Cykel Prylar 25 inlägg 12611 visningar

Vilken typ av cykel ska jag köpa?

Annica Eriksson
1971 • Norrahammar
#1
27 juli 2018 - 19:53
Gilla
Bild uppladdad av Annica Eriksson
Hej! Har trist nog drabbats av diskbråck, så löpningen läggs på hyllan och och den träning som funkar nu och troligen ett bra tag framöver är simning och cykling. Lika bra att gå all in och köpa en racer. Jag vet absolut nada och tar gärna emot tips på vad jag ska satsa på. Kan nog ev tänka mig att köra någon Vätternrunda framöver och är 172 cm lång om det är relevant.. :)
< < < 1 2 > > >
1967 • Mysinge
#2
27 juli 2018 kl 21:29
Gilla
Hej! Jag vet att cykelklubben i Jönköping är aktiv och bra, och de kan säkert hjälpa dig att hitta rätt. Särskilt vad gäller storlek, eftersom en cykel kan vara bra på längden men inte på höjden, och så.
Så lätt och snabb cykel för så litet pengar som möjligt är väl ett standardtips. Du måste dock planera för litet anpassningar skulle jag tro, och sadel, cykelbyxor och litet annat måste du också lägga en slant på. Giant Defy brukar jag tipsa om. Wilier gör nog de snyggaste hojarna. Rose gör bra grejor och har hemsida för att hitta rätt storlek. ...Men pröva själv är bäst!
1967 • Mysinge
#3
5 augusti 2018 kl 15:38
Gilla
Ja, det är svårt med storlekar, men kan det här vara något för dig? https://www.tradera.com/item/343721/318159704/bianchi-via-nirone-7-damracer-med-tillbehor-cykel
Kanske litet liten, men jag vet inte: Fråga säljaren.
Annica Eriksson
1971 • Norrahammar
#4
5 augusti 2018 kl 16:57
Gilla
Tack Fredrik för tipset! Den skulle kunna funka och storleken är nog också bra efter vad jag har lärt mig efter lite efterforskningar. Dock har jag insett att jag först måste kolla av med sjukgymnasten så att jag inte gör nåt dumt. Har en tid hos honom om en vecka.. han är för övrigt också cyklist! :)
1967 • Mysinge
#5
5 augusti 2018 kl 21:00
Gilla
Han kanske kan hjälpa med inpassningen, hihi! Jo, allvarligt talat, borde han ha i alla fall en motionscykel i närheten.
Om du ökar träningen stegvis, och kanske justerar cykeln litet allteftersom turerna växer, är cyklingen i princip rena medicinen för benen.
Benet ska i främsta läget hänga rakt ned och då träffa (fram)foten när den är i horisontellt rak position.
Det är benen som ska jobba och du ska sitta still utan att gunga, åla eller vagga i sadeln, med nacken eller med axlarna. Rak ryggrad är viktigt!
En böj på armbågen när du håller i bromshandtagen. Armarna jobbar nästan bara i tunga backar. Själv tycker jag inte att handlederna ska vara böjda och bära vikt när man cyklar, utan händerna ska liksom vara en förlängning av armen. ...Konstigt nog, hihi.
Skulle du ändå börja vagga etc. trots att allt är inpassat, är det dags att välja en lättare växel, hihi.

