1 mars 2015 kl 00:06
Hög kadens på en "tungväxlad" cykel betyder att du cyklar fort. Så du kanske ska vara glad och stolt istället för - som det litet låter - vara litet missbelåten. :)
Antalet kransar på den bakre kassetten säger hur många växlar du har per framkrans, t ex 10 bak x 2 fram.
Den bakre kassetten är så gott som ett med bakhjulet och är förstås kopplad till kedjan. Kedjan hakar i taggarna på den krans (växel) som är aktuell, och driver så runt hjulet.
Kassettens kransar är olika stora. På varje krans sitter taggarna med ett visst och samma avstånd; en stor krans har naturligtvis fler taggar än en liten. Den största har vanligtvis omkring dubbelt så många taggar som den minsta, t ex 26 vs 13. Däremellan har du åtta-nio andra kransar, med andra antal taggar.
När kedjan driver en stor krans bak gör bakhjulet en liten rörelse: Lätt att trampa (och lätt att hålla hög kadens), men särskilt fort går det inte. När kedjan driver runt en liten krans bak gör bakhjulet en stor rörelse...
Fram är det ombytta roller, kan vi säga. Där sitter motorn, dvs dina tramptag som knuffar runt kedjan. Stor krans (oftast kallad klinga) fram gör att kedjan flyttar sig lååångt på varje tramptag = tungt. Liten krans fram liten kedjerörelse.
Låter kanske invecklat nu, men när du justerar växeln härnäst och när du cyklar kommer det att klarna så småningom.