Löpning Kläder, Skor & Prylar 13 inlägg 6064 visningar

Synka Polar via mobilen

Tomas Ericsson
1965 • Luleå
#1
8 december 2020 - 12:11 (Redigerad 8 december 2020 - 12:14)
Gilla
Fler som har detta problem?

Precis före ett pass kom jag på att jag inte ställt om klockan till normaltid, varför jag då synkade via mobilen och fick klockans tid justerad utan problem.

Sen övergången till normaltid så fungerar det inte längre att synka min Polar Vantage M via mobilen, såvida jag inte efter varje gång bryter parkopplingen i mobilens bluetooth-meny. Detta har det inte varit några problem med tidigare. Väl efter att man fått en pinkod från Polar Flow-appen och godkänt den med klockans "godkänn-knapp" så har det räckt med att starta appen och sen ansluta.

Det enda supporten säger är att klockan inte får parkopplas via telefonens bluetooth-meny, och att om den är det ska man bryta den. De verkar inte alls vara intresserade av att undersöka detta närmare, utan hänvisar bara till en sida i manualen som beskriver hur man parkopplar.

Beskrev mitt förfarande för dem som jag gjorde när jag felsökte.

[citat]
Så här gör jag:

1. Provar att synka genom att starta appen.
2. Polar-appen ber om tillstånd att aktivera bluetooth vilket jag godkänner.
3. Får uppmaning av appen att trycka på tillbaka-knappen på Vantage M för att synkronisera.
4. Trycker på denna knapp.
5. Polar Vantage M säger i stort sett omgående att inga enheter hittas.
6. Jag stänger appen, bluetooth och Wi-fi och går till mobilens bluetoothmeny där jag aktiverar bluetooth för att komma åt mina enheter.
7. Tar bort Vantage M från menyn och stänger av bluetooth.
8. Aktiverar Wi-fi.
9. Startar Polar Flow och gör om punkt 2-4.
10. Då får jag en pin-kod som jag godkänner.
11. Trycker på bekräfta på Vantage M.
12. Efter detta kan jag synkronisera.

I och med att dessa inställningar är gjorda ska man väl inte behöva upprepa dem efter varenda träningspass? Enheten läggs ju till telefonens bluetooth-meny i och med att man bekräftar pin-koden. Så har det alltid varit. Jag aktiverar alltid bluetooth före synkning på uppmaning av appen och aldrig via telefonens bluetooth-meny. [/citat]

Och, som sagt, de upprepar bara vad jag tidigare skrivit.

Har senaste versionen av Polar Flow och senaste version av Android 8.
Magnus Engström
1963 • Stockholm
#2
8 december 2020 kl 14:21
Gilla
Kanske värt att prova att ta bort den från dina enheter och lägga till den igen?
1979 • Enskede
#3
8 december 2020 kl 21:09
Gilla
Jag hade också strul under kvällen, men till slut gick det. Vet inte riktigt varför. Jag brukar alltid parkoppla via telefonens bluetooth-meny först, men kanske dags att sluta med det.
Lars Lindefelt
1958 • Borlänge
#4
9 december 2020 kl 14:20
Gilla
Man ska inte behöva bekräfta flera gånger för synkning. Har du senaste mjukvara ska man bara behöva parkoppla en gång sedan ska det funka. Polar verkar ha haft något problem i går kväll/natt, min fru kunde inte logga in på Polar Flow med sin iPhone och jag fick ingen status på min återhämtning i natt trots registrerad sömn.
Tomas Ericsson
1965 • Luleå
#5
10 december 2020 kl 22:23
Gilla
Har bestämt för mig att jag redan provat det, men jag kan ju alltid försöka en gång till.
Tomas Ericsson
1965 • Luleå
#6
10 december 2020 kl 22:27
Gilla
Så den metoden har fungerat för dig alltså, märkligt.
Tomas Ericsson
1965 • Luleå
#7
10 december 2020 kl 22:31
Gilla
Så har det som sagt varit förut, inga problem, förutom en gång tidigare som jag skrev om i en annan tråd. Men då var problemet att enheten av någon anledning bytts ut mot OH1, och efter att jag bytte tillbaka så fungerade allt igen tills (som sagt) efter att jag ställt om till normaltid ("vintertid").
Lars Lindefelt
1958 • Borlänge
#8
11 december 2020 kl 10:08
Gilla
Du behöver inte ställa om klockan, det sköter den själv. Ställ in inställningar i Polar Flow-appen och synka så ska allt fungera.
Tomas Ericsson
1965 • Luleå
#9
13 december 2020 kl 17:06
Gilla
Jo jag vet. Men den var som sagt inställd på sommartid, vilket jag upptäckte precis innan jag skulle träna. För att då få rätt tid på klockan synkade jag den via mobilen före träningen. Det gick helt utan problem. Men sen när jag skulle synka igen efter passet började det strula. Tänkte att något hänt i samband med omställningen till normaltid.

Nu har jag plockat bort och tagit tillbaka enheten som aktiv, som Magnus E föreslog ovan. Återstår att se vad som händer imorgon när jag synkar efter den träningen. 🤞
Tomas Ericsson
1965 • Luleå
#10
14 december 2020 kl 17:52
Gilla
Samma sak igen, jag måste ta bort den från listan över enheter i Bluetooth-inställningar. Ja-ja, nu börjar jag vänja mig med att ta bort den direkt efter att ha synkat. Ska bli intressant att se om det börjar fungera igen när sommartid inträder igen. Då jäklar ska jag plåga supporten! 😝
Per
1966 • Lysekil
#11
14 december 2020 kl 19:21 Redigerad 14 december 2020 kl 19:22
Gilla
#10.....

Jag misstänker du har kollat *alla* steg som Polar beskriver enligt nedan ...

... att du har de allra senaste versionerna av mjukvaran på telefon och klocka...

Läs nedan och hoppas det lyckas :-)

https://support.polar.com/us-en/syncing-data-between-vantage-m-vantage-v-and-polar-flow-app-fails?product_id=96400&category=top_answers

Tomas Ericsson
1965 • Luleå
#12
24 oktober 2021 kl 18:50
Gilla
Sen augusti-september nånting har det plötsligt börjat fungera igen. De måste ha gjort nån uppdatering, för jag har inte själv gjort några ändringar utan kört med Polar supports råd om att ta bort enheten efter varje slutförd synkronisering. Utom när jag upptäckte det då. Har glömt ifall jag provade eller om jag bara missade att göra de tidigare nödvändiga momenten.

Snart är det återgång till normaltid igen och det ska bli intressant att se om problemet återkommer. Förhoppningsvis gör det inte det.🤞
#13
29 april 2022 kl 10:14
Detta inlägg har raderats
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.