Öh, när jag ser på bilden, tror jag att du skulle vinna hemskt mycket på att byta till riktiga racerdäck med litet kvalitet.
Annica Eriksson
1971 • Norrahammar
#6
5 augusti 2018 kl 22:12
Gilla
Du menar byta däck på pendlar-cykeln istället för att köpa en annan cykel? Kan det räcka alltså?
Jag upplever att jag trampar tyngre och långsammare än alla racerförare som kör om mig. Tro mig, jag har försökt hänga med dem - många ggr. Omöjligt! :D Ligger i snitt på nånstans 22 km/tim på ett pass när det är kuperat.
1967 • Mysinge
#7
5 augusti 2018 kl 22:37
Gilla
Åh, jag menade bilden på cykeln i annonsen, Bianchin. Förlåt för otydligheten.
Din cykel kan jag inte riktigt bedöma, men en viktig skillnad mellan en vardagscykel och en racercykel är lufttrycket i däcken. Omkring det dubbla brukar en racer ha, eller > 7 kg. Däcken och hjulen är smala. Allt minskar friktionen.
Man kan säga att friktionsfaktorn är inblandad också i sadeln och tramporna. Ingen kraftförlust är önskvärd. Därför är sadeln hård (och lätt). Och skorna och tramporna har teknik som gör att du har nytta av hela trampvarvet. I ditt fall skulle du direkt tjäna 5 km/tim bara genom att köpa gammaldags s k clips, som bättre fäster skorna vid pedalen. Uthålligheten ökar också när ditt arbete går rätt ner i vevlagret, hihi.
Numera har skillnaderna minskat, men en racers effektiva drivlina och kedja gör stor skillnad mot en vanlig cykel.
En annan viktig skillnad är vikten, väl under 10 kg i totalvikt för en racer. Nördarna lägger m a s s o r med pengar på att få cykeln så lätt som möjligt.
För en racercyklist handlar det mycket om att ducka för vinden. Fartvinden är minst lika besvärlig som motvinden. På en racer sitter du naturligt i en duckande position, även om det blir svårare med åren, hihi.
Till sist en sak som låter fånig, men har stor betydelse. Minns du det där med kraftpilar från skolans fysiklektioner? Ju fortare du cyklar ju rakare cyklar du, och ju rakare du cyklar ju fortare tar du dig fram.
Gå till cykelsmeden och skaffa clipsen (rembindningarna) jag nämnde ovan! Ett utmärkt första lärosteg!
Annica Eriksson
1971 • Norrahammar
#8
6 augusti 2018 kl 13:28
Gilla
Aha, då förstår jag! Tack för alla tips och ditt engagemang! :-)
Cykeln på Tradera går mig nog förbi eftersom jag inte hinner till sjukgymnasten innan auktionen är slut, men jag ska hålla utkik fortsatt. Hur mycket och på vilken typ av cykel cyklar du själv? Du verkar ha bra koll.
1967 • Mysinge
#9
6 augusti 2018 kl 13:59
Gilla
I sommar har det varit för varmt, men 15 - 20 mil i veckan blir det väl normalt. På olika cyklar. Bilar gillar vi inte, så jag har ställt av den och cyklar istället mina ärenden. Funkar mycket bättre än man kan tro.
Om det ska gå fort har jag en Bianchi Oltre XR2 Dura Ace jag köpte begagnad från Halland. Men som sagt blir det värmeslags-risk efter bara några mil. ...Och värmeslaget s m y g e r sig på, jag lovar! Sen tycker jag det är litet knöligt att behöva ta med minst 2 liter(=kg) vatten för en löjlig 5-milatur.
Som sagt, nåt sånt här: http://www.soderscykel.se/tillbehoer/3157-taclips-nylon-inkl-remmar-svart-7332440112771.html
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#10
7 augusti 2018 kl 06:51
Gilla
Det är Mycket viktigt att du hittar en cykel som har en storlek och geometri som stämmer med just dig och dina mått. Det är viktigare att sitta rätt för att undvika skador, det är stor skillnad på att pendla i en halvtimma till att sitta och träna på cykeln i flera timmar. Man tenderar att hålla på längre tid med cykel än med löpning.

Det är viktigare med rätt storlek på cykeln än vilken utrustning som sitter på cykeln. Vänd dig hellre till en seriös och kunnig cykelhandlare och köp en cykel med enklare växelutrustning än leta på blocket, tradera eller liknande.

Sedan till din huvudfråga.
Tänk på var du kommer att använda cykeln.
Ska du cykla på asfalterade vägar är en landsvägscykel (racer) rätt .
Ska du även cykla en hel del på grusvägar välj en Gravel bike
Är stigar i skogen din grej är det en MBT det du ska ha.

Karel Friedl
1954 • Göteborg
#11
12 augusti 2018 kl 23:38
Gilla
Fredrik, jag blir riktigt förvånad att du rekommenderar gammaldags klipps, som jag skulle betrakta som fullständigt livsfarliga för en som är ny på racer. Jag har cyklat med dom i min ungdom men skulle aldrig vilja sätta fast foten med em rem och börja feppla med den när foten skall loss i en farlig situation. NEJ, det är väl SPD-pedaler som är en bra lösning för en som är rädd om sitt liv och vill njuta av cyklingen flera år framåt…

