5 augusti 2018 kl 22:37
Åh, jag menade bilden på cykeln i annonsen, Bianchin. Förlåt för otydligheten.
Din cykel kan jag inte riktigt bedöma, men en viktig skillnad mellan en vardagscykel och en racercykel är lufttrycket i däcken. Omkring det dubbla brukar en racer ha, eller > 7 kg. Däcken och hjulen är smala. Allt minskar friktionen.
Man kan säga att friktionsfaktorn är inblandad också i sadeln och tramporna. Ingen kraftförlust är önskvärd. Därför är sadeln hård (och lätt). Och skorna och tramporna har teknik som gör att du har nytta av hela trampvarvet. I ditt fall skulle du direkt tjäna 5 km/tim bara genom att köpa gammaldags s k clips, som bättre fäster skorna vid pedalen. Uthålligheten ökar också när ditt arbete går rätt ner i vevlagret, hihi.
Numera har skillnaderna minskat, men en racers effektiva drivlina och kedja gör stor skillnad mot en vanlig cykel.
En annan viktig skillnad är vikten, väl under 10 kg i totalvikt för en racer. Nördarna lägger m a s s o r med pengar på att få cykeln så lätt som möjligt.
För en racercyklist handlar det mycket om att ducka för vinden. Fartvinden är minst lika besvärlig som motvinden. På en racer sitter du naturligt i en duckande position, även om det blir svårare med åren, hihi.
Till sist en sak som låter fånig, men har stor betydelse. Minns du det där med kraftpilar från skolans fysiklektioner? Ju fortare du cyklar ju rakare cyklar du, och ju rakare du cyklar ju fortare tar du dig fram.
Gå till cykelsmeden och skaffa clipsen (rembindningarna) jag nämnde ovan! Ett utmärkt första lärosteg!