Löpning Kläder, Skor & Prylar 79 inlägg 4268 visningar

Löplabbet

Pierre Sahlin
1971 • Sysslebäck
#1
22 juni 2008 - 16:35
Gilla
Jag hade problem med min löpning för ett tag sedan, och då tog jag med mig mina skor och åkte 45 mil till löplabbet i Stockholm (Kungsgatan) när jag kom in och frågade om dom kunde hjälpa mig skrattade killen till litegrann och sa att om dom skulle utföra tester på folk som inte hade köpt sina skor där så skulle dom ha en massa spring på sådanna folk där så det kunde han inte hjälpa till med.

Jag sa till honom att om det visar sig att mina skor är felaktiga så köper jag gärna ett par nya av honom, då tittade han ner på mina skor och sa "har du inga skador så är det inga fel på skorna"

Jag har hört så mycket bra om löplabbet på olika forum, men efter denna upplevelsen kommer jag ALDRIG rekommendera folk att gå dit och heller ALDRIG köpa någonting där.

Ville att du skulle veta detta innan du "tar dina skor" och ger dig av till en butik. Jag fick jättebra hjälp på en annan sportbutik och det blev ett inlägg i skorna som resultat.
< < < 1 2 3 4 > > >
Pierre Sahlin
1971 • Sysslebäck
#21
29 juni 2008 kl 11:18
Gilla
Jag håller helt med dig att dom självklart inte ska jobba med skor som dom inte själva säljer.
Jag talade om för dem när jag kom in att jag ville testa de skorna jag redan har för att jag var väldigt osäker på om denna sko var rätt för mig och att om det visade sig att det var fel sko så skulle jag köpa nya skor av dom.

Jag hade lätt kunnat "mörka" och bara säga att jag eventuellt ville köpa skor av dom och inte nämna de skorna jag redan hade och på så sätt bli testad, men jag ville inte föra dom bakom ljuset.

Det visade sig sedan på ett annat ställe att den skon jag hade inte var helt rätt så jag har idag ett inlägg i dem, men jag hade LÄTT köpt nya skor om det skulle bli rekommendatioen.

Så med den utgångspunkten så tror jag att om jag inte hade stött på fel person så hade jag fått den hjälpen som jag behövde, eller vad tror du?
1981 • göteborg
#22
20 juli 2008 kl 22:59 Redigerad 20 juli 2008 kl 23:44
Gilla
Redigerat hittade svaret på min fråga
Per Lengquist
1969 • Tullinge
#23
30 oktober 2008 kl 17:18
Gilla
Jag har tyvärr en mkt dålig erfarenhet av Löplabbet (Farsta).
Efter att ha varit trogen kund under många år hade jag för första gången behov av att få byta ett par skor jag inte var nöjd med. Jag tyckte skorna hade mycket dålig kvalitet - de kändes som riktigt billiga skor gör i sulan.

De vägrade låta mig byta.

Min slutsats: Löplabbet är mycket hjälpsamma när du skall köpa, men tar noll ansvar när du inte är nöjd med köpet.

Jag hoppas min bitterhet över att känna mig lurad inte gör att jag är osaklig, men jag kommer i alla fall aldrig att köpa något på Löplabbet igen.
1969 • Sala
#24
30 oktober 2008 kl 19:17
Gilla
Som tidigare sagts har troligen alla butikkedjor brister. Det handlar om vem man blir hjälpt av snarare än vilken kedja man handlar på. Därför är det egentligen fel att hänga ut en specifik butikskedja om man är missnöjd med den. Istället borde man tänka i termer av vilken specifik butik det rör sig om, eller t.o.m. vilken specifik säljare. Nu tror jag inte att löplabbet går i konkurs p.g.a. din negativa publicitet kring butikskedjan, för det finns så många som är nöjda här på jogg.se. Men ändå, det är inte fel på en hel kedja för att man inte fick byta sina skor av en specifik säljare.

Därmed säger jag inte att det är fel att skriva om sina dåliga erfarenheter här. Diskussionen är viktig. Däremot är det viktigt att för och emot ett visst beteende tas fram. Du, Per, skriver dessutom att det var på butiken i Farsta. Men du skriver även att du inte kommer att handla på någon butik i hela den kedjan, och det kanske är att gå för långt.