Och Annica, köp en BRA cykel för då blir det roligt att trampa och du blir glad av cykling och kommer att fortsätta!
Annica Eriksson
1971 • Norrahammar
#12
14 augusti 2018 kl 22:00
Gilla
Hej Karel, tack för ditt inlägg!
Jag är redan glad av cyklingen och idag fick jag dessutom ett mycket positivt besked hos sjukgymnasten. Grönt ljus på allt, det är bara att köra! Känns fint! Är som sagt sugen på en racer men idag slog mig en tanke.. det blir mörkt fort på kvällarna nu.. Kanske vänta till våren...?
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#13
16 augusti 2018 kl 01:50
1 Gilla
Hej Annica, på min racer sitter det 2000 lumens lampa fram och 160 lumens rödljus bak för att inte bli påkörd. Jag får på 30 mm dubbdäck och har lyckats hålla 500 km/månad hela vinter nu i flera års tid… så varför vänta? Kan du gå ut eller åka skidor så kan du också cykla… ha…ha…
PS.
Är det riktigt kallt, så skapar POCs tempohjälm med visir och arm+höftskydd nästan sommarklimat även i -15°C,
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#14
16 augusti 2018 kl 12:03
1 Gilla
Bra handskar & skoskydd är bra när det blir lite kallare.

Skärmar anpassade för racers finns och är bra när sommaren är slut och vi går in i blötperioden.

Som Karel skriver så finns det idag fantastiskt bra lysen till cykeln. Jag har även en stark lampa på hjälmen. Man bländar av vid möten bara genom att titta ner.

1967 • Mysinge
#15
17 augusti 2018 kl 15:47
Gilla
Inte ska rembindningen vara till en ny racer! De ska vara till den befintliga cykeln, vilken får ny fart och uthållighet. Vilka erfarenheter har du av rembindning, Karel? De är inte för barn och så, vet du, och man behöver inte dra så hårt att man inte kan dra ur skorna, de har god effekt ändå. - Om man t ex bara ska köpa mjöl eller nåt. Jag har haft på citybiken sedan 1998 tror jag, utan problem. Generellt har de nog varit i bruk sedan förra sekelskiftet.
En ny racer ska ha racerpedaler + bra skor så långt pengarna räcker. Look Keo kan jag rekommendera.
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#16
17 augusti 2018 kl 19:30 Redigerad 17 augusti 2018 kl 19:32
1 Gilla
Även om jag inte tycker att tråden ska urarta till en onödig debatt, måste jag nog hålla med Karel. Rembindning är en obsolet teknik. Det hade jag på min ungdomsracer på 70:talet. Jag går aldrig tillbaka. Nu finns mycket säkrare och bättre system.

Vill man ha pedaler som man sitter fast i på vardagscykeln är SPD ett mycket bättre val. Då kan det vara lämpligt med en pedal med SPD på ena sidan och plattform på den andra t.ex shimano PD-M324 .
då kan man välja att cykla med vanliga skor eller cykelskor.

Med SPD kan man även använda cykelskorna till vinterns spinning. Vill man inte köpa flera par cykelskor fungerar SPD utmärkt även på racern. Många väljer då Shimano PD-A520.

Personligen har jag racerpedaler (spd-sl) på min racer och SPD på mina övriga cyklar. SPD skorna kan man dessutom gå i.

Vad man än bestämmer sig för är det viktigt att köpa riktigt bra och styva cykelskor som sitter bra på foten. Den styva sulan som inte böjer sig överför kraften från benen till drivlinan mycket bättre och minskar risken för domnade fötter.


https://www.cykelkraft.se/pedaler-clipsspd-pdm-324-kombipedal-vandbar-silver

https://www.cykelkraft.se/pedaler-clipsspd-pda-520-racer-lilla-klossen-silver
Janne Österman
1967 • Malmö
#17
17 augusti 2018 kl 20:11
Gilla
Annica Eriksson
1971 • Norrahammar
#18
19 augusti 2018 kl 10:55
Gilla
Naturligtvis finns det smarta hjälpmedel för mörkerkörning också... det borde jag ha fattat! Tack! :)
1967 • Mysinge
#19
21 augusti 2018 kl 17:52
Gilla
Kan den här passa dig, Annica? https://www.blocket.se/orebro/Bianchi_Impulso___Trainer_80870438.htm?ca=18&w=3
Det är dock aluminium.
Och än en gång, mitt förslag gäller din cykel du har just nu. För en billig penning får du helt annan fart och uthållighet, och får en viss introduktion till racercykling, men kan fortfarande använda gympadojor, träskor, stövlar eller vad du behöver. https://www.cykelkraft.se/dimension-pedalclips-med-rem-medium
Om du ska göra en tur till Örebro kan såna vara lämpliga. Jag menar, om du vill kika närmare på hojen. https://www.blocket.se/orebro/Bianchi_Impulso___Trainer_80870438.htm?ca=18&w=3
Det är dock aluminium.
1967 • Mysinge
#20
21 augusti 2018 kl 17:52
1 Gilla
Rundgång i ovan post, suck!
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.