosstrainer, vattenlöpning, cykel eller varför inte rodd eller asault bike
7. Hjärta/lungor går snabbt och tål mkt last, musklerna tar längre tid, senor/muskelfästen osv tar ännu längre tid
så enl mitt sätt att se det
- långsam ökning, låt det ta 6mån(se 7. ovan) och stressa inte, stäm av och omvärdera
- alternativa träningar
- dra isär intensiteten rejält
Trail som du valt är utmärkt, naturlig variation och styrka jämfört asfaltsnördarna
Lycla till