Cykel Cykelteknik 15 inlägg 28849 visningar

Var ska man ligga i kadens?

#1
27 februari 2015 - 23:01
Gilla
Var ute en runda idag, riktigt härligt.
Har precis skaffat mig en kadens mätare.
Det blev en runda på 2,4mil och jag hade en genomsnittlig kadens på 80.
Men så gott som alla jag pratar med säger att man ska ligga på runt 90-95 kadens. Men så fort jag gick upp mot 86-93 så blev jag helt slut i benen, och då hade jag nästan den lägsta växeln på cykeln.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att undvika att jag blir trött i benen så fort. Jag är ju knappt fått upp något flås förrän mina ben ger upp. Något fel måste jag ju göra känns det som.
Tacksam för svar!

Hur ska jag träna för att kunna få den optimala
1965 • luleå
#2
28 februari 2015 kl 07:56
Gilla
Du blir fort trött av att ligga högre i cadens om du inte är van.
Det är bara börja träna på att trampa lätt efter ett tag så går tröttheten över och du kommer känna att det blir det naturliga att trampa fort och lätt.
Börja och lägga in intervaller med hög cadens
1954 • Arboga
#3
28 februari 2015 kl 08:12
2 Gilla
Du behöver inte alls ligga på 90+.

Det är något som gäller för elit som kan hålla en mycket högre effekt än du. Det finns undersökningar som visar att ju lägre effekt, desto lägre är den mest effektiva kadensen.

Jag själv som är en van motionär, cyklade förut alltid med minst 95 i kadens, eftersom alla sa det var rätt. Senaste säsongerna har jag dock börjat sänka min kadens, och ligger nu oftast på 80-85, vilket går minst lika bra som förut.

Prova dig fram. Med tiden så hittar du din egen naturliga effektivaste kadens. Den kadens som ger högsta fart, med minsta ansträngning. Det är du som känner din kropp bäst.
1967 • Mysinge
#4
28 februari 2015 kl 17:04
Gilla
Håller med Stefan och Markku S.

En snabb fråga: Vilken kassett och utväxling har du?
Säg att du har en kassett med tio kransar. Om den minsta av dem har säg 11 och den största säg 24 tyder det på att den är gjord för någon som är vältränad och van att trampa på tunga växlar. Ju fler taggar och större bakkrans desto lättare tramp. Även fram- eller vevkransarna spelar in, såväl som längden på trampornas vevarmar räknat från centrum.
#5
28 februari 2015 kl 19:40
Gilla
Tack för bra svar!!!
Fredrik: Jag vet inte riktigt vad du menar med kassett och kransar, är ganska ny på detta så du får gärna hjälpa mig.
Vevarmen vet jag är 172,5 om jag inte minns helt fel. Men det andra får du gärna utveckla lite till =)
Pebben
1966 • Karlstad
#6
28 februari 2015 kl 19:59
Gilla
kassett, den där saken som sitter bak på hjulet.
kransar, de där två som sitter där framme vid vevarmarna/pedalerna.

Kadensen kan ligga mellan 75-110, typ. Men normalt brukar man säga att den bör ligga runt 90-95.

En lägre kadens innebär att du måste ta i mer vid varje tramptag och är man tung kan det medföra en viss överbelastning som inte är så lysande.

När jag vägde räkstjärt (56-58kg) körde jag på ca 80-85 i kadens. Nu är jag mer lik en hummer och har lite högre kadens. Typ 90-95.

Men det viktiga är att du trivs med den kadens du kör med.
Jonas Hedeback
1978 • Göteborg
#7
28 februari 2015 kl 20:25
Gilla
Det sägs att med högre kadens och lite lättare växel är det hjärtat som i högre grad agerar motor. Med lägre kadens och tyngre växel är det mer benen som är motor. Hjärtat orkar längst.

Två olika metoder att få en viss kraft ner i pedalerna.
#8
28 februari 2015 kl 21:52
Gilla
Lysande, Tackar!!!
1967 • Mysinge
#9
1 mars 2015 kl 00:06
Gilla
Hög kadens på en "tungväxlad" cykel betyder att du cyklar fort. Så du kanske ska vara glad och stolt istället för - som det litet låter - vara litet missbelåten. :)

Antalet kransar på den bakre kassetten säger hur många växlar du har per framkrans, t ex 10 bak x 2 fram.

Den bakre kassetten är så gott som ett med bakhjulet och är förstås kopplad till kedjan. Kedjan hakar i taggarna på den krans (växel) som är aktuell, och driver så runt hjulet.