Dessutom kan ju faktiskt säljaren haft rätt. Det kanske inte var så hög kvalitet på skon för att det var en billigare sko. Om alla får byta sina skor när de inte är nöjda, då måste butikskedjan införa en sorts nöjd kund-garanti, som skulle innebära att man själv får avgöra när man är nöjd. Jag tror det finns sådan garanti på chipspåsar och choklad. Men om man hade sådan garanti på skor, då skulle nog priset för ett par skor ligga på det tredubbla. Garantin måste gälla fabrikationsfel, inte om kunden är nöjd. Åtminstone vill inte jag vara med och betala för en sådan garanti.
1977 • Vällingby
#25
30 oktober 2008 kl 20:29
Gilla
Besökte Löplabbet i Solna och kollade vilka skor jag behövde.
Fick veta av den yngre killen att jag var rätt neutral i min löpning kanske liten vikling innåt.Han hämtade skor som skulle va bra. Av dom 6 olika par skor han hämtade var det inga skor som hjälpte,och dom kändes helt fel,vilket jag påpekade.
Det hela slutade med att jag gick därifrån utan skor rätt irriterad.
Åkte till Intersport i Vällingby. Gjode samma sak.
Sprang på bandet och fick veta att jag har en lätt pronation i min löpning!. Killen hämtade olika skor som han tyckte var bra och man kunde se på en gång hur foten ändrade vinkel,vilket löplabbet inte lyckades med.

Slutade med att jag gick lycklig hem med ett par nya skor.
Löplabbet behöver jag inte gå till mer.

/Per
1969 • Sala
#26
30 oktober 2008 kl 21:20
Gilla
Jag repeterar: Löplabbet är inte en person, utan en butikskedja. Det du är missnöjd med är insatsen från en viss yngre kille på Löplabbet i Solna, men du väljer bort en hel butikskedja.
1977 • Vällingby
#27
30 oktober 2008 kl 22:09
Gilla
Jo men det är ju så det är. Är du missnöjd med kassörskan på Ica så går du ju inte till den butiken efteråt.

Custumer saticfaction är rätt viktigt

/Per
1969 • Sala
#28
30 oktober 2008 kl 22:47 Redigerad 31 oktober 2008 kl 08:25
Gilla
Jag vill inte påstå att det är rätt. Det kan lika gärna vara så att den butiken som du vägrar gå till är den bästa, men att just den kassörskan (kanske bara just den dagen) gjorde fel. Och alla gör fel ibland. Jag är lärare, och är en rätt duktig sådan vågar jag påstå, men har ibland gjort tokigheter, och hoppas verkligen att de elever jag haft tråkiga lektioner med inte säger att hela skolan (butiken) är dålig, bara för att jag just den dagen höll en dålig lektion, eller att hela den svenska skolan (butikskedjan) är sämst i hela världen, bara för att just jag höll en tråkig lektion den 18 november 1999. Eller att att någon säger att www.jogg.se är Sveriges sämsta sajt bara för att hon läste ett långtråkigt inlägg där kl 22.47 den 20 oktober 2008.
Karl Eklund
1974 • Uppsala
#29
31 oktober 2008 kl 00:09
Gilla
Hej!
Åka 45 mil för att provspringa ett par skor du redan köpt från en helt annan butik? Rätt bra betyg för Löplabbet att du ens kom på idén tycker jag!

/ kalle

1960 • Kullavik
#30
31 oktober 2008 kl 09:12
Gilla
Att folk reagerar på "lite sämre behandling" på just Löplabbet beror kanske på att man har väldigt höga förväntningar när man går till en specialaffär för löpare. Om man går in i en vanlig, generell sportaffär och köper skor, så förväntar man sig inte att de skall kunna ett smack om löpning. Gör expediten det så blir man positivt överraskad.

På Löplabbet förutsätter man att expediterna är löparproffs och att man skall få hjälp att välja rätt, och man är beredd att betala lite mer för detta.

Men att välja skor är svårt - en expedit kan omöjligt veta hur en sko verkligen känns på någons fot och man måste springa ganska långt för att verkligen veta. Att man inte kan lämna tillbaka en använd sko förstår jag - vem skulle vilja köpa den? Jag har köpt skor på Löplabbet som funkat bra upp till 10km, men som gett blå tånaglar när jag sprungit längre. Men det är inte expeditens fel. Hon kunde inte veta att jag skulle börja öka sträckorna (det visste jag inte ens själv när jag köpte skorna).

Det jag har blivit besviken på när det gäller Löplabbet vid Nordstan i Göteborg, var när jag hade köpt en Garmin FR205 till frugan där och betalat betydligt mer än jag hade behövt på nätet för att kunna få hjälp om den krånglade, och sedan trots detta vägrades hjälp ett par månader senare. Jag fick bara en uppmaning att kontakta Garmin.

