Löpning Kläder, Skor & Prylar 79 inlägg 4443 visningar

Löplabbet

Pierre Sahlin
1971 • Sysslebäck
#1
22 juni 2008 - 16:35
Gilla
Jag hade problem med min löpning för ett tag sedan, och då tog jag med mig mina skor och åkte 45 mil till löplabbet i Stockholm (Kungsgatan) när jag kom in och frågade om dom kunde hjälpa mig skrattade killen till litegrann och sa att om dom skulle utföra tester på folk som inte hade köpt sina skor där så skulle dom ha en massa spring på sådanna folk där så det kunde han inte hjälpa till med.

Jag sa till honom att om det visar sig att mina skor är felaktiga så köper jag gärna ett par nya av honom, då tittade han ner på mina skor och sa "har du inga skador så är det inga fel på skorna"

Jag har hört så mycket bra om löplabbet på olika forum, men efter denna upplevelsen kommer jag ALDRIG rekommendera folk att gå dit och heller ALDRIG köpa någonting där.

Ville att du skulle veta detta innan du "tar dina skor" och ger dig av till en butik. Jag fick jättebra hjälp på en annan sportbutik och det blev ett inlägg i skorna som resultat.
< < < 1 2 3 4 > > >
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#61
6 januari 2009 kl 00:49
Gilla
Nja det är ju samma sak där..

En slitvara, de tar ut slitageavdrag.. Helt korrekt..

1981 • Linköping
#62
6 januari 2009 kl 10:27
Gilla
Ja, victor, att du och jag tycker olika i detta är ju uppenbart sedan innan... Såklart är det en slitvara, men om den inte tål det slitage som den ska användas till är ju något ändå fel!
#63
6 januari 2009 kl 11:01
Detta inlägg har raderats
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#64
6 januari 2009 kl 20:05 Redigerad 6 januari 2009 kl 20:15
Gilla
Karin:

Jag har en annan uppfattning än du har ja, samtidigt som hundratals butiker och återförsäljare har samma uppfattning som jag..
Lagen är på Butikernas sida, annars hade de inte kunnat ta ut slitageavdrag.

Ett tillägg: om det är MASSA lera och att de har fått utstå massa skit som kanske inte den är till för så slits de ju onormalt mycket...
Lera, grus sten som sitter i meshen (tyget) sliter mer än vad du tror..

Där tror jag att de flesta butiker skickar med skoråd om hur man ska sköta skorna. Vet iaf att löplabbet gör så, har för mig att Runners Store gör det samma..

Johan:

Haha.. Gå till läkaren och reklamera, säg att det inte var nån som sa att du kunde gå sönder när du föddes.. Får säkert 100% av moderkakan tillbaka..
1960 • Kullavik
#65
7 januari 2009 kl 15:07
Gilla
Jag skulle nog inte reklamera ett par använda skor utan bita i det sura äpplet och
i stället välja ett annat skomärke. Skor är förslitnings saker och (relativt) billiga.

Det jag inte gillar med Löplabbet är att jag förra våren köpte en Garmin FR205 på
Löplabbet till min fru, och betalade då betydligt mer än jag hade behövt om jag beställt
via nätet.just för att kunna få hjälp om det krånglade. När den stendog två månader senare
var de fullständigt ointresserade av att hjälpa till. :-(

Nästa gång köper jag där det är billigast...
1969 • Sala
#66
7 januari 2009 kl 15:18 Redigerad 7 januari 2009 kl 15:20
Gilla
Tess, nu blandar du ihop mina ståndpunkter. Jag menar att man har rätt att reklamera, och jag har själv gjort det. Det jag skrev om handlade om att lagen tillåter att butiker gör avdrag för bruket av skorna. Du påstod nämligen att butikerna bryter mot konsumentlagen när de gör sådana avdrag, och det var i det sammanhanget jag skrev att de har rätt att göra avdraget och att jag tycker att det är rimligt att de gör det. Jag menade inte att det är fel att reklamera.