Kassettens kransar är olika stora. På varje krans sitter taggarna med ett visst och samma avstånd; en stor krans har naturligtvis fler taggar än en liten. Den största har vanligtvis omkring dubbelt så många taggar som den minsta, t ex 26 vs 13. Däremellan har du åtta-nio andra kransar, med andra antal taggar.

När kedjan driver en stor krans bak gör bakhjulet en liten rörelse: Lätt att trampa (och lätt att hålla hög kadens), men särskilt fort går det inte. När kedjan driver runt en liten krans bak gör bakhjulet en stor rörelse...

Fram är det ombytta roller, kan vi säga. Där sitter motorn, dvs dina tramptag som knuffar runt kedjan. Stor krans (oftast kallad klinga) fram gör att kedjan flyttar sig lååångt på varje tramptag = tungt. Liten krans fram liten kedjerörelse.

Låter kanske invecklat nu, men när du justerar växeln härnäst och när du cyklar kommer det att klarna så småningom.
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#10
1 mars 2015 kl 07:54
1 Gilla
Du och alla andra får gärna mäta, kolla och logga allting, det har jag inga synpunkter på. (Jag har också provat det.) Men personligen tycker jag att det tar död på det roliga med cykling.

Du skriver att du tidigare cyklat en runda med lägre kadens (jag läste in att det kändes bra). Sedan fick du höra av förståsigpåare att du ska ha högre frekvens på påkarna, och det fungerade dåligt. Jag föreslår att du hellre ska lyssna till din kropp än en kadensmätare eller andra som tror sig veta "hur det ska vara".
1954 • Arboga
#11
1 mars 2015 kl 08:08
Gilla
Föregående inlägga av Björn är helt i linje med min åsikt. Efter mitt tidigare inlägg där jag nämner att hög kadens inte alls är bevisat bra för motionärer, väljer ett antal personer att fortsätta propagera för "hög kadens är bra".

Det viktigaste med ALLT inom motion och kost är att lyssna på den egna kroppen. Det tycker jag, men var och en bör göra sina egna val och inte låta sig styras av anonyma personer på ett forum.
1968 • Tolfta
#12
1 mars 2015 kl 09:39
Gilla
80 I kadens är inget att skämmas för, kör själv runt 80 i snitt. Bra svar ovan från de övriga och vill du ha ett ytterligare exempel på en "låg trampare" är det bara att kika på Youtube och söka efter Jan Ullrich det var inte för inte som han fick smeknamnet "Mr Diesel" d.v.s. han var känd för att köra på låg kadens, mycket låg OK att han sedan körde nästan jämt på tunga växlar var ju en annan femma =)

Med vänlig hälsning
Fritz
Jonas Hedeback
1978 • Göteborg
#13
1 mars 2015 kl 09:52 Redigerad 1 mars 2015 kl 09:52
Gilla
Marrku S, du skriver att det finns undersökningar som visar "ju lägre effekt, desto lägre är den mest effektiva kadensen", vilket låter rimligt. Sedan i ditt andra inlägg skriver du "hög kadens inte alls är bevisat bra för motionärer" vilket är något helt annat än ditt första påstående. Vad är det som säger att en motionär cyklar på låg effekt? Och vad är låg effekt i detta sammanhang?

"Efter mitt tidigare inlägg där jag nämner att hög kadens inte alls är bevisat bra för motionärer, väljer ett antal personer att fortsätta propagera för "hög kadens är bra"."
Ja, det är väl inte bara du som har rätt att propagera för ett visst synsätt? Synnerligen inte efter påståenden med tämligen vagt bevisvärde.

Markus, man får givetvis cyklar med vilken kadens man vill. Och det är jobbigt att cykla med hög kadens innan benen fått vänja sig (handlar tydligen om att aktivera nerver osv så att man kan cykla avslappnat). Har själv gjort tillvänjningen och tycker nu det är mycket enklare att cykla med lite högre kadens och en något lättare växeln än tvärt om. Sen säger snittkadensen för en runda väldigt lite. Förmodligen trampar du inte hela tiden i nedförsbackar, och säkerligen rullar du en del också. Din "aktiva" kadens är troligen en del högre. Lycka till med cyklandet! :)
1952 • Vimmerby
#14
1 mars 2015 kl 14:15
Gilla
Om man ska jämföra sin medelkadens med andra bör man veta om nollorna räknas eller inte, alltså när man slutar trampa och frirullar.

I min Garmin Edge 510 kan man välja om de ska räknas eller inte, och jag antar att man kan det även i andra cykeldatorer.


1963 • Åkersberga
#15
1 mars 2015 kl 15:50
Gilla
What Is The Most Efficient Cadence?
GCN Does Science : https://www.youtube.com/watch?v=-jh-5TYAtJI
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.