Min slutsats blir att man lika gärna kan prova skor själv i en billigare affär och att man skall skicka efter allt man kan (kläder, elektronik) där det är billigast. Mycket tråkigare men tyvärr bättre.
1969 • Sala
#31
31 oktober 2008 kl 10:34
Gilla
Börje, grejen är ju att i de billigare affärerna finns det visserligen billigare skor, men om man vill ha kvalitetsskor så har ju de skorna precis samma pris som på Löplabbet. Ett par Asics Nimbus kostar 1600 på Löplabbet och på Runner´s store Stadium. Det har ingen betydelse. Men på nätet är det billigare, men krångligare om man måste skicka tillbaks skorna, om något händer, till någon som man inte får ögonkontakt med.

Jag fick samma svar på Outdoorexperten här i Västerås. Jag hade en fråga om det var någon idé att köpa nytt minneskort till min handburna Garmin, för om jab bara fick ladda in kartan en gång så var det ändå kört. Han kunde inte svara och bad mig kontakta Garmin. Han ville inte ens kolla upp numret åt mig. Då sa jag att det fick vara och han just förlorade mig som kund (för det är inte en kedja). Men jag tror jag kan tänka mig att handla där igen. Man ska inte vara långsur. ALLA butiker gör fel, någon gång. Ändå tror jag att Löplabbet gör något färre fel, just för att de anstränger sig lite mer. Eller var det kanske SIBA som gjorde?
1971 • Nykvarn
#32
31 oktober 2008 kl 13:29
Gilla
Jämför jag butiker i Stockholm innerstad så upplever jag gererellt Runners Store på Vasagatan som bättre än Löplabbet på Kungsgatan. Varför då? De gånger jag har varit inne och provat/handlat kläder/skor så tycker jag att personalen på Runners Store är mera service-minded och Alert. Men som sagt, jag skulle inte döma ut Löplabbet på basis av en entaka person.
1976 • Stockholm
#33
30 december 2008 kl 16:52
Gilla
Oproffsigt bemötande på Löplabbet

Jag har läst en del inlägg på forumet gällande Löplabbet som är både positiva och negativa, jag delar gärna med mig av min upplevelse för er som är på väg för att inhandla en ny sko. Jag besökte Löplabbet Kungsgatan där jag fick hjälp med att hitta en sko av en trevlig och kunnig kille. Till en början var jag supernöjd med min Nike Gore-Tex sko, men efter ca 30 ggr användning började jag få ont i mina hälar samt ett pysande ljud hade uppstått. Jag begav mig till Solnabutiken där personalen inte ville titta på skon utan sålde mig hälkilar som skulle hjälpa mina ömmande hälar. Bara dagar senare använder jag skon i regn och när jag kliver innanför dörren sprutar vatten ut ur sulorna när jag går. Efter en inspektion upptäcker jag att bägge sulorna sitter löst! Återvänder till Citybytiken för en solklar reklamation, personalen lyssnar och tittar och konstaterar att skon är defekt men att jag skulle få ut en ny sko var det inte frågan om. Att jag bara använt skon 30 ggr var inte relevant, jag hade inhandlat skon för ett år sedan så skon hade förlorat med 25% i värde varje halvår. Personalen tyckte att om jag accepterade att få tillbaka 50% av skons värde så gjorde jag en bra affär! Jag frågade på vilket/vilken kvitto, muntlig- el skriftlig information jag och andra kunder blivit informerad vid köpet om denna värdelösa affär vi ingått i, där man själv får stå för delar av kostnaden för att byta en felaktig vara? Löplabbets personal, butikschef och driftchef anser att de inte behöver informera kunder om sin interna regel förrän en kund står där med en defekt vara. Att skor efter 2 år inköpa på Löplabbet är värda 0 kr och strider mot konsumentlagen som säger att reklamationer gäller 3 år från inköpsdagen och framåt är något som Löplabbet inte bryr sig om. Jag kommer inte sätta min fot på Löplabbet igen eftersom denna interna regel gäller alla Sverigebutiker, jag handlar fr.o.m. nu på butiker som har full reklamations rätt. Lycka till med era skoköp!
1969 • Sala
#34
30 december 2008 kl 17:26
Gilla
Tess, enligt konsumentköplagen har en butik full rätt att dra av för nyttjande, så du gör fel i att anklaga dem för att bryta mot denna lag. Jag tycker dessutom att denna lag är rimlig. Om man haft glädje och nytta av en produkt, som man slitit på, så är ju detta värt något för kunden (annars hade ju kunden reklamerat tidigare).

