Triathlon Utrustning 14 inlägg 16093 visningar

Ställa in racer för tempostyre

Patrik
1991 • karlshamn
#1
12 december 2016 - 15:53
Gilla
Hej!
Ska vara med i HIM i Jönköping i sommar och har bestämt mig för att köra med min racer tänkte köpa tempopinnar att montera.

Någon som har koll på hur inställning på sadelhöjd o liknande skiljer sig gentemot när man inte har tempopinnar?

En annan fråga, ni som cyklar med tempopinnar på racer, när ni är ute o cyklar/tränar med andra, tar ni då av tempopinnarna o ställer tillbaka sadelinställningar o sånt då?
Funderar lite hur jag ska göra för jag har även anmält mig till Vätternrundan och då får jag inte ha pinnarna.man vill ju liksom träna innan på båda inställningarna på cykeln så att säga, men det kanske inte är så jobbigt att byta fram o tillbaka.

Tar gärna emot era erfarenheter och andra synpunkter :)
1978 • Jönköping
#2
13 december 2016 kl 11:23
1 Gilla
Hej!

Jag har kört två HIM med en vanlig racer och tempopinnar. Ska köra min tredje nu i sommar (Jönköping).

Vad gäller träning så kör jag för det mesta utan pinnarna. Mängdträning med MTB och många bekväma mil på racern tror jag det är det viktigaste.

Men ca en månad före tävlingen kör jag enbart med pinnarna mest för att öva in den nya ställningen, öva att dricka och äta m.m.

När jag lägger på pinnarna höjer jag sadeln och sänker sadelfronten lite så att "paketet" får utrymme. Detta gör att jag kommer upp och fram med överkroppen. Ställningen är hyfsat obekväm men det går fortare.

Detta är en bra kompromiss för mig. Skulle jag göra fler aggressiva inställningar så skulle sittställningen bli outhärdlig.

Tidigare i höstas gjorde jag det stora misstaget att prova några triathlon-cyklar. Nu står jag i valet eller kvalet om jag ska köpa en ny cyke. :P
Patrik
1991 • karlshamn
#3
13 december 2016 kl 12:25
Gilla
haha, ja det är farligt att testa något bättre ;)
Men dina tips kommer hjälpa mig mycket, det va bra!

När du säger obekväm, hur menar du då? Tänker på att det är några mil man ska ta sig.

Vad har du för racer? Aero, komfort eller "vanlig" ram?
Thomas Abrahamsson
1988 • Stenungsund
#4
13 december 2016 kl 15:42
1 Gilla
Jag har bara gjort en triathlon (Tjörn) och satte på tempo-pinnar till min "billiga" Scott CR1. Cyklade relativt lite innan loppet och visst blir det lite jobbigt i ryggen men det gick ändå helt okej. Såg på några kort att jag faktiskt inte hade så aggresiv ställning som jag trodde :p Men med 8 pass i benen/ryggen innan så ska jag inte klaga.

Tror man helt klart ska cykla, åtminstone närmare tävling, med tempostyret för att bli van. Det är en annan ställning och inte superbekväm. Men cyklar du i snitt 30km/h så är det ju "bara" 3h :)
Janne Österman
1967 • Malmö
#5
13 december 2016 kl 20:27
1 Gilla
Tempopinnar på racer funkar bra. I allmänhet är sadeln längre fram på en tempocykel, så det är en fördel om du kan vända sadelstolpen eller om den har offset 0. Jag kör även linje med samma aggressiva ställning, sadeln högt och långt fram, men det är förstås smaksak. Det tar lite tid att vänja sig vid tempoställningen, det brukar kännas lite i nacken och axlarna efter de första passen. Lycka till!
Patrik
1991 • karlshamn
#6
15 december 2016 kl 10:53
Gilla
Har funderingar på om det kanske är värt att köpa en tempocykel istället, finns för rätt vettiga priser enligt mig.

ORBEA ORDU M35 https://www.bikester.se/532593.html

FELT B16 https://www.bikester.se/519793.html
Janne Österman
1967 • Malmö
#7
15 december 2016 kl 12:39
1 Gilla
Javisst, köp du. Ju fler cyklar desto bättre ;-)
Den lär inte vara godkänd på Vätternrundan dock :-)
Patrik
1991 • karlshamn
#8
15 december 2016 kl 13:22
Gilla
Nej det vet jag. Men har en äldre racer som jag får ta till vättern i så fall ;)
Thomas Abrahamsson
1988 • Stenungsund
#9
15 december 2016 kl 14:24
2 Gilla
Hade jag bestämt mig för att köpa "ny" cykel så hade jag tittat på facebook. Finns en grupp för beg. grejer från triathlon (mest cyklar). Där kan man få riktigt grymma cyklar för ca 15k! Som har legat i en helt annan prisklass än dom du tittar på nu :) Går helt garanterat att hitta cyklar som bara har en säsong på "nacken" (styret? ;))
Patrik
1991 • karlshamn
#10
15 december 2016 kl 14:30
Gilla
Tack så mycket för tipset Thomas! ska kolla in det och se vad jag hittar :)
Andreas Ericsson
1979 • Göteborg
#11
17 december 2016 kl 14:57
1 Gilla
Trivs alldeles utomordentligt i tempobågarna på tempocykeln, bättre än i bocken på racern. Rätt inställt borde det inte vara obekvämt. Tempoställning är ju egentligen bara lite framåtroterad racerposition.
Försök hitta beggad tempohoj, finns många som säljer billigt efter genomförd tävling...
1978 • Jönköping
#12
18 december 2016 kl 20:33 Redigerad 18 december 2016 kl 20:34
1 Gilla
Om man kollar på proffsen framifrån så ligger huvudet mellan axlarna och axlar/huvud ligger i jämnhöjd (eller lägre) än baken. Det är det jag menar med "aggressiv" sittställning.

Ändrar jag min komfortracer till detta läge blir det extremt obekvämt för ryggen och andra kroppsdelar, speciellt om man ska nöta i 9 mil.

Samtidigt blir man mer van vid ställningen ju mer man tränar...



Patrik
1991 • karlshamn
#13
19 december 2016 kl 20:10
Gilla
Är det en fördel att ha clip ons på en aero ram jämfört med en standard ram på racer?
Sverige
#14
25 december 2016 kl 11:53
1 Gilla
Jag tycker tempocykel är snäppet bättre utan att tveka. Men jag kör en del racer med tempopinnar i sämre väder och på trainer. Gör en bra bikefit så sitter du bekvämt med racer + tempo pinnar. teoretiskt skall det som nämnts tidigare i tråden vara en framåtroterad racerposition, dvs sadel upp nån centimeter, sadel fram något, kanske luta ned sadeln lite. själv satsar jag på ISM sadel (adamo) som funkar grymt bra för mig och tillåter mer aggresiv ställning med bibehållen komfort. satsa på bra tempopinnar så du kan ställa in var pads:en hamnar.

Fördelen med racer+pinnar är att man kan fokusera krafterna på en bra cykel med schyssta växlar och aeroram. Sedan kan tävlingsbanan vara av karaktären (mkt klättring och teknisk) att racer+pinnar kanske är att föredra egentligen.

sen är det svårt att slå det kompromisslösa alternativet med tempocykel, bra hjul och växlarna lätt tillgängliga på pinnarna.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.