Jag hade inte haft något emot att betala Stadium för de månader jag använde skorna och var nöjd med dem, för då var de ju inte trasiga och de fungerade alldeles utmärkt. Varför fick jag ett par sprillans nya skor i utbyte mot mina av fotsvett indränkta :-)
1969 • Sala
#67
7 januari 2009 kl 15:25
Gilla
Så här skrev jag: ”Det handlar ju om att du har varit nöjd med produkten under en tid, den tiden har det ju uppenbarligen inte varit något fel på skorna. Varför ska den tiden också ersättas?”


Så här svarade Lars: Om jag köper tex en TV och den slutar fungera under den tiden man garanterat att den skall fungera förväntar jag mig att de jag köpt den av skall se till att teven fungerar hela tiden, om de reparerar den eller byter ut den bryr jag mig inte om, det jag bryr mig om är att jag skall kunna se på TV hela den garanterade tiden utan att behöva köpa ny TV om än med rabatt för den kvarvarande livslängden på den trasiga apparaten.

Nu skriver jag: Precis, så därflör ska jag gå tillbaka med skorna direkt när de slutat fungera, men om jag då har använt dem så ska jag också betala för det jag använt, om de varit erpfekta under tiden.
Pär Hansson
1975 • Järna
#68
9 januari 2009 kl 15:43
Gilla
Det finns butiker där man kan reklamera utan slitageavdrag.

Jag har just bytt ett par skor på Runners store (sthlm), och fick hela värdet tillbaka fast jag har använt skorna i tre månader. Det var ett par Saucony triumph som hälkappan gick sönder på. Nu blev det ett par Adidas adistar cushion istället.

Jag är mycket nöjd med deras service är kommer fortsätta handla där.
1980 • Solna
#69
9 januari 2009 kl 16:29
Gilla
Jag var på Runners store igår. Jag har alltid kunna jogga utan några skador men häromdagen fick jag en rejäl känning i höger knä och fått så kallad löparknä. Innan har jag varit på de stora kedjorna och de har vart ok. Men igår som sagt gick jag in på Runners store och berättade mitt problem och att jag aldrig har kollat mitt löpsteg. Servicen var mycket bra. Han bad mig tom ta med mina gamla skor för att se om de är skorna de är fel på. Bara en sådan sak att han inte var ute efter att pracka på mig nya skor gav mig ett förtroende. Hur som helst GRYM service och proffsiga! Ligger på Vasagatan!
Peter H Nilsson
1966 • Karlstad
#70
9 januari 2009 kl 17:20
Gilla
Wahab:
Hur gick det då, gick du hem med dina gamla skor eller köpte du nya?
1981 • Linköping
#71
9 januari 2009 kl 18:50 Redigerad 9 januari 2009 kl 19:27
Gilla
Var på Runners Store idag med mina skor som jag köpte i Juni som nu är sönderslitna på två ställen. Han tittade lite snabbt, sedan gick han och hämtade ett par nya, jag fick ett nytt kvitto och sedan stod jag på gatan med ett par nya skor! Grymt nöjd!

Victor: Där fick du, he, he ;-)
Sara Svärd
1986 • Upplands Väsby
#72
14 januari 2009 kl 12:01
Gilla
Börje Lindh:
Anledningen till att Löplabbet inte kunde hjälpa dig med din Garmin är antagligen så enkel att Garmin vill ta hand om de ärendena själva. I alla fall när det gäller fel på klockorna och reklamationer. När mitt pulsband krånglade tyckte säljaren på Löplabbet att hon kunde reklamera och skicka efter ett nytt pulsband åt mig, men när hon ringde och pratade med Garmin (för att beställa ett pulsband) berättade de att de ville att jag skulle skicka pulsbandet till dem, så skulle de ta hand om det.
Löplabbet ville alltså hjälpa mig, men fick inte för Garmin...
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#73
15 januari 2009 kl 17:18
Gilla
Karin:

Haha.. =)

Samtidigt som det är rätt av butiken att ta ut slitageavdrag så behöver man inte ju inte göra det.

Det finns många fall då det inte dras några avdrag, men det beror ju på vad problemet ligger och hur skorna är använda.


