31 oktober 2008 kl 09:12
Att folk reagerar på "lite sämre behandling" på just Löplabbet beror kanske på att man har väldigt höga förväntningar när man går till en specialaffär för löpare. Om man går in i en vanlig, generell sportaffär och köper skor, så förväntar man sig inte att de skall kunna ett smack om löpning. Gör expediten det så blir man positivt överraskad.
På Löplabbet förutsätter man att expediterna är löparproffs och att man skall få hjälp att välja rätt, och man är beredd att betala lite mer för detta.
Men att välja skor är svårt - en expedit kan omöjligt veta hur en sko verkligen känns på någons fot och man måste springa ganska långt för att verkligen veta. Att man inte kan lämna tillbaka en använd sko förstår jag - vem skulle vilja köpa den? Jag har köpt skor på Löplabbet som funkat bra upp till 10km, men som gett blå tånaglar när jag sprungit längre. Men det är inte expeditens fel. Hon kunde inte veta att jag skulle börja öka sträckorna (det visste jag inte ens själv när jag köpte skorna).
Det jag har blivit besviken på när det gäller Löplabbet vid Nordstan i Göteborg, var när jag hade köpt en Garmin FR205 till frugan där och betalat betydligt mer än jag hade behövt på nätet för att kunna få hjälp om den krånglade, och sedan trots detta vägrades hjälp ett par månader senare. Jag fick bara en uppmaning att kontakta Garmin.
Min slutsats blir att man lika gärna kan prova skor själv i en billigare affär och att man skall skicka efter allt man kan (kläder, elektronik) där det är billigast. Mycket tråkigare men tyvärr bättre.