Jag tycker att det är lite snarstucket att vilja ha så mycket rätt hela tiden. Som jag skrivit tidigare så skulle butikerna gå under, eller priserna bli tredubblade om alla kunder fick byta alla varor som de vill byta. Säljaren kan inte ge nya skor till alla som vill ha nya. Det är alldeles orimligt. Istället för man inrikta sig på rena fabrikationsfel och om man uppenbarligen gett helt fel råd. Jag skriver "helt fel" för det måste finnas rim och reson där också. En säljare är inte allvetande och kan inte ge prefekta råd i alla lägen, för fötter är individuella och vissa saker visar sig inte förrän efter flera månader.

Men självklart ska en butik få dra ner ersättningen för en produkt som använts i ett helt års tid. Om en butik ändå ger ersättning till 100% så är detta utöver konsumentköplagen. Och jag vill inte ha högre priser på skor bara för att butikerna ska vara extra hyggliga mot vissa.
Victor Emilson
1984 • Stockholm
#35
30 december 2008 kl 23:42
Gilla
Instämmer med Mårten.

Slitvaror kan inte ges 100% ersättning om man till viss del har förbrukat varan.

Orimligt...
Müller
1967 • Järfälla
#36
31 december 2008 kl 09:38
Gilla
Sa den fd löplabbetanställde
Stefan Jensen
1972 • LIDINGÖ
#37
31 december 2008 kl 10:41
Gilla
@Mårten: Enligt ett tidigare inlägg var du med om en otrevlig upplevelse på Stadium där du ville reklamera ett par skor som slets lite för snabbt. Tills slut fick du det byte du ansåg dig berättigad till.

I mitt tycke är Tess krav minst lika berättigat, hon vill ha en ny sko för att den inköpta varan är defekt och inte bara lite nedsliten. Vill höra argumenten från Löplabbet att det är helt ok att en sko endast ska hålla 30 gånger innan den blir mer eller mindre obrukbar.

Du skriver oxå "Självklart ska man handla skorna på ett ställa där man blir bemött av superkunnig personal.". För mig är det även viktigt att de är serviceminded vilket bevisligen inte är samma sak. Dessbättre har jag min favoritbutik i Sthlm där både dessa aspekter är 100%.

Har förresten fått bra service på Stadium många gånger, dock aldrig i Västerås men det beror nog mest på att jag aldrig har varit där.
1981 • Linköping
#38
31 december 2008 kl 11:15
Gilla
Hej!
Detta är ju en fråga om vem som är ansvarig för felet i skorna. Om felet upptäcks inom ett halvår är det per automatik säljaren som är ansvarig (om denne inte kan bevisa att du t.ex inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan). Efter sex månader är det köparen som måste bevisa att det var ett ursprungligt fel på varan. Det kan ju vara knepigt att göra.

Fast, om säljaren accepterar att det är fel på varan (och således att detta fel var där från början dvs att skorna ej tål det som de säljs för) så tar de ju på sig ansvaret för felet, varför ska de då dra av för att man använt skon? Jag kan inte utläsa någon sådan tolkning i konsumentköplagen... Där talas det tvärtom om att man ska få ränta på köpeskillingen! Samt utlägg för typ resor mm.

Det handlar ju inte om att skorna sjunkit i värde. Ett par skor som är trasiga är ju värdelösa, men om säljaren tar på sig ansvaret för felet (vilket jag anser att de gör om de går med på viss ersättning) så var ju felet där från början och skon alltså värdelös från början.

Det som dessutom stör mig är att butiken säkert får full ersättning från sina leverantörer för en defekt sko...

Peter H Nilsson
1966 • Karlstad
#39
31 december 2008 kl 16:38
Gilla
Om man kommer och vill ha full ersättning efter ETT ÅR för en använd produkt..
Nja, jag har svårt att bestämma mig för om man ska skratta eller bli irriterad.
Stefan Jensen
1972 • LIDINGÖ
#40
31 december 2008 kl 17:39
Gilla
@Peter: Är från Värmland precis som du och jag kan rekommendera Bergqvist skor i Karlstad nära torget. Där har både min far och en nära vän fått nya skor då de gamla inte höll måttet. De hade gått sönder på ett sådant sätt som den inte ska kunna göra vid normal använing. I båda fallen hade det just gått ca ett år efter inköpet. Misstänker att affären i sin tur reklamerar mot tillverarkaren eller dylikt.

< < < 1 2 3 4 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.