Men skönt för dig att du slipper betala för ett par nya skor nu då.. Snålis haha...
och det var ett skämt för er som inte förstod detta =)
Caroline Y
1964 • Huddinge
#74
16 februari 2009 kl 20:03
Gilla
Eftersom jag läste på olika ställen om löplabbet besökte jag nyligen butiken på Kungsgatan i Stockholm.
Det jobbade 2 unga personer i butiken som inte verkade speciellt intresserade i att hjälpa mig. Jag hade tänkt köpa skor men bestämde att nöja mig med ett par handskar. Det fanns 2 märken. Från ena märket fanns bara small (ung 50 par!) och från ett annat märke fanns bara large (som var lite för stora). Jag köpte ändå de stora (som kostade så mycket som 300 kronor!!!) men det visade sig (när jag kom hem) att de var så dåligt sydda att det fanns ett hål i ett av fingrarna... Visst, de kanske har några säljare som inte är så ´kundinriktade´ eller så glada hela tiden (speciellt inte 30´ innan de stänger) men i det här fallet (handskar) har Löplabbet inte heller bra utbud. Jag blev besviken och tänker inte handla där igen...
Benny Ek-Williamsson
1975 • Göteborg
#75
16 februari 2009 kl 20:43
Gilla
Måste göra reklam för löp och sko som ligger på plantagegatan 4 i göteborg. Har aldrig tidigare fått bättre service någonstans oavsett vad jag köpt för varor! HAr tidiager köpt skor hos intersport, stadium och löplabbet.

HAde med mig ett barn på 3 och ett halvt. Han fick titta på barnprogram medan personal ägnade mycket tid och var väldigt nogranna med hur mina fötter såg ut, vilket löpsteg jag hade, provade 4 olika skor, han konsulterade annan anställd vid några tillfällen var noga med att förklara allt för mig så jag förstod vad han "såg" och efter en lång procedur kom vi fram till vilka skor som var bäst för mig.

Kanon ställe. Gå dit nästa gång ni skall köpa skor om ni bor i gbg eller omnejd!

Henning Looström
1973 • Lund
#76
17 februari 2009 kl 12:17
Gilla
Jag är mycket nöjd med Löplabbet. Har köpt mina två senaste par skor i Helsingborg och har fått bra och trevlig hjälp där. Även Malmöbutiken är trevlig. Däremot var jag på löplabbets tjejbutik i Malmö i förra veckan (Det var ju alla hjärtans dag i lördags...) och de hade en förbluffande dålig sortering tyckte jag.
Henning Looström
1973 • Lund
#77
28 februari 2009 kl 11:30
Gilla
När jag köpte mitt senaste par skor gjorde jag en lite annorlunda grej. Jag tänkte att jag skulle ha ett par Asics 2140 och provade först ut skorna i en vanlig sportaffär i Helsingborg när jag var i butiken i annat ärende. När jag visste storleken slog det mig att det är korkat att inte stöda den lokala riktiga löpbutiken. Knallade alltså iväg till Löplabbet, sade vilken storlek jag ville ha, tog en sväng på löpbandet mer för att möjligheten fanns än för att jag behövde det. Betalade 5kr mer än jag hade behövt i sportaffären och gick dessutom miste om den bonus mitt köp hade genererat där (någon tia kanske).

Lite bakvänt mot den allt vanligare metoden att kolla storlek i affär och sedan köpa billigt på nätet.

Fan, det är så präktigt att jag nästan vill kräkas när jag läser det men det är inte poängen! Jag skriver inte det här för att visa vilken fantastiskt rättskaffens kille jag är utan för att när mina skor sedan gick sönder efter 9 mil och jag gick tillbaka till Löplabbet kunde jag skörda frukten av att inte ha handlat på andra sidan jorden.

Killen som tog emot min reklamation frågade inte om jag hade misshandlat skon, han frågade inte hur långt jag hade sprungit i dem, han ifrågasatte överhuvudtaget ingenting utan undrade bara om jag ville ha ett par svarta skor den här gången också.
En snyggt hanterad reklamation helt enkelt. Hatten av!
Pelle Bäckström
1969 • Malmö
#78
28 februari 2009 kl 12:23
Gilla
Vad var det som gick sönder???
Du ville ha likadana skor igen...
Henning Looström
1973 • Lund
#79
28 februari 2009 kl 17:08
Gilla
Det var ett av hålen till snörningen som revs upp.
Japp, ville ha likadana igen, tänkte att det nog bara var ett måndagsexemplar, barnarbetarna var väl trötta eller något.
< < < 1 2 3